Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Kontakter Vörå-Västerbotten  (Read 29094 times)

runfor

• Flitig
  • **
Re: Kontakter Vörå-Västerbotten
« Reply #15 on: januari 20, 2009, 08:36:18 pm »

Barbro Josephsdotter fanns i längden för Umeå socken från 1736 till det hon dyker upp i staden.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #16 on: mars 21, 2009, 09:59:41 am »

I Åkerbloms arkiv fann jag följande notis från 1742.

Bonden på Heikius Johan Hendersson hade endast en bröstarvinge, nämligen dottern Gertrud Johansdotter vilken lever i Piteå, Västerbotten och hade ej fått sitt arv. Bonden och riksdagsmannen Jakob Påhlsson (halvbroder el. syskonbarn till Johan Hendersson) ville försöka se till att Gertrud skulle få sitt arv. Arvet fanns på Grannas hemman i Miemoisby. Gertrud Påhlsdotter vistats i Piteå efter flykten under ofreden.

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #17 on: mars 26, 2009, 04:48:49 pm »

En notis gällande Lustigs heman i Smedsby från 1734.

Johan Zachrisson ifrån Wästansiö i Nätra Socken och Ångermanland lät andra gången uppbjuda 3/4 mtl Lustig i Smedsby.

Johan var gift 1) med en Sara Johansdotter med barnen Anna f.6/11 1734 och Margareta f.18/12 1735 i Smedsby. Johan vigd 2) 14/10 1736 med en "enck Ingeborg Nilsdotter" fr Ångermanland. Barnen Christina 3/8 1738 och Birgitta 29/1 1743 födda i Smedsby. Uppgifter ur HisKi.

Vidare uppgifter känner jag inte till.

mvh.
Fredrik Eriksson, Vörå

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #18 on: april 02, 2009, 08:10:52 pm »

Nätra är knepigt eftersom det finns kvar så lite tidiga kyrkböcker. Men det fanns en Zachris Israelsson i mantal i Wästansiö till 1717, därefter änkan (ej namngiven) några år till Israel Zachrisson skrivs 1723-1734.
Hos Johan Zachrisson i Smedsby finns från 1735-1741 en bror Israel noterad.

Rune

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #19 on: april 02, 2009, 08:32:14 pm »

Fredrik,
hittar inte Gertud i Piteå stad, socknen så stor att jag fort gav upp.
Om Gertrud Johansdotter (du skriver också Påhlsdotter, men det förmodar jag är skrivfel?) var dotter till Johan Hendersson Heikus kan släktskapet med Jacob Påhlsson vara kusin. Jacob son till Pål Larsson och Brita Hendriksdotter. Brita och Johan borde då varit syskon?

Rune

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #20 on: april 03, 2009, 05:56:12 pm »

Hej Rune,

Javisst har jag slarvat med namnen, "Gertrud Johansdotter" skall det naturligtvis vara.

Släktskapet mellan Jacob Påhlsson och Johan Hendersson är enligt tingsprotokollet från år 1740 att Johan Hendersson är "halvfarbroder" till Jacob Påhlsson, men det torde varit så att Johan Hendersson var "halvfarbroder" till Jacob Påhlssons fader Påhl Larsson..

Påhl Larssons far: Lars Henriksson var äldste son till bonden på Heikius Henrik Eriksson (hb. ~1627-81) och Johan Hendersson (hb. ~1686-) son av andra kullan.

Tack för infon, jag vet hur knepigt det är att hitta personer när endast socknen nämns.

mvh
Fredrik

Tompan

• Ny
  • *
« Reply #21 on: juli 25, 2009, 02:06:14 pm »

Hej,

I KV Åkerbloms avskrifter fann jag följande:
Vörå tinget 19-20 jan 1699. (21:103)
"Nils Thomasson ifrån Ööhn uti Westerbåtten befullmäktigad av Oloff Jacobsson i Ofwerbunden [eller nåt liknande..? (min tolkning  :confused:)], Nils Jacobsson i Öster Teeg, Karin och Anna Jacobsdottrar ibm. pretenderade utav Matts Jacobsson i Kåskeby arv efter dess hustru Brijta Jacobsdotter, som varit dess principalers syster. Svaranden regerade, att han icke det ringaste utav hennes fäderne och möderne ifrån Wästerbotten bekommit, där hennes avledna föräldrar likvist varit tämligen förmögna, utan de övriga arvingarna delat arvet sinsemellan. Hustru Anna Isaksdotter i Kåskeby vittnade, att hoon uthi swarsonens Jacobs och sohn änckians Karin Johansdotters narvaro tillspordt dhen afledne Brijta Jacobsdotter på hennes yttersta huru hon ville disponera om sitt förvärvda goda. Hon svarat, mannen skall alltsammans bekomma, emedan mina syskon hava mitt fäderne och möderne hos sig innestående. Hustru Anna frågat om icke dess systerdotter Lijsa Mattsdotter skulle något bekomma. Svarats: hon redan givit henne en kjortel och tröjkläde."

Matts Jakobsson var bonde på Kneck hemman i Koskeby, inga barn med (andra) hustrun Brita Jakobsdotter.

Kanske någon finner intresse av dessa uppgifter?

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

Visst finns det det. Anna Jakobsdotter finns bland mina barns anor. Troligen är syskonskaran alltså födda i Överboda, Umeå socken, och söner/döttrar till Jakob Eriksson som återfinns i mtl på Överboda 1 från mitten av 1600-talet.

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #22 on: februari 08, 2010, 03:17:29 pm »

Nils Thomasson (ovan i Fredriks första inlägg) verkar ha varit ganska ofta i Vörå. Han är dopvittne ett flertal gånger och verkar ibland ha varit i socken rätt länge. 1692 är han dopvittne både i mars och maj (man kan ju undra hur han tog sig över, båt inte så tidigt, så det borde ha varit över isen?). 3 nov 1698 är han dopvittne, några dagar tidigare, 28 okt, var Erik Thomasson från Umeå det. Nog inte en bror utan en granne på Ön.
Även andra västerbottningar var dopvittnen den här tiden. Olof Hansson från Umeå 1695, Per Nilsson i Lövånger 1696 och Erik Danielsson m hust Barbro Persdotter från Umeå 1703.

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #23 on: februari 08, 2010, 03:32:23 pm »

I dödboken för Vörå finns 1690 - 1703 sex stycken Umeå-bor upptagna och ytterligare tre från Västerbotten. Inte så lätt att identifiera kanske, men en del borde gå. Per Carlsson t ex var borgare i Umeå stad och omnämns i domboken som sahl vid den tid Per Carlsson dött i Vörå.

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #24 on: februari 09, 2010, 01:44:27 pm »

Nils och Erik Thomassöner fick ju böta dyrt för olovlig resa till Österbotten.Kommer nu ihåg att det fanns om dessa (m fl) i gamla Westside under Efterlysningar/Sockensmeden Hans Eriksson fr Toby.

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #25 on: februari 09, 2010, 05:55:24 pm »

MVH
Henrik Mangs