Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Adoptionspapper, andra uppgifter?  (Read 6916 times)

alexandra

• Ny
  • *
Adoptionspapper, andra uppgifter?
« on: november 17, 2010, 12:15:13 am »

Min mormor fyller 70 till sommaren och jag skulle med anledning av detta vilja ha reda på så mycket jag kan om min gammelmormor Iris Carlstedt.
Iris blev, så vitt jag förstår, adopterad av Alfred och Sofia Wilander från Kokkola (hade senare Wilanders skoaffär i Vasa) då hennes egen mor Lydia Jansson (tror född Wennberg) inte kunde ta med henne över till svenska sidan.
Enligt det jag hört berättas ska de en mörk oktobernatt tagit båt från Yxpila till svenska sidan. Detta ska ha något att göra med hennes val av svensk make att göra.
Finns det några dokument som kan bekräfta att hon blev adopterad eller finns det nån jag kan kontakta för att få hjälp med att bringa klarhet i denna röriga historia?
Jag skulle vilja hjälpa mormor att leta reda på släkten både på den svenska och finska sidan eftersom hon och jag alltid pratat om detta.
« Last Edit: november 17, 2010, 01:17:47 am by alexandra »

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Adoptionspapper, andra uppgifter?
« Reply #1 on: november 17, 2010, 09:46:12 am »

Har du några data på någon av personerna.
Är hon möjligen född  1918 i Jakobstad och använde namnet Vilander, i så fall gift med
Ture Mattias Carlstedt f. 1912 i Pensala Munsala. De har en dotter Britt Mari.

I så fall kan du skriva till Jakobstads Svenska Församling http://www.pedersoreprosteri.fi/web/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=266
Kontakta församlingskansliet, du hittar e-postadressen på hemsidan.
« Last Edit: november 17, 2010, 10:36:24 am by Henrik Mangs »
MVH
Henrik Mangs