Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Strang i Vimpeli  (Read 7215 times)

K. W:son

• Ny
  • *
Strang i Vimpeli
« on: November 02, 2010, 05:15:40 pm »

Känner någon till om den här informationen finns på svenska ?

http://www.strang.ch/SUKU/PIETARIS.HTM#T1

Jag har försökt att lösa det genom olika översättningsverktyg på nätet men det blir de mest hiskeliga översättningar!

Det verkar som om kyrkoböckerna var på svenska så kanske det finns någon websida med en svensk översättning?

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Strang i Vimpeli
« Reply #1 on: November 02, 2010, 06:00:28 pm »

Du bör kolla med utgivaren
GENUS Senior Genealogy Program. Copyright © 1996 MediaBase Oy, Finland
MVH
Henrik Mangs

• Ny
  • *
« Reply #2 on: November 02, 2010, 07:56:31 pm »

Jag undrar om de här familjerna var svenskar ?
Om det kan vara så att den som gjort websidan översatt till finska ...

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: November 03, 2010, 03:45:13 pm »

Hej,

nej, Srangs i Vimpeli-trakten är inte svenskar. Anfadern tros dock ha kommit från Danmark eller Skåne på 1400-talet.
De bodde först i Pedersöre, och på slutet av 1400-talet flyttade de sen längs ån till inre landet, till östra sidan av sjön Lappajärvi.
Det är en finskspråkig trakt. Där fanns folk som hade kommit bl.a från Savolax och även samer. Det är möjligt att Strangs
talade svenska i början, men blev förfinskade med tiden, dvs. under flera hundra år. Den finska släktgrenen skrivs i
formerna Rankila/Rankki/Ranki. 

Det är släktforskaren Martti Strang som gjort sidorna. Han fungerar internationellt, eftersom han bor i Schweiz. Hans modersmål är finska,
och han har nog skrivit sidorna och gjort sin utredning på finska. Kyrkoböckerna i Finland skrevs på svenska fram till 1800-talets slut,
men i den här släktutredningen om Strang-släkten har använts andra källor vid sidan av dem. Kyrkoböckerna börjar i allmänhet först från
1600-talet och i utredningen finns ju uppgifter från 1400-talet. Martti Strang har översatt även de tidiga namnen till finska, t.ex Per Persson
Strang är översatt till Pietari Pietarinpoika.

Jag hittade ingen svenskspråkig version av den här utredningen från webbsidorna.

Mvh Maria
« Last Edit: November 03, 2010, 04:04:52 pm by Marisme »

• Ny
  • *
« Reply #4 on: November 03, 2010, 05:01:20 pm »

hej
tack för informationen. Jag har skrivit till Martti Strang och frågat lite men med lite Google översättning så kan jag ändå få ut de stora dragen. Som du säger så nämns Danmark men även Dalarna i Sverige som en möjlighet som ursprung för en soldat med namnet Strang, Strång eller liknande. Jag ser att andra släktgrenar kommer in och de kanske var finska släkter, de från Finnilä, Kotkaniemi, Lypsinmaa mm. Jag ser att Alajärvi, Lappajärvi, Vindala är alla enspråkigt finska. Med tiden blev de troligen finsktalande i den släkten.

Penttifredrik

• Ny
  • *
« Reply #5 on: Augusti 20, 2014, 07:05:37 pm »

Hej, jag heter Rintala, men mitt tidigare släkt/efternamn har varit Strang(LillStrang, Storstrang mm) Besökte Skottland för ett antal år sedan och då också slottet i Edinburg.Talade med intendenten där och fick tillfälle att studera gamla soldatböcker. Det visade sig, att det fanns flera soldater, som hade namnet Strang/Strong/ och intenden berättade att detta var vanliga soldatnamn och att flera på 1300-1400 talet blev legosoldater och seglade till Norge och Danmark. Danmark och Sverige, som ju var ett land?? så legosoldater som då kom till Danmark också kom till Sverige. Flyttade sig upp till Snapphanebyggderna, Nordliga Skåne och så småningom till Dalarna. Därifrån sedan på mitten slutet av 1500 talet till Finland. Min anfader Mårthen Strang föddes 1601 och bevisligen flyttade så småningom längs Vindala ån till Vindala(Vimpeli).Därifrån härstammar jag också, eftersom min far var född i Vimpeli. Själv är jag född i Vasa, men flyttade till Sverige 1960.
Pentti Rintala