Om de inte själva visste NÄR de var födda, så visste de inte heller VAR de föddes. Zigenarerna är ett kringvandrande
folk, som byter vistelseort ofta. Förr bodde de i hästdragna vagnar. Kanske inte heller föräldrarna kom ihåg var de
bodde när någon av barnen föddes.
Jag vet inte heller när och var jag föddes. Jag kan bara lita på vad som står om mig i min dopattest och om jag inte
blev döpt eller folkbokförd när jag föddes, så är jag tvungen att lita på vad min mor och far kommer ihåg om min födelse.
Om de dog eller försvann innan jag hann fråga om det, så får jag bara hitta på någonting.
Jag har också haft liknande svårigheter. Det var en man som levde på 1900-talet. Han hade skaffat ett pass för en resa
till Amerika, där stod att han var född i Kotka, Finland. Men när jag letade i Kotka födda-böckerna, så hittade jag ingenting
som passade. Sen frågade jag om honom från pastorskanslin i Kotka och då kom det fram att hans familj hade flyttat till
Kotka när han var två månader gammal. På riktigt var han född i St. Michel, Finland. Därför hittade jag ingenting först. Mannen i
fråga trodde väl själv att han var född i Kotka.
Mvh Maria