Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: kursmeden.Carl Fredriksson.Nyland  (Read 29872 times)

evalotta

• Ny
  • *
Re: kursmeden.Carl Fredriksson.Nyland
« Reply #30 on: oktober 20, 2010, 02:23:40 pm »

jag har fått en ny information från svensk.som tillhör  romerna.då säger han att prästerna vägrade att folkbokföra romer .så dom skrev 2 år yngre. eller  äldre på dem.då kan jag tänka mig att carl var född 1791.eller1795. och Gustavfa 1798eller 1802...eva-lotta

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #31 on: oktober 20, 2010, 05:31:57 pm »

Här kan du själv försöka hitta Carl och Gustava från Ekenäs födda.

http://hiski.genealogia.fi/hiski/2kv8eu?se+0028+kastetut

Om Carl och Gustava var romer/zigenare och om det stämmer att prästerna vägrade
att folkbokföra dem, så kommer man väl aldrig att hitta några bevis om var de fanns i Finland.
Och att försöka hitta precis rätt Carl född nånstans i Nyland mellan 1791-1795 eller Gustava
född 1798-1802 kan vara en omöjlig uppgift.

Mvh Maria

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #32 on: oktober 20, 2010, 07:04:37 pm »

Hej igen!
Kan någon tyda varifrån Carl Fredriksson är? Jag tycker att det står Holju men finns det någon sådan plats i Sverige?
Det står annars "Arresterade Lumpsamlaren Carl Fredricsson ifr. "Holju" sittande uti Norjes fängelse
hustr. Gustafva Petersdotter, född i Ekenäs af Finland"

hälsningar
Karl-Olof

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #33 on: oktober 20, 2010, 07:25:10 pm »

Holje, del av församlingen Jämshög i Blekinge kan det vara.

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #34 on: oktober 20, 2010, 07:32:31 pm »

nu ska dom finnas i findland inte i sverige, och det är kanske omöjligt att få fram dem.jag har kollat i norge också känner folk som släktforskar där och dom har kollat passkontrollen från norge från förr. stämmer att dom kom från Findland. och pass kontrolllen för ljuger inte.  jag ska fråga på andra ställen tack för all denna information..

BSV

• Flitig
  • **
« Reply #35 on: oktober 20, 2010, 09:01:55 pm »

Det är skillnad mellan olika församlingar om man antäcknat zigenare .zigenare Peter Berg befinner sig i Ruskeala 1805 där han får en son
Ruskeala - döpta

Faderns profession: Z => Zig:, Zigenare, Zigkarl, Zigenaren
Faderns förnamn: PETER => Pehr
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn

13.8.1805  10.9.1805        Zigenare Peter Berg  Hru Catharina    Petrus

1811 begraver han 2 barn.

Ruskeala - begravda

Anhörig - profession: Z => Zigen
Anhörig - förnamn: PETER => Pehr
      Ålder

Död  Begravd  By  Gård  Person  Dödsorsak  år  m.  v.  d.

5.3.1811  23.4.1811  Kirkolax     Zigen: S:n Karl Berg  h: f:  1         

anhörig: Zigen: Petr: Berg
7.8.1811  9.8.1811        Zigen:d:r Ingeb: Berg  u: k: k:  4         

anhörig: Zigen: Peter Berg

Om han är far till gustava kanske familjen finns i Rippikirja

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #36 on: oktober 21, 2010, 08:20:11 am »

Hej igen!
evalotta vårt land heter inte Findland utan Finland och på finska Suomi.

hälsningar
Karl-Olof

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #37 on: oktober 21, 2010, 11:32:54 am »

Hej Karl-olof jag ber om ursäkt för min Felstavning..´jag tror att om man ska leta efter  Carloch Gustavfa så får man gå efter att dom var Zigenare pappan till Gustavfa var slaktare.var man letar efter Zigenare det vet inte jag..Tack

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #38 on: oktober 21, 2010, 04:16:56 pm »

hej nu har jag fått kyrkobökerna från skåne på dem.där står att dom inte visste exakta datum själva när dom var födda.där står ett annat datum på carl 1793-11-05..sen så hade dom skrivit fel datum på passen från finland.står det...

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #39 on: oktober 21, 2010, 05:47:03 pm »

Om de inte själva visste NÄR de var födda, så visste de inte heller VAR de föddes. Zigenarerna är ett kringvandrande
folk, som byter vistelseort ofta. Förr bodde de i hästdragna vagnar. Kanske inte heller föräldrarna kom ihåg var de
bodde när någon av barnen föddes.

Jag vet inte heller när och var jag föddes. Jag kan bara lita på vad som står om mig i min dopattest och om jag inte
blev döpt eller folkbokförd när jag föddes, så är jag tvungen att lita på vad min mor och far kommer ihåg om min födelse.
Om de dog eller försvann innan jag hann fråga om det, så får jag bara hitta på någonting.

Jag har också haft liknande svårigheter. Det var en man som levde på 1900-talet. Han hade skaffat ett pass för en resa
till Amerika, där stod att han var född i Kotka, Finland. Men när jag letade i Kotka födda-böckerna, så hittade jag ingenting
som passade. Sen frågade jag om honom från pastorskanslin i Kotka och då kom det fram att hans familj hade flyttat till
Kotka när han var två månader gammal. På riktigt var han född i St. Michel, Finland. Därför hittade jag ingenting först. Mannen i
fråga trodde väl själv att han var född i Kotka.   

Mvh Maria

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #40 on: oktober 22, 2010, 11:00:09 am »

hej  det står i allafall att barnen var födda i Nyland i Finland. och det står även i passen dom hade förr den informationen har jag ,och Gustavfaoch Carl som då var också var från Finland. prästen har skrivit ett datum i Finland och prästen i sverige ett annat....så vad det står är ett annat datum på Carl. 1793-11-05.och detta med zigenare och romer har jag en hel del information om från Sverige,sen så är Zigenare ett folk. Romer ett annat...Tack för informationen