Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: kursmeden.Carl Fredriksson.Nyland  (Read 29886 times)

BSV

• Flitig
  • **
Re: kursmeden.Carl Fredriksson.Nyland
« Reply #15 on: oktober 17, 2010, 04:08:49 pm »

Enligt Hiski finns det en zigenare som heter Peter Berg som har minst 4 barn som är födda mellan 1776-1805, som är födda i olika församlingar.

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #16 on: oktober 17, 2010, 05:44:14 pm »

Family Search hittade en Gustava Pettersdotter Berg, dotter till Peter Berg och Anna Christina.
Hon föddes 2.6.1800 i Karlskrona, Sverige (!!)

Den Carl Fredriksson som dog 4.6.1844 uppges i Family Search vara född 10.9.1793 i
Kristianstad, Sverige.

Att Gustava skulle ha varit född i Ekenäs 17.12.1800 stämmer absolut inte. Ekenäs födda-boken från
december 1800 kan vem som helst kolla i digitalarkivet, där finns ingen Gustava.   

Alla uppgifterna som man använt i de här diskussionerna kommer ju från lumpsamlaren Carl Fredriksen
själv, i samband av en rättegång på 1800-talet. Han kan ju ha sagt vad som helst, och det bör man ta med en nypa salt. 

Mvh Maria 
« Last Edit: oktober 17, 2010, 06:03:07 pm by Marisme »

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #17 on: oktober 18, 2010, 11:37:08 am »

Enligt släktkrönikan föddes Selma Löf´s mormor Gustafva Pettersson 17:e december 1800 på Ekenäs i Finland och Selmas morfar Carl Fredriksson 10:e september 1793 Nyland, Finland. Carl & Gustafva fick 7 barn. Carl Fredriksson  blev mördad 4 juni 1844 när Selmas mor Anna-Greta bara var 15 år. 1866 gifte sig Anna-Greta med nattmannen Jöns Petter Löf  och de fick 7 barn tillsammans.

Enligt mina uppgifter föddes Carl Fredrikssons och Gustafva Petterssons första 4 barn födda i Finland, dvs Wilhelmina Dorotea 1821, Sofia Albertina 1823, Hartelius 1825 & Anna-Greta 1827.  Därefter ska de ha vistas en tid i Norge innan de invandrade till Kverrestad i Skåne där de tre sista barnen föddes, Fredrik, även kallad Faltin 1833, Henrik 1835 & Eva 1840.

De enda uppgifter jag har om Gustafva Petterssons föräldrar är från en anteckning ur en dombok att hennes far varit Slagtare. En del har jag källinformation om men inte allt och är det någon som vet mer om släktingar bakåt så hade jag gärna tagit del av det.

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #18 on: oktober 18, 2010, 02:52:34 pm »

Hej igen!
Kanske det är  o.ä. Sophia Gustafva född 17.12.1800 i Stockholms finska församling av pigan Anna Christina Bergström

hälsningar
Karl-Olof

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #19 on: oktober 18, 2010, 06:56:55 pm »

Nu har Karl-Olof hittat ett mycket bra alternativ, som man borde tänka efter allvarligt.
Jag tycker också att spåren leder till Sverige.

Ekenäs-böcker från den då familjen påstås ha vistat där, finns att läsa på FSHF:s digitalarkiv.
Om de verkligen bodde där, så måste de ha lämnat något spår efter sig. Så verkar det inte
vara. Det finns inga riktiga bevis som stöder Ekenäs-teorin.

Det råder väldigt många oklarheter kring det här fallet. I domboks-länken sägs det: "De vistades där (Ekenäs),
till 1824, då de reste till Fredrikstad i Norge där de bodde tills 1830". Hur kunde då Hartelius f. 1825 och
Anna Greta f. 1827 vara födda i Finland?

Mvh Maria
« Last Edit: oktober 18, 2010, 07:56:52 pm by Marisme »

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #20 on: oktober 18, 2010, 09:15:15 pm »

hej jag vet faktist inte hur detta är möjligt han som har scangen skrev också att dom var från Findland för det Finns en familj berg i sverige som också hade en  dotter som hette Gustavfa hon var gudmor till denna gustavfa berg jag letar efter,  det var då han skrev att dom ej var släkt för min släkt var från Findland.nu undrar jag om inte jag hade rätt från början.jag trodde inte i min vildaste fantasi att släkten långt tillbaka sitter och hittar på och ljuger vart dom kommer ifrån...det är tråkigt för dom som blir inblandade i min släktforskning. jag skäms på derras sätt att ljuga för oss andra släktingar. .för sanningen kommer alltid fram

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #21 on: oktober 18, 2010, 10:27:29 pm »

Enligt Family search: Wilhelmina Dorotea Carlsdotter född 1 januari 1821 i Ysane, Blekinge, Sverige, föräldrar Carl Fredriksson och Gustafva Pettersson.

Enligt samma källa:
Sofia Albertina, född 13 maj 1823 i Kverrestad, Kristianstad, Sverige,
Hartelius, född 8 februari 1825 i Kverrestad,
Anna Greta född 4 maj 1827 i Kverrestad,
Fredric född 8 februari 1833 i Kverrestad

Modern Gustafva Pettersson anges vara född 17.12 1800 Ekenäs, Kristianstad, Sverige, fadern Carl Fredriksson anges född 10.09 1793 Kverrestad, Kristianstad, Sverige
mvh.
Maggan Lindholm

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #22 on: oktober 18, 2010, 10:46:14 pm »

Denna Gustafva kunde kollas upp lite närmare:

Gustava <PETERSDOTTER>     
    Sex: F         

Event(s):           
    Birth: 01 Dec 1800        Place: <Karlskrona, Blekinge, Sweden>
    Christening: 03 Dec 1800        Place: Karlskrona, Blekinge, Sweden

Parents:           
     Father: Peter MANSSON
     Mother: Maria

Source Information:           
     Batch Number: C431193
     Source Dates: 1768 - 1808
     Film or Fiche Number: 86222
     Collection Details: Amiralitetsforsamling; Svenska Kyrkan
mvh.
Maggan Lindholm

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #23 on: oktober 18, 2010, 11:16:47 pm »

Jag skulle nog hålla mig mellan Kristianstad och Karlskrona i sökandet efter dessa personer. I Ysane (nuvarande Sölvesborg) finns det hemman med namnet "Norje" och Ekenäs finns bl.a. i Ronneby.
mvh.
Maggan Lindholm

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #24 on: oktober 19, 2010, 12:02:29 am »

En informativ länk om resande - tattare - nattmän - vallackare - zigenare finns här: http://www.genealogi.se/resande.htm
mvh.
Maggan Lindholm

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #25 on: oktober 19, 2010, 02:04:56 pm »

Uppgiften i familysearch stämmer vad gäller Wilhelmina Dorothea, hon föds mycket riktigt i Ysane 1 jan 1821. Föräldrarna anges som lumpsamlaren Carl Fredriksson ifrån Holje och Gustava Petersdotter f i Ekenäs och Finland. Familysearchs data om övriga barn är dock felaktiga. Familjen flyttar in i Kverrestad först 1835 och kommer då från Stockholm. I husförhörslängderna anges    barnen vara födda i Nyland(och även så Wilhelmina Dorothea), men prästen har också noterat: "Fredrikssons äfven hans hustrus och barnens födslar är upptagit efter egen uppgift". Carl Fredriksson uppges där vara född 10/9 1793 i Nyland och Gustava 17/12 1800 i Ekenäs.
Familjen finns ett par gånger i olika passjournalsregister. 1831 i Gävleborg, Kursmed Carl Fredriksson med hust Gustava Pedersdotter och 4 barn med attest från Fredriksstad, Norge till Stockholm. I Västernorrland 2 jul 1832 Carl Fredriksson Cursveden jämte sin hustru Gustava Pedersdotter samt 5 barn från Valders fogdekontor i Norge till Umeå.

Rune

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #26 on: oktober 19, 2010, 03:53:45 pm »

Hej igen!
Här är några bilder av dopböckerna i Karlskrona Amiralitetsförsamling och Ysane:
Jag tror inte att dessa personer har något att göra med Finland.

hälsningar
Karl-Olof

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #27 on: oktober 19, 2010, 09:28:14 pm »

jag tackar för alla dessa upplysningar det ser ut att vara så att det är Tydligen födda i findland.jag tycker att det var lite rörigt.allt omkring denna familj. det framkommer på sidan längre upp.

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #28 on: oktober 20, 2010, 10:09:12 am »

nu får jag börja leta från början ..passen dom fick uppvisa ljuger inte...så jag kommer att utgå från detta. datumen stämmer kanske inte på carl och gustavfa..mvh eva-lotta

evalotta

• Ny
  • *
« Reply #29 on: oktober 20, 2010, 01:19:44 pm »

Hej
Jag satt lite tittade på Gustava ,Den Gustava som är född 2/6 1800 hon måste ha dött som liten för Peter Berg och Anna Christina får en Gustava till den 17/7 1804.
En liten tanke slår mig om den här Carl var en liten luring han visste kanske att en Gustava har dött ung tar då  hennes år  1800 den den andra Gustava födelsedag 17 och läggerihop månaderna 6+7 = 13 men kan inte räkna utan får det till 12 svar  1800-12-17 en vild gissning,eller så har prästen skrivit fel datum. för Gustavfa dog.
mvh
Anita