Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Hjälp! Har någon tillgång till Vasa landsarkiv?  (Read 7031 times)

monifo

• Ny
  • *
Hjälp! Har någon tillgång till Vasa landsarkiv?
« on: april 13, 2010, 10:37:00 am »

Hej alla!
Jag har på alla möjliga sätt försökt finna min släkt ifrån Gamlakarleby, men ingen har känt till mina gubbar. Har nu fått veta att det finns en mikrofilm på Vasa landsarkiv, som heter Gamlakarleby-filmen UK 638, och som innehåller födda 1657-1749, vigda och döda 1660-1749.
Det jag skulle behöva hjälp med, är om någon snäll människa som brukar befinna sig på landsarkivet, kan titta igenom filmen och försöka finna de människor jag söker. Problemet är att jag inte har så många säkra uppgifter-egentligen inte någon säker uppgift-men det jag vet är detta;
Karin Mårtensdotter skall varit född någon gång på 1680-talet i Gamlakarleby. Hon gifte sig antagligen någon gång på 1710-talet med Erik Olofsson, även han född antagligen på 1680-talet, och fick sönerna Mårten och Johan (Johan var född ca 1712).
Erik flyr antagligen ca 1714 till Ytterlännäs i Ångermanland, där han syns första gången 1716, då han betalar lysningspengar till kyrkan. Alltså är Karin Mårtensdotter död då, men om hon dog redan i Finland eller om hon följde med på flykten och dog då, det vet jag inte.
Har man tur kan man alltså hitta Karin och Eriks vigselnotis i Gamlakarleby, och förhoppningsvis även sönernas födelsedatum och möjligen Karins dödsdatum. Finns det någon där ute som kan ge mej ett handtag här? Jag skulle bli djupt tacksam!
Mvh
Monica

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
Re: Hjälp! Har någon tillgång till Vasa landsarkiv?
« Reply #1 on: april 13, 2010, 10:45:58 pm »

Hej
Födda, vigda och döda i Gamlakarleby hittar du också på nätet, http://hiski.genealogia.fi/hiski/2ameev?se. Samma uppgifter som i mikrofilmen du efterlyser.
Jag har försökt kolla men inte hittat mycket matnyttigt. Det är också möjligt att domhär människorna kom från nån av Gamlakarlebys grannförsamlingar.

Vad hände med sönerna, hamnade dom också i Ytterlännäs eller blev dom kvar i Finland?
« Last Edit: april 13, 2010, 10:54:46 pm by Westadmin »
mvh.
Maggan Lindholm

monifo

• Ny
  • *
« Reply #2 on: april 13, 2010, 11:18:24 pm »

Hej Maggan!
Du har nog helt rätt i din tanke! Jag har sökt på den sidan, under "alla" för att få större träffbild, men inte tittat närmare på Gamlakarlebys uppgifter. Trodde att de åren inte var inscannade, men ser nu att de visst är det.
Så då är det kanske inte ens Gamlakarleby det handlar om.

Så här stod det i domboken:
1747-01-30
§ 58, sid. 337
Efter begäran lämnas härmed för protokollet till bevis, att drängen Johan Eriksson som nu för tiden är i tjänst hos handelsmannen i Härnösand, Daniel Lodin, är förra bonden här i tingslaget, Erik Olofssons i Hammar köttslige son med dess förra hustru avlidna Karin Mårtensdotter som var ifrån Österbotten vid Gamla Karleby, varandes bemälte Erik Olofsson för ungefär 20 år sedan faren utur riket till Norge, till och vid pass 13 år sedan den andre Erik Olofssons son Mårten Eriksson utan tillstånd sig begivit, och sedan ej återkommit, varandes således nu bemälte Johan Eriksson enda arvingen efter sin moder och flera av mödernet som något arv efter lag till denna grenen falla kan.

Därför trodde jag att det handlade om just Gamlakarleby. Var skall jag då leta, och hur?
Mvh
Monica

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #3 on: april 14, 2010, 09:54:46 am »

Här är några expempel på födda med namnet Erik Olofsson
Gamlakarleby - Kokkola - döpta
Född          Döpt
*1677    30.9.1677      Olof Ersson           Erich
*1680    24.10.1680      Olof Olåffsson           Erich
*1686    17.10.1686      Olof Mårthensson     Erich

Här är några expempel på födda med namnet Carin Mårtensdtr
Gamlakarleby - Kokkola - döpta

Född    Döpt    
*1687    1.9.1687      Mårthen Hindersson Caino    Carin
*1689    20.2.1689      Tunbindare Mårthen           Karin
*1694    19.6.1694      Mårten Jonsson           Carin

Tyvärr hittar jag inte några vigda med dessa namn i Gamlakarleby eller Karleby/landsförsamling moderförsamling

Källa: HISKI databasen

hälsningar
Karl-Olof

r-l.huuki

• Ny
  • *
« Reply #4 on: april 14, 2010, 10:19:17 am »

Hej,

Det kan lika väl vara fråga om Karleby landsförsamling/moderförsamling.
Det är mycket vanligt, att i grannförsamlingarnas kommunionböcker står bara ”Gla Carleby” som födelseort för någon, fastän han är född i Karleby landsförsamling.
Några uppgifter:
http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=172&TYPE=HTML&LANG=SE
http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=FILMS&ID=172&TYPE=HTML&LANG=SE
Som Du ser , kommunionböcker för Karleby lf. börjar först 1725 och döpta, vigda och begravda 1721.

Mantalslängder finns nog kvar före och efter stora ofreden.

Mvh
Raija-Leena H
« Last Edit: april 14, 2010, 10:59:00 am by r-l.huuki »

monifo

• Ny
  • *
« Reply #5 on: april 14, 2010, 07:31:27 pm »

Tack för era svar, Karl-Olof och Raija-Leena!
Som synes finns det ju några Erik Olofssöner och Karin Mårtensdöttrar att välja mellan, men eftersom jag inte har någon som helst ålder på Erik eller Karin, så är det ju omöjligt! Det bästa hade ju varit att finna en vigselnotis, men om den inte finns i Gamlakarleby, och inte i Hiskis databas, då vet jag inte hur jag skall leta.
Jag tror, från ett annat domboksprotokoll, att Erik Olofsson var bekant med byggmästaren Hans Gabrielsson Biskop, som kom från Kronoby. Även Erik kallas på något ställe för byggmästare. Det kan ju kanske tyda på att Erik var från Kronoby.
Som ni ser är det en svår nöt, och jag är så väldigt tacksam för den hjälp jag kan få här!
Mvh
Monica