Jag har frågat förut om denna person, men kanske jag lade min fråga på fel ställe? Jag söker en Karin Mårtensdotter, född i Gamlakarleby någon gång på 1680-talet (antagligen). Hon gifte sig med Erik Olofsson och fick sönerna Mårten och Johan (född 1712).
Karin dog någon gång före 1716, för då gifte Erik om sig i Sverige och Ytterlännäs med min anmoder Barbro. Förmodligen var Erik, och eventuellt också Karin, flykting efter ryssarnas härjningar 1714 i Österbotten.
Jag vet som ni ser inte mycket om min anfader Erik, utom det jag skrivit här ovan. Ett sätt att lokalisera honom, kan vara genom hans första hustru Karin, men jag kan inte hitta henne i de källor som finns tillgängliga på nätet. Någon som vet om det finns kyrkböcker för Gamlakarleby med omnejd för den aktuella tiden, alltså mellan ca 1680 till 1716? Var kan jag hitta dem i så fall?
Jag hoppas nu att någon snäll människa kan ge mej ett tips om hur jag kan söka efter Erik och hans familj i Finland, eller rent av vet vilken familj det handlar om.
Mvh
Monica