Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Karin Mårtensdotter från Gamlakarleby  (Read 7151 times)

monifo

• Ny
  • *
Karin Mårtensdotter från Gamlakarleby
« on: mars 31, 2010, 05:27:00 pm »

Jag har frågat förut om denna person, men kanske jag lade min fråga på fel ställe? Jag söker en Karin Mårtensdotter, född i Gamlakarleby någon gång på 1680-talet (antagligen). Hon gifte sig med Erik Olofsson och fick sönerna Mårten och Johan (född 1712).
Karin dog någon gång före 1716, för då gifte Erik om sig i Sverige och Ytterlännäs med min anmoder Barbro. Förmodligen var Erik, och eventuellt också Karin, flykting efter ryssarnas härjningar 1714 i Österbotten.
Jag vet som ni ser inte mycket om min anfader Erik, utom det jag skrivit här ovan. Ett sätt att lokalisera honom, kan vara genom hans första hustru Karin, men jag kan inte hitta henne i de källor som finns tillgängliga på nätet. Någon som vet om det finns kyrkböcker för Gamlakarleby med omnejd för den aktuella tiden, alltså mellan ca 1680 till 1716? Var kan jag hitta dem i så fall?
Jag hoppas nu att någon snäll människa kan ge mej ett tips om hur jag kan söka efter Erik och hans familj i Finland, eller rent av vet vilken familj det handlar om.
Mvh
Monica

monifo

• Ny
  • *
Re: Karin Mårtensdotter från Gamlakarleby
« Reply #2 on: mars 31, 2010, 11:22:58 pm »

Tusen tack för ditt svar! Vad glad jag blir, för där ser jag att det åtminstone finns kyrkböcker för den aktuella tiden! Nu gäller det bara att klura ut hur jag skall få tillgång till dessa kyrkböcker-är de månne mikrofilmade, och kan man i så fall låna på fjärrlån, som man kan göra mellan biblioteken här i Sverige?
Mvh
Monica

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: april 01, 2010, 03:52:11 pm »

Här kan du läsa om Vasa landsarkivets tjänster:

www.arkisto.fi/se/arkistolaitos/maakunta-arkistot/vaasan-maakunta-arkisto/

Fjärrlån av mikrofilmer eller mikrokort verkar vara möjligt till andra länder i Norden:

www.arkisto.fi/se/palvelut/kaukolainaus

Kontaktsuppgifterna till Vasa landsarkiv:

tfn: 062-4140400 (de talar nog svenska där)
e-post: vaasa@narc.fi

Mvh Maria

monifo

• Ny
  • *
« Reply #4 on: april 01, 2010, 04:06:51 pm »

Tack Maria, jag har nu skrivit till Landsarkivet i Vasa och gjort en förfrågan! Tänk om jag kan hitta min Erik och Karin på det här sättet...!
Mvh
Monica

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #5 on: april 01, 2010, 07:39:30 pm »

Hej!
Här finns Gamlakarleby kyrkböckerna på nätet:
http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm

hälsningar
Karl-Olof

monifo

• Ny
  • *
« Reply #6 on: april 01, 2010, 09:04:42 pm »

Hej Karl-Olof!
Hm, är det de enda böcker som finns för Gamlakarleby? Jag fattade det som att det fanns böcker som täcker den tid som är intressant för mej, nämligen mellan 1680 och 1716, men på den här sidan börjar ju böckerna först 1724. Är det så att de finns, men inte är utlagda på den här siten?
Mvh
Monica

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #7 on: april 02, 2010, 09:40:58 am »

Hej igen!
Dopböckerna är inte skannade ännu. Vad vill du söka i, är det Gamlakarleby eller Karleby moderförsamling?

I HISKI databsen finns de nog inmatade men det finns luckor 1715-21:

Gamlakarleby - Kokkola
    * Döpta (1657-1714, 1722-1862)
    * Vigda (1660-1714, 1722-1734, 1737-1741, 1744-1862)
    * Begravda (1660-1714, 1722-1862)

Här är adressen till HISKI: http://hiski.genealogia.fi/hiski?se

hälsningar
Karl-Olof

monifo

• Ny
  • *
« Reply #8 on: april 02, 2010, 10:34:40 am »

Godmorgon!
Problemet är ju att jag inte vet riktigt var eller när jag skall leta! Jag TROR att Karin Mårtensdotter kom från Gamlakarleby, för det står så i ett domboksprotokoll från 1745, som handlar om hennes son Johan Eriksson. Min tanke var att kanske kunna hitta vigselnotisen mellan Erik och Karin, och att de då gifte sig i hennes hemförsamling. Eller kanske någon av sönernas dopnotiser. Eller Karins dödsnotis-om hon dog före flykten till Sverige. Har sökt på hiski utan resultat, så jag hoppades ju att de aktuella åren inte var inmatade, för på så sätt har jag ju fortfarande hopp om att de skall gå att finna någonstans! På hiski hittar jag ingen av de möjliga datumen, och det skulle ju kunna vara åtminstone 5 dokumenterade händelser!
Jag tror att min förfader Erik Olofsson kände Hans Gabrielsson Biskop, som kom från Kronoby, för de titulerades båda "byggmästare" och arbetade i samma område, de bodde i samma socken (Ytterlännäs), och Hans Biskop vittnar i ett mål rörande Erik 1730.
Mvh
Monica