Hej Thea,
jag har haft problem med hon Lisa Eriksdotter som var gift med Johan Eliasson Jakobs, men så här har jag tolkat uppgifterna:
Johan Eliasson Jakobs (1757-1814),
gift I) i Oravais 10nov 1776 med Lisa Eriksdotter Mattlin, dotter till soldaten Erik Mattlin och dennes hustru Margeta Danielsdotter. Lisa föddes i Oravais 2aug 1756, och dör barnlös i Oravais den 25sep1777; 21år7mån (f.~feb 1756 enligt detta).
Johan Eliasson gift II) i Oravais 26feb 1778 med Lisa Eriksdotter Jaakkola, dotter till bonden i Monå Erik Johansson Jaakkola och dennes hustru Anna Henriksdotter. Lisa föddes i Monå 15feb 1760, och dör i Oravais 24dec1805; 49år10mån8dar (f~15feb1756 enligt detta). Enligt inflyttningslängden till Oravais "Enklingen Johan Eliasson Jakobs trolovade brud, pigan Lisa Eriksdotter Jakola från Munsala, född 1756". (inflyttat till Oravais från Munsala 11/8 1777).
Här förekommer nu en del oklarheter som jag/vi borde kontrollera ytterligare med ursprungskällorna (jag kan nämligen skrivit av fel, eller så är det andra felaktigheter någon annan stans). En märklighet verkar vara att inflyttningsdatum och första hustruns dödstid inte riktigt "matchar". En möjlighet kan förvisso vara att Johan Eliasson varit gift ett kort tag före han gifte sig med Lisa Eriksdotter Jakola och att det är hon som dör 1777, då gifter sig Johan Eliasson en tredje gång 1778, med Lisa Eriksdoter Mattlin...förvirrande...? Vad är sannolikheten att Johan Eliasson varit gift med tre olika Lisa Eriksdöttrar under endast ett par års tid?
Vad tror du om min teori Thea?
mvh
Fredrik