Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Karin Mårtensdotter från Gamlakarleby  (Read 4737 times)

monifo

• Ny
  • *
Karin Mårtensdotter från Gamlakarleby
« on: Mars 20, 2010, 11:01:18 am »

Hej alla!
Jag behöver hjälp med att finna min förfader Erik Olofsson och hans familj, men det enda jag vet om dem är att hans första hustru Karin Mårtensdotter var från Gamlakarleby i Österbotten, och att hon dog före 1716. Då gifter nämligen Erik om sig med en kvinna i Ytterlännäs (Y) i Sverige. Jag vet även att Erik och Karin hade två söner, Johan och Mårten, som bör ha varit födda omkring 1710-talet, men jag vet inte exakt när och jag vet inte var. Jag vet inte ens om Karin Mårtensdotter kom som flykting till Sverige själv, eller om hon blev gift med Erik redan i Finland.
Som ni ser är det väldigt magert med uppgifter, men någon notis måste finnas någonstans! Karin och Erik vigdes, barnen Mårten och Johan döptes och Karin blev begravd!
Tacksam för alla uppgifter, tips och goda råd jag kan få!
Mvh
Monica

monifo

• Ny
  • *
Karin Mårtensdotter och Erik Olofsson från Gamlakarleby
« Reply #1 on: Februari 04, 2011, 07:15:43 pm »

Hej igen!

Jag försöker återuppliva denna tråd, eftersom jag egentligen inte kommit någon vart med Karin, men kanske med hennes man Erik Olofsson! 1677 föds en Erik som son till Olof Ersson i Gamlakarleby, och vad jag funnit så var min Erik född just 1677. Denne Olof får 3 år tidigare en son vid namn Mats, och fadern har då tillnamnet Järpe. Så jag undrar: finns det någon som vet något om denna familj, eller om det kan finnas några källor där man kan hitta familjen, typ mantal eller husförhör?

På HISKIs söksida, fann jag förutom ovanstående, även en Mårten Hinnersson Caino som 1687 får en dotter Karin! Problemet är dock att jag varken finner Erik och Karins vigselnotis, deras barns dop eller när Karin begravs, så alltså kan man ju inte ta något för givet. Men kanske det finns någon som forskat på denne Mårten, och vet berätta vad det blev av hans dotter Karin?

Hoppas på tur denna gång!
Mvh
Monica
« Last Edit: Februari 04, 2011, 07:42:48 pm by monifo »