Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Södergran - koppling mellan ätten i Sverige resp. Finland?  (Read 6258 times)

annasodergran

• Ny
  • *
Södergran - koppling mellan ätten i Sverige resp. Finland?
« on: februari 12, 2010, 01:47:12 am »

Hej alla!

Jag heter Anna Södergran och bor i Sverige. Jag släktforskar om Södergran-ätten här i Sverige men kommmer inte längre bak än till början av 1700-talet. Det tar stopp med Carl Södergran som gifter sig i Fittja socken (Uppsala) år 1741, jag kan inte hitta någon födelseort el dyl.

Gång på gång under min forskning stöter jag på personer födda i/med anknytning till Närpes/Tjärlax. Kan det vara så att släkten och namnet Södergran härstammar från Finland och kom över med de så kallade bondeseglingarna eller liknande? Eller är det tvärtom, att Södergran har kommit till Finland från Sverige?

Om det är någon som har information om kopplingar mellan min släkt Södergran i Sverige och den finska släkten Södergran får ni väldigt gärna maila mig! :-)

Med vänliga hälsningar
Anna Södergran

runfor

• Flitig
  • **
Re: Södergran - koppling mellan ätten i Sverige resp. Finland?
« Reply #1 on: februari 15, 2010, 02:14:24 pm »

Anna,

Carl kan ha haft följande syskon (eller släktingar).
I kommunionboken 1738 finns "systran" upptagen under honom. 1741 nämns en Olof Södergran. 1745 i Gryta är ett dopvittne Peter Södergran.
Kanske kan någon av dessa vara lättare att spåra?

Rune

annasodergran

• Ny
  • *
« Reply #2 on: februari 16, 2010, 02:04:55 am »

Tack Rune!

Får jag fråga i vilken kommunionbok du hittade Carl 1938? Jag använder AdOnline och där finns det ingen kommunionbok i Fittja, vad jag kan se.

Mvh
Anna

runfor

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: februari 16, 2010, 01:04:31 pm »

Anna,
serien finns hos SVAR, D II:1 Längder över nattvardsgäster 1738-1767.