Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Amasä, Herman från Petalax  (Read 13634 times)

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Amasä, Herman från Petalax
« Reply #15 on: november 12, 2009, 02:40:06 pm »

Nej det finnes ingen automatik om att bli svensk meborgare, för födda barn i Sverige av utländska föräldrar. Däremot är det en annan sak om den ena föräldern är svensk medborgare. Min son föddes i Järna Södertälje och både jag och min fru var finska medborgare, sonen blev automatiskt finsk medborgare.
Det är och har varit lång tid i USA, att alla barn som föds i USA automatiskt får ett amerikanskt medborgarskap.
MVH
Henrik Mangs

Ulla Höglund

• Ny
  • *
« Reply #16 on: november 13, 2009, 05:05:52 pm »

Sundomborna kan inte ha saknat vänner och bekanta när de flyttade till Njurunda! Ungefär samtidigt som familjen Schöring-Grandell flyttade Karl-Johan Nedergård f. 1849 (tog i Sverige namnet Nyström) till Njurunda, först Vestby, sedan Nolby, där han dog 1891. Han var gift och hade flera söner. Hemma i Sundom bodde han bara några hundra meter från familjen Schöring-Grandell, så de bör ha känt varandra väl. Det fanns också andra som flyttade till Njurunda.
Stavningen av namnen (bl.a. Amasä) tycks ha misslyckats i samband med överföring av uppgifterna vid flyttning. Det är inte många personer som i dag bär efternamnet  Åmossa, som ju var namnet på ett hemman i Petalax, men i baptistsammanhang är det ett välkänt namn, då Åmossa församling i Petalax, grundad omkring 1890, var en av de viktigare i Svenskfinland och fick medlemmar som övergick till baptismen från många församlingar i våra trakter. Baptisterna har också egen kyrkogård i Petalax.

Noterar att Herman Esaiasson tog namnet Norman i Sverige. Hustrun Anna-Lisas faster och hennes man valde Nordman vid sitt namnbyte.

Intressant att få lite mera uppgifter om familjen Grandell - jag visste bara att de hade flyttat från Sundom. I familjen Grandell föddes åtminstone 18 barn, men många dog förstås som små. Av andra forskare har jag fått uppgifter om att Anna Lisas bror Johan (född 25 juli 1844) en tid arbetade på Tunadals Ångsåg i Sundsvallstrakten. En syster Brita Maria (född 8 oktober 1847) fanns på 1870-talet i Sundsvall, Stadsmon.
mvh
Ulla Höglund

Sven G

• Ny
  • *
« Reply #17 on: november 13, 2009, 07:50:54 pm »

Roligt att höra. Johan är min farfars far. Han flyttade från Svartvik, Njurunda 1871 till Tunadal, Skön. Han är en av de få som INTE emigrerade. Hans syster Ulrika blev också kvar. Hon var en sväng till Stockholm på 1880-talet men bodde i Sundsvall innan och efter 1900.
Brita Maria gifte sig 1871 med Erik Magnus Forsberg (Törnberg) från Torp. Ock de bodde på Stadsmon, Sundsvall. År 1881 emigrerar Brita Maria med tre barn till Michigan.
Mannen verkar har rest året före.
Det du skriver om Nedergård/Nyström låter mycket intressant. Jag skulle vilja kolla på det lite mera. Världen verkar ibland väldigt liten...