Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Erih Matsson född 1695 i Nerpis socken Österbotten  (Read 3572 times)

jan_molander

• Ny
  • *
Erih Matsson född 1695 i Nerpis socken Österbotten
« on: augusti 31, 2009, 05:48:00 pm »

Hej alla släktsökare

Jag som många andra svenskar har på ett eller flera sätt släktband med vårt kära grannland Finland. I min släktforskning har jag Bonden Erich Matsson som är född i Nerpis. I Roslags-Kullas dödsbok Stockholms län finns nedanstående att läsa och min fråga till Er är om det finns någon möjlighet att hitta upplysningar on denna person.
Finns det något att läsa om svenskar som hamnat i Rysk fångenskap i början av 1700-talet?

Utdrag dödbok:
Bonden Erich Matsson från Wästanberg och Åkers socken, född 1695 i Österbotten och Nerpis socken (numera Wasa län, Finland) varit i yngre åldern fånge hos ryssen i 9 år. 1719 om hösten återkommit till Sverige, varit någon till hälftenbrukare på Mora i Åker, varit 33 år i Persboda här i församlingen och 4 år i Wästanberg. Gift så när i 40 år med Magreta Jonsdotter, 12 barn, 3 söner och 4 döttrar efterleva, varit många år sjuk av bråck och till slut af matthet och bröstvärk, communicerade d 26 juli och dagen deråp afsomnade, lefvat ärligt, stilla och sagtmodigt 67 år. Roslags-Kullas dödbok

Tacksam för svar och tipps för att komma vidare

K-O Reinlund

• Gamyl
Re: Erih Matsson född 1695 i Nerpis socken Österbotten
« Reply #1 on: september 01, 2009, 03:51:15 pm »

Du kan själv söka på denna webbplats som är Finlands Släkthistoriska förenings sidor (FSHF): http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm
Det är inte så enkelt att hitta en sådan person då det inte finns några födelsedateringar på den tiden 1702-13 UK 216 och böckerna saknas sedan fram till år 1739-66 UK 216-217.
Först på 1770-talet börjar det finnas datumar och dopboken börjar först från år 1760.

hälsningar
Karl-Olof Reinlund
Medlem i Närpes Släktforskare