Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Granlund, Vasa  (Read 9598 times)

Tommy Mikael

• Ny
  • *
Granlund, Vasa
« on: augusti 11, 2009, 11:05:39 pm »

Känner någon till släkten Granlund från Vasa?
Min farfar hette Rurik Herman Granlund f. 1918, vigd med Anna Maria West (f. 1917, Vörå). Utflyttad till Sverige 1948(?).

diogenes99

• Ny
  • *
Re: Granlund, Vasa
« Reply #1 on: augusti 12, 2009, 05:33:16 pm »

Känner någon till släkten Granlund från Vasa?
Min farfar hette Rurik Herman Granlund f. 1918, vigd med Anna Maria West (f. 1917, Vörå). Utflyttad till Sverige 1948(?).

I am a YDNA match with a Grant in Minnesota, who traces his ancestry to Grunlund/West.  My male ancestor is Svens/Storkarhu from Vörå.  You might consider a YDNA test at fidna.info.

Tommy Mikael

• Ny
  • *
« Reply #2 on: augusti 13, 2009, 02:01:29 pm »

Thank you, but I don't think this can be right. None of Granlund/West couples children emigrated to America.

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: augusti 13, 2009, 04:07:59 pm »

Hej,

det finns ganska många som heter Granlund i Vasa och trakterna kring Vasa. De hör nödvändigtvis inte ens till samma släkt, då det är ett så vanligt namn. Du kan ju skriva till pastorskansliet i Vasa och Vörå och fråga om vilka som var Ruriks och Annas föräldrar.

Du kan också titta här om du hittar något som verkar bekant: http://genealogia.fi/haudat Det är ett website för gravstenar, på finska, tyvärr. Välj därifrån "Etsi kaikki hautausmaat", sen skriv "Granlund" på lådan märkt med ordet "sukunimi". Sen klicka på "Etsi" så får du se alla gravstenar med namnet Granlund på.

Mvh Maria 

Elof_R

• Ny
  • *
« Reply #4 on: augusti 13, 2009, 07:03:18 pm »

Om du skarvar i den WWW adress som du fick ovan så kommer den på rensvenska på:
WWW.geneologia.fi/haudat/indexr.htm
Lycka till
Elof R.

Tommy Mikael

• Ny
  • *
« Reply #5 on: augusti 13, 2009, 10:20:12 pm »

Hej,

det finns ganska många som heter Granlund i Vasa och trakterna kring Vasa. De hör nödvändigtvis inte ens till samma släkt, då det är ett så vanligt namn. Du kan ju skriva till pastorskansliet i Vasa och Vörå och fråga om vilka som var Ruriks och Annas föräldrar.

Du kan också titta här om du hittar något som verkar bekant: http://genealogia.fi/haudat Det är ett website för gravstenar, på finska, tyvärr. Välj därifrån "Etsi kaikki hautausmaat", sen skriv "Granlund" på lådan märkt med ordet "sukunimi". Sen klicka på "Etsi" så får du se alla gravstenar med namnet Granlund på.

Mvh Maria 

Tack för tipset. Annas föräldrar vet jag, men jag kan inte klura ut hur jag ska få reda på vilka som var Ruriks föräldrar eftersom jag inte vet dödsdatum och än mindre namn. Jag tror jag får skriva till pastorskansliet i Vasa...

Tommy Mikael

• Ny
  • *
« Reply #6 on: augusti 26, 2009, 08:11:53 pm »

Nu har jag något att gå på, kom bara till farfars farfar; Sjöman och senare styrmannen Herman Granlund f. 10.12.1852 i Vasa som oäkta. :no: Modern Maria Gustafsdotter Styf f. 12.11.1828 Korsholm. Jaha? Hur tusan kommer man vidare med fadern? Det finns en släktsägen om att fadern skulle vara en adlig som gjort Maria på smällen. Troligen bara en i raden av många sägner som ger ett "skimmer" åt oäkta födslar.

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #7 on: augusti 27, 2009, 10:22:52 am »

Hej,

det enda sättet att ta reda på fadern på ett oäkta barn är att titta på den ursprungliga Döpta-boken. Ibland brukade prästen skriva upp vem som påstods vara fadern. Men oftast står där bara moderns namn och "oäkta". Därmed är jakten efter fadern slut och då bör man bara koncentrera sig på att följa moderlinjen i släktforskningen. Men ibland gifte sig modern efter barnets födelse med den biologiska fadern. Mikrokorter av Vasas kyrkoböcker kan man läsa på Vasa eller Åbo landskapsarkiv.

Ja, det var mycket vanligt att påstå att ett oäkta barns fader var den svenska kronprinsen eller ryska tsaren, eller någon annan "fin" människa. Det tog bort en del av skammen som den gravida, ogifta kvinnan kände.   

Mvh Maria

Tommy Mikael

• Ny
  • *
« Reply #8 on: augusti 27, 2009, 01:35:56 pm »

Jag förstår så här mycket:
Ett sätt att komma förfädrar på spåren kan vara att ta ett dna test.  Jag har själv Y dna testat mig med 12 markörer. På så sätt kan man hitta en match med någon som kan har samma förfader, men mycket långt tillbaka. Ett autosomalt dna test med långt fler markörer gör att man komma närmare i tiden och hoppas på att person/personer man matchar med har korrekta uppgifter om sina förfädrar. Känner någon till mer om detta, så skriv gärna.

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #9 on: september 01, 2009, 04:44:31 pm »

Hej,

du kanske redan vet det här, men FinlandDNA-projektet har ju ett eget diskussionsforum. Där kan man skriva på finska, svenska och engelska.
http://fidna.info/phpBB/

Mvh Maria