Hej!
Min avsikt är att försöka prestera en möjligast komplett renskriven version av var och en av volymerna fram till slutet av den svenska tiden. Tanken är, att dessa renskrivna volymer skall ange födelsedatum och en kort hänvisning till ursprunget för de personer som finns nämnda i kommunionböckerna för Maxmo. Då de barn som fötts efter den stora ofreden tar över sina föräldrars eller svärföräldrars hemman kan man börja ana konturerna av de släkter som sedan arbetat hårt och slitit för brödfödan. Men varifrån hade de familjer kommit, vilka nämns i de inledande volymerna av kommunionboken? Var de barnfödda i Maxmo eller hade de kanske kommit från finska trakter under åren efter den stora ofreden?
Frågorna är många och kanske även till en del omöjliga att besvara men jag hoppas i alla fall komma en bit på vägen. Eftersom många rutinerade forskare följer med forumet hoppas jag att jag kan få hjälp då jag kör fast. Resultaten har jag i första hand tänkt publicera på webben.
Jag tar mig friheten att åter en gång citera mig själv och bifogar den "programförklaring" jag kom med för sju sedan, år 2009, då jag stod beredd att inleda mitt engagemang i kommunionböckerna för Maxmo. Nu när jag nått fram till den tidsgräns jag från början satt upp - år 1813 - kan jag konstatera, att antalet arbetstimmar nog blivit betydligt större än vad jag från början kunnat tänka mig. Mycket större!
I fortsättningen kommer jag att införa korrigeringar och kompletteringar, arbetet är ju långt ifrån fullbordat. I själva verket kommer det aldrig att bli helt "färdigt", sådan är ju släktforskningen till sin natur.
Hälsningar
Göran