Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Vilken källa är tillförlitligart - Dopboken eller kommunionboken (i Vörå)  (Read 4878 times)

Bengt

• Ny
  • *

Hej

Har ett problem med Mickel Simonsson Lillkålax (senare Backills). Han föddes 1.6.1838 och dopboken anger Simon Simonsson Kålax som far och Greta Michelsdr (Antus) som mor. Gossen föddes i Bertby, Vörå. Problemet är att jag hittar ingen sådan person som skulle passa in som far.

i Kommunionboken däremot hittar man Simon Johansson Lillklålax som gift sig med Greta Michelsdr (Antus). De fick en son 1.6.1838 som hette Mickel. Denna Mickel Simonsson Lillkålax gav upphov till en ny släktgren som knappast någon släktforskare känner till om jag inte fått denna släktutredning från Vörå-Maxmo Församling (dat 29.4.2009).

Jag anser att kommunionboken är mest tillförlitlig. Mickel hänger med 1841 - 47, 1848 - 55 och 1856 -62 på Lillkålax nr. 6 och senare på Backills nr. 14.

HISKI uppger födda från dopboken och kan vi gå in och ändra dessa data? Har nån råkat ut för samma problem?

Bengt Kålax

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **

Hej,
det är inte alls ovanligt med felskrivningar, både i dop-, vigsel-, och begravningsböcker och i kommunionböckerna med. Alla präster har ju inte gjort som "förriga prästen", som antecknade i dopboken: "detta barn har tillkommit p.g.a. mitt slarv".  8)

HISKI:s födda är införda från avskrifter av dopböckerna, så där kan finnas både ursprungliga felskrivningar, felskrivningar tillkomna vid avskrivningen, samt felskrivningar vid avskrift av avskriften. Det går nog, i ditt fall, inte att ändra på faktumet att fadern har fått fel patronymikon, tror jag, men jag håller nog på ditt alternativ, att kommunionboken har de rätta uppgifterna.

mvh.
Maggan Lindholm

r-l.huuki

• Ny
  • *

HISKI uppger födda från dopboken och kan vi gå in och ändra dessa data? Har nån råkat ut för samma problem?

Bengt Kålax

Hej!
Du kan skriva en kommentar här:  http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t9242052

Mvh
Raija-Leena H

Bengt

• Ny
  • *

Raija-Leena H

Tack för tipset. Jag har nu satt in mina kommentarer så nu har forskare möjlighet att reda ut denna släktgren.

Bengt