Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Wasaeus Hans el. Johannis Närpes  (Read 23717 times)

Christina

• Flitig
  • **
Re: Wasaeus Hans el. Johannis Närpes
« Reply #15 on: April 19, 2009, 11:58:19 am »

Jag har dessa uppgifter om Hans Wasaeus:

Wasaeus, Hans eller Johannes. Kaplan i Närpes.Kyrkoherde i Kristinestad och Lappfjärd.
Född omkring 1611.
Död 1687.

Levnadsbeskrivning :
Inskrevs vid Uppsala universitet som student 1626 i Sverige.
Blev kapplan 1636 i Närpes.
Köpte ett hemman 1649 i Finby, Närpes.
Kyrkoherde i Kristinestad och Lappfjärd mellan 1669 och 1685.
Bodde dels i Bäckby, dels på sitt hemman i Finby.
Hade gravplats i Närpes kyrka. Begravd i Närpes kyrka.
(källa. Släkt och bygd no.22 s.64)

Enligt K.I.Nordlund, Blad ur Närpes historia, var deras gravsten först infälld i kyrkans golv men senare uppställd mot väggen i sakristian. Överst på stenen står på latin: "Här vilar i Herren ärevördige och fromme mannen Johannes Joh. Wasaeus, kyrkoherde i Kristinestad och Lappfjärd, jämte sin allra käraste hustru fromma och sedesamma fru Birgitta Joh. Broms, så ock barn till Jesu Kristi stora dag".
De hava här velat ligga begravna emedan marken är höglänt och torr. Då gravarna i Närpes kyrka reparerades 1732 och kistorna upplyftes, tog man av locken på prosten Holmii och pastor Wasaei kistor. Då befunnos bägge dessa män, icke vara förruttnade, utan lågo i sina kistor såsom de nyss blivit ditlagda med torr hud på ansikte och händer.

Hälsningar
Christina Nordback

Charlotte Söderblad

• Flitig
  • **
« Reply #16 on: April 19, 2009, 12:20:45 pm »

Hej Christina!

Intressanta uppgifter och läsning du gav.

Nu undrar jag om stenen finns kvar, så att man kan besöka Närpes kyrka och se den?

Jag skulle beöva en väldigt lång semester för att besöka alla platser i Österbotten
och på andra ställen son jag finner intressanta, men att åka till Närpes kyrka, är helt görligt.

Ha en forsatt trevlig söndag
Mvh
Charlotte

Christina

• Flitig
  • **
« Reply #17 on: April 19, 2009, 12:24:12 pm »

Stenen finns kvar. Jag har sett den.

Hälsningar
Christina

Charlotte Söderblad

• Flitig
  • **
« Reply #18 on: April 20, 2009, 10:59:57 am »

Hej!

Tack Christina för ditt snabba svar.

Maria, jag tiittade på sidorna du hänvisade till, kunde bara få till en konstig översättning på den ena och ingen alls på den andra. Intressant iallafall

Funderar kring Hans (Johannes Johannis) Wasaeus ursprung.

Det kan ju vara fullt möjligt att han är son till Hans Hansson som kallades ”Store Junkaren i Wasa”.
Denne Hans Hansson hade i alla fall sonen Josephus Vasaeus.
Det skulle kunna vara en bror till Hans (Johannes Johannis) Wasaeus.
Namnet Vasaeus, kanske kommer sig av att de hängt på ändelsen -eus till sitt prästnamn, för att de kom från Vasa.
Å andra sidan kan Hans (Johannes Johannis) Wasaeus, ha ett helt annat ursprung men tagit samma efternamn, på samma grunder.

Att Hans Hansson skulle vara son till Hans Östensson Sursill, en ”oäkta” son till Östen Eriksson Sursill, verkar osannolikt då denne Östen Eriksson, verkar ha köpt ett hemman 1633 (jag har kanske missuppfattat texten), och om Hans Hansson fått Epitetet ”Store Junkaren” av Gustav den II Adolf, bör det i rimlighetens namn ha skett före 1632.

För att titta på släkten Ångerman-Sursill så levde
Erik Ångerman Sursill mellan ca. 1480 till 1550 i Umeå, gift med Dordi.
Bland hans barn återfinns Östen Eriksson Sursill 1525 – 1580, gift med Magdalena Eriksdr.
De hade åtminstone nio barn, bland dem, alla födda i Umeå, då de levde där.
Bland dem, Hans Östensson Sursill född ? Han flyttade förmodligen till Finland. Gift med?
Hans Östensson Sursill son borde rimligtvis heta Hans Hansson.

”Store Junkaren” i Vasa stämmer ganska väl i ålder, om han var född 1580.

Finns det mer dokumenterat om Hans Hansson i Vasa?

Nästa fundering är varför Hans /Johannes Johannis) Wasaeus barn kallar sig Beckman?
Var kommer det namnet ifrån?

Om någon har svar eller funderingar kring dessa frågor så vore det roligt om ni svarade.

Med vänlig hälsning
Charlotte

Christina

• Flitig
  • **
« Reply #19 on: April 20, 2009, 05:26:59 pm »

Enligt Släkt och bygd  no 22 var föräldrarna:
Hans Persson, borgare i Vasa. Gift med  Valborg Thomasdotter.

Hans Perssons föräldrar var:
Peder. Bonde i Mustor by. Gift med .... Sigfridsdotter, Sutar.

Hälsningar
Christina Nordback

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #20 on: April 20, 2009, 07:05:19 pm »

Hej,

det har diskuterats bland släktforskare i Finland om Östen Eriksson Sursill. Några har kommit fram till att han var inte son till Erik Ångerman Sursill, utan hans svåger, gift med Eriks dotter. Jag läste nånstans att klockaren Hans Östenssons far hette inte Östen Eriksson, utan Östen Östensson, son till Östen Eriksson.

Om namnet Wasaeus har jag även sett formerna Wazensis och Wasaensis. Det har säkert med staden Vasa att göra.

Family Search gav tre olika resultat om Wasaeusarna:

Josef Wasaeus född 1618 i Uleåborg, död 1660 i Karleby. Föräldrarna Hans Hansson Sursill och Beata Ingevaldsdotter.

Johan Hansson Wasaeus, född 1625, död 1687 i Lappfjärd. Föräldrarna Hans Hansson och Beata Enevaldsdotter.

Hans/Johannes Wasaeus född 1611, död 1687 i Närpes. Föräldrarna Hans Persson och Walborg Thomasdotter.   

Mvh Maria
« Last Edit: April 20, 2009, 07:24:04 pm by Marisme »

Charlotte Söderblad

• Flitig
  • **
« Reply #21 on: April 20, 2009, 11:12:22 pm »

Hej!

Är glad att ni svarade på mina funderingar.

Det hela blev än konstigare tycker jag.

Skulle det ha funnits två Wasaeus med patronymet Hansson, verksamma som präster i Närpes – Lappfjärd, som dött samma år 1687, den ena i Närpes och den andra i Lappfjärd men begravd i Närpes?
Jag kanske har missuppfattat att båda var präster, men varför skulle de annars ha tagit namnet Wasaeus?

Finns det några källor att kolla, både födelse och dödsår? Den Hans (Johannes Johannis) Wasaeus, som dog i Lappfjärd, finns det någon åldersuppgift på honom, vid hans död?
Det borde ju, om de var präster, gå att kolla att det rör sig om två personer, och kanske var och när de var verksamma.

I släkt och hävd nr: 22, där det står att föräldrarna var:

Står det även där att Hans Perssons föräldrar var Peder. Bonde i Mustor by. Gift med .... Sigfridsdotter, Sutar.?

Jag frågar bara för att det kanske är en sammanblandning av namn, i det här fallet moderns namn, fast å andra sidan så blir ju födelsetalet också fel då.

Är Släkt och hävds uppgifter helt säkra?

Det vore roligt att komma till klarhet med Wasaeusarna, om det går.

Med vänlig hälsning
Charlotte

Christina

• Flitig
  • **
« Reply #22 on: April 20, 2009, 11:28:09 pm »

I släkt och hävd nr: 22, där det står att föräldrarna var:
Står det även där att Hans Perssons föräldrar var Peder. Bonde i Mustor by. Gift med .... Sigfridsdotter, Sutar.?

Ja dessa uppgifter är tagna därifrån.
Från vilken källa har du fått att fadern heter Hans Hansson?

Hälsningar Christina

Charlotte Söderblad

• Flitig
  • **
« Reply #23 on: April 21, 2009, 10:59:47 am »

Hej Christina!

Vilken Hans Hansson menar du?  Jag vet inte alls vad Hans (Johannes Johannis) Wasaeus far heter, men jag skulle gärna vilja veta det.

Eftersom det förekommer tre Wasaeusar; Josef, Johan och Hans/Johannes Wasaeus (från bland annat Family Search) med fader Hans Hansson, så borde åtminstone den sistnämnde heta Hans Hansson.

Om Josef står det enligt:
matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=U55 - 9k –

Yo Uppsala 17.12.1635 Josef Wasaeus Johannis Josephus, Vasensis U55.  * På tal om 1618.  Vht: Vasa Merchant (Vasa stora väpnare) Hans Hansson († 1654) och NN Studenthuset Uppsala 17.12.1635 Johannis Josephus Wazensis finsk.  Ordinerade prästen i Åbo stift under 1639.  - Karleby kaplan 1652.  † biskop under inspektionen, ‡ Karleby 4.3.1660.

Hans II (Hansson) Hansinpoika (1122), (resultattavlan 1) Vasa Merchant, K. 1654 syysmyöhällä.  Sai Kung Gustav II Adolfs namn Greater Vasa Junkkari.  Det var en mycket förmögen man.  Den andra fru var anställda.  (GS 8696).

1.    Maka: Enevaldin Beata-I.E. Ingevaldintytär (1123
 Barn:
Josef Johan-dvs Hansinpoika Wasaeus, inklusive Vazaenius och Wazensis, s. 1618.
Hans Hansinpoika.
Nn Hansintytär. (Jag tror mig ha läst någonstans att det var Hansinpoika?)
Margaretha Hansintytär.
Dorde Hansintytär.
Beata Hansintytär.

2.  Maka: Malin Thomaksentytär, Sursill (4404) handmaiden. Död före mannen

På Ronny Norbergs hemsidor står följande:
(Det finns en del andra som har Wasaeus som Hans Hansson (Johannes) i sina släktträd.)

mfmmmfmmmff
3548 Hans(Johannes) HANSSON WASAEUS, född 1611 i Vasa Vasa Finland,
död 1687 i Närpes Vasa Finland. Pastor i Kristinestad& Lappfjä.
Innan dess Kapellan i Närpes.

hem.passagen.se/ronny2/ronny4.htm - 799k

Här återfinns Josef Johannis Wasaeus, och intressant nog även en Sursill:
Förteckning över präster - Karleby landsförsamling/moderförsamling
Kyrkoherdar

Nicolaus Galle
Karl (1554)
Erich (1563-64)
Håkan Laurentii (1566-68)
Olaus Nicolai (1569-80)
Carolus Erici Sursill (1582-n.1620)
Jaakko Matthiæ Skepperus e Gammall (1622-37)
Eerik Nicolai Galle (1637-54)
Eerik Matthiæ Falander (1655-72)
Isaacus Erici Falander (1673-93)
Andreas Petraeus (1693-94)
Jaakko Westzynthius (1694-1702)
Jaakko Falander (1703-20)
Antti Kiemmer (1720-35)
Karl Gustaf Werander (1735-43)
Jakob Chydenius (1746-66)
Johan Haartman (1767-69)
Anders Chydenius (1770-1803)
Fredrik Stenhagen (1806-14)
Karl Johan Nordling (1817-37)
Simon Vilhelm Appelgren (1840-54)
Abraham Vilhelm Chydenius (1857-68)
Ture Birger Vegelius (1872-81)
Johan Holmberg (1883-86)
Karl August Finelius (1890-94)
Edvard Johansson (1896-1917)
Fredrik William Neunstedt (1919-30)
Paul Krokfors, vt. kirkkoherra (1930-35)
Tor Krook (1935-64)

Kappalaiset (yhteinen Kokkolan kaupungin kanssa vuoteen 1862)

Olaus Nicolai (-1569)
Paulus Dionysii (1593-1607)
Carolus Jacobi (1605-07)
Jakob Matthiæ Skepperus e Gammall (n.1616-22)
Mathias Ruuth (n.1622-41)
Johannes Simonis Nurka (n.1628-39)
Mathias Johannis Grandelius (1648-n.1667)
Jaakko Georgii Ingelmontanus (1648-51)
Josef Johannis Wasaeus (1651-59)
Juhana Matthiæ Tastenius eli Tast (1660-65)
Isak Falander (1666-73)
Erik Olai Carlenius (1673-80)
Erik Essevius (1680-87)
Kristoffer Olai Carlenius (1687-90)
Ernst Grandell (1691-97)
Olavi Wendelius (1698-1707)
Erik Jacobus Falander (1708-20), 7 vuotta matkoilla.
Henrik Engmark, 3. kappalainen (1708-22)
Johan Röring eli Roering (1721-28)
Mathias Pazelius (1729-39)
Andreas Gadolin (1739-51)
Nils Johannis Snellman (1752-62)
Johan Snellman (1763-1810)
Fredrik Juvelius (1797-1810)
Jakob Aulin (1812-19)
Anders Gustaf Ekholm (1822-28)
Abraham Vilhelm Chydenius (1831-57)
Fredrik William Nejnstedt (1890-1903)
Olof Werner Bengs (1903-10)
August Albinus Westerlund (1910-22)
Tor Krook (1922-34)
Paul Krokfors (1935-65)

Min arbetshypotes är att Hans (Johannes Johannis) Wasaeus och Josef (Johannis Josephus)
Wasaeus  var bröder, men att det finns fel både här och där., missförstånd av namnen bland annat.
För mig verkar det underligt att det skulle funnits två verksamma präster i Närpes/lappfjärdstrakten med namnet Johannes Wasaeus samtidigt, men jag kan ju inte veta.

Vad som också är besynnerligt är att Hans (Johannes Johannis) Wasaeus barn har Beckman som efternamn och Johansson som patronym, det kanske aldrig fanns en Hans Hansson Wasaeus?
Är de barn till den Wasaeus i Släkt och hävd eller till den andra eventuella Wasaeus?

Jag påstår inte att det är på det ena eller det andra sättet, jag försöker bara föra en diskussion för att försöka få reda på så mycket fakta som möjligt.
Det är annars lätt att hitta något på nätet och ta det som sant, utan att veta var det kommer ifrån.
I det här fallet förekommer det många olika uppgifter och jag tycker att de inte verkar stämma överens.
Det är svårt för mig att kolla orginalkällorna  i Finland, därför tar jag hjälp av detta forum.

Jag är glad och tacksam över att ni diskuterar med mig och hoppas att det kommer något bra ur det.

Ha en bra dag
Med vänlig hälsning
Charlotte

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #24 on: April 21, 2009, 03:44:06 pm »

Hej,

ja, det här ämnet är nog värt att diskutera. För att få mera kunniga svar, kunde du fråga om detta på Suku Forum. Du kan nog fråga på svenska där också, då de flesta allvarliga släktforskare i Finland kan nog svenska.

På tal om de tre Wasaeusarna på Family Search, så tror jag att uppgifterna om Josef stämmer. Men de två andra är lite förbryllande. De kan ju vara två olika personer, den ena född 1611, den andra 1625. Lappfjärd/Närpes prästen dog säkert 1687, och föddes troligen 1611. Han dog i Lappfjärd och begravdes i Närpes. Sen har den 1625 födda (om han nånsin ens har funnits) blandats med honom och hans rätta dödsdatum är okänt. 

Mvh Maria

Markku P

• Ny
  • *
« Reply #25 on: April 21, 2009, 07:33:33 pm »

Hej

Om Wasaus/Beckman man har källa t.ex. i Närpes ting 5.-7.10.1682 (mikrof. ES 2081):

”Predikanten wid Lapfierd hr Johan Beckman å sin k: faders kyrckioherdens wördige och wällärde hr Hans Wasaj wägnar gaf till kenna huruledes han sitt skatte hemman i Finnby om 1 mtl. till krukmakaren Lars Larsson för 450 dr k:mt: försåld hafwer, som kiöpeskriften af d. 25 octob: 1680 j ordet förklarar……”

mvh Markku P

Charlotte Söderblad

• Flitig
  • **
« Reply #26 on: April 22, 2009, 12:11:54 am »

Hej!

Här kommer ytterligare en variant på namnet, Johan Johannis Wazaeus.

På denna sida:
www.loffe.net/content/view/1338/62/ - 114k

Kan man läsa:
Kap. VIII.  Höjder och höjdsträckningar.
Ur "Svensk bygd i Österbotten" - T.E.Karsten - 1921

1)   Högsta sträckningen av berget kallas på finska Pyhä vuori = 'heliga berget'. Berget har sålunda fordom spelat en roll i traktens folktro. Om dess fornminnen har kyrkoherden Johan Johannis Wazaeus år 1674 gjort följande anteckning (se ,,Suomi", årg. 1858): ,,Där finnes ännu rummet till kyrko¬gården med stenar omlagd, desslikes ock åtskilliga kummel och uppreste stenar, som besynnerlige hamnar vara plägar; finnes där ock en stor stenkompass med sina streck lagd, som ock ännu skall vara. Eljest på norrsidan synes grannt ännu, att vattenvågor hafva dem såsom uti trappor, därefter som vattnet hafver förminskats." Jfr Kristinestads historia s. 7. Enligt sist sagda källa omtalar folket i trakten ännu i dag, att ett silverankare, så tungt att fyra karlar med möda kunnat bära det, här skulle hittats, men sedan åter förlorats.

Hittade även detta, men jag vet inte var man kan läsa dessa texter.
Jag förmodar att det är ett diarienummer som står efter.
Det kanske är någon som känner till dem, eller kan läsa dem?

Mikrofilmiluetteloita
Suorasanaiset henkilökirjaset vuoteen 1809 –
Personskrifter på prosa till året 1809 –
Occasional poems in prose until 1809

Wazaeus, J.J.: Een christeligh lijk-predi-kan: Elisabeth Hansdotter Gavelius, f. Eosander, 1678. Sthlm s.a.
Rv.Mf. 1322/ 1

Mikrofilmiluetteloita
Runomuotoiset henkilökirjaset
Personskrifter i diktform
Occasional poems in verse

Wazaeus, Brita, s. Broms, 1675. (def.)
Rv.Mf. 2609

Vad beträffar Suku Forum, så kan läsarna där se att det finns en diskussion här.
Wasaeus har för övrigt varit uppe där redan, och det verkar som många har Hans Hansson som far till Hans/Johannes Wasaeus, så det svarar inte på mina funderingar.

Hoppas att det dyker upp fler ledtrådar.

Med vänlig hälsning
Charlotte