Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Johanne Olof Ehrs el. Williamsson  (Read 7147 times)

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Johanne Olof Ehrs el. Williamsson
« on: mars 28, 2009, 02:59:26 pm »

Johannes Olof Ehrs torde vara född 4/12 1890.
Han reste till Amerika och tog namet Williamsson i Amerika.
MVH
Henrik Mangs

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
Re: Johannes Olof Ehrs el. Williamsson
« Reply #1 on: mars 30, 2009, 11:12:11 am »

Hej.
Johannes Olof Ehrs f.4/12 1890
Har hittat i Övermark Kb 1887-96 p/326 att han verkligen är son till
Gabriel Vilhelm Johansson Ehrs f.9/10 1845 och Helena Mickelsdotter Granfors f.20/1 1845 d.25/8 1925.
Känner någon till hans öden i Amerika.
MVH
Henrik Mangs

Marisme

• Flitig
  • **
Re: Johanne Olof Ehrs el. Williamsson
« Reply #2 on: mars 30, 2009, 03:44:04 pm »

Hej,

enligt Migrationsinstitutet finns det en Johannes Ehrs, som 14.4.1909 18 år gammal reste till Portland, Oregon. Samma man anlände senare till Ellis Island. På skeppsmanifestet står det att han hade ett ärr på vänstra kinden. Men den här Johannes var från Vörå, så han är kanske inte den du söker.

Det fanns flera som hette Johannes eller Johan Ehrs och som reste till Amerika eller Kanada, men bara han här ovan är född ca 1890.

Mvh Maria

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #3 on: mars 30, 2009, 04:33:34 pm »

Tackar.
Denna Johannes Olof Ehrs är född i Övermark, men troligen har han farit till Amerika via Sverige, för i Kb är han bara antecknad som bf.
Har inte hittat att han skulle ha tagit ut pass i Finland.
Muntlig tradition i Övermark säger att han farit till Amerika.
Har sökt i Göteborg bland de ynglingar som sökt flyktingpas för emigration till Amerika, utan att hitta något.
MVH
Henrik Mangs

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #4 on: mars 30, 2009, 07:50:59 pm »

Hej,

alla hade inte pass med sig eller det finns inga anteckningar om det. Min mormors syskon åkte till Amerika 1907 och 1917 från Finland, och jag har inte hittat deras namn i passkatalogen på Migrationsinstitutet. Han som åkte 1907 finns dock på passagerarlistan. Hon som åkte 1917 finns inte heller på passagerarlistan, troligen för att hon åkte först till Sverige, och därifrån till Norge, där hon tog båten till Amerika från Bergen.

Jag har hört att det räckte med en sk. hinderlöshetsbevis i stället för pass. 

Om du inte vet vart Johannes Ehrs gick, t.ex vilken stat, när han anlände till Amerika, så är det nog väldigt svårt att hitta honom om han bytte namn till John Williams eller Williamson.

Man kan ju söka också på www.findmypast.com, där finns de flesta som åkte via England, vilket de flesta finländare gjorde.

Mvh Maria

Marisme

• Flitig
  • **
« Reply #5 on: mars 31, 2009, 04:52:42 pm »

Hej igen,

jag hittade flera intressanta namn i USA:

-på Social Security Death Index finns en John Williamson, född 4.12.1890. Han dog i Kenosha, Wisconsin i april 1969. När han skaffade socialförsäkringen ca 1942 jobbade han för Railroad Board, alltså järnvägarna.

-på WWI Draft Cards från 1917 finns en John Alof Williamson, som är född i Finland 1890. Han bor i St. Louis, Missouri år 1917. På kortet skulle finnas även exakt födelsedatum och -ställe i Finland, som skulle bekräfta att det är rätt man, men för att se det bör man använda Visa-kortet på www.ancestry.com.   

-1910 och 1920 Census har en John Williamson född 1890 i Finland som bor i Dickinson, Michigan. 

-en Johannes Ehrs född 1890 i Finland har blivit naturaliserad (fått medborgarskap) i USA. För närmare uppgifter bör man använda Visa-kortet igen på www.ancestry.com.

Mvh Maria

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #6 on: mars 31, 2009, 06:56:29 pm »

Hej.
Tack för tipsen, jag tror att du kan ha ringat in honom.
MVH
Henrik Mangs

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #7 on: april 04, 2009, 09:28:20 am »

Hej.

Med hjälp av Karen Norwillo har jag kommit fram till följande.

Williamson (Ehrs), Johan Olof Gabrielsson.
Född 4/12 1890 i Övermark (Övermark Kb 1887-96 p/326).
Död 29/4 1969 i Keno Kenosha WI. USA.
Levnadsbeskrivning

Troligen anställd vid järnvägen.
  Long-time or retired railroad workers
  Enligt 1910 års Cencus var han hyregäst hos en familj Norrbak från Finlan, troligen från Övermark. De bodde i Norway City Michigan USA.
  Enligt 1920 års Cencus var han bosatt i Biwabick Minnesota USA och använde förnamnet Olof.
  Enligt Registerkort utfärdat 6/5 1917 kom han till Biwabick.vid denna tid, han undetecknade dokumentet med John Olof Williamson. Det noteras att han är född i Övermark Finland Russia.
  Signum 701-14-2529
Far     Ehrs, Gabriel Vilhelm Johansson.
Född 9/10 1845 i Övermark.
Mor     Granfors, Helena Mickelsdotter.
Född 20/1 1845 i Övermark.
Död 25/8 1925 i Övermark.

Tyvärr får jag inte uppladdningskatalogen för bilder att ta emot Registerkortet på 110 kb i jpg format.
MVH
Henrik Mangs