Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Håkon Holmberg  (Read 180 times)

BosseA

• Ny
  • *
Håkon Holmberg
« on: september 17, 2023, 12:44:38 pm »

Jag söker ett par artiklar som funnits i Vasabladet 1962 4 jan och 5 jan av Håkon Holmberg som skall handla om Anders Gustaf Lampel
en krigarättlings levnadsöden i fredstid.
https://www.google.se/books/edition/Anders_Gustaf_Lampel/p2U6GwAACAAJ?hl=sv
Är det någon som kan finna den scannad så man kan ta del av artiklarna?
Vasabladets digital arkiv verkar vara stängt. Hade den kunnat finnas där annars? Är det någon som har artiklarna i scannad version och vill dela med sig?

Sen skall det finnas mer information om släkten Lampel i Vörå i boken Genos (21) från 1950.
Yrkö Blomstedt skall ha utrett släkten längre tillbaka i tiden. Finns det något sätt att se Genos nr 21 online någonstans, eller har någon den i scannad version och skulle vilja sända?

Med vänlig hälsning
Bosse

BosseA

• Ny
  • *
SV: Håkon Holmberg
« Reply #1 on: september 18, 2023, 10:08:18 pm »

Här kommer ett tillägg/ändring av min fråga.
Jag skrev till Vasabladet och frågade om möjligheten fanns att få tillgång till nyhetsartikeln trots att arkivdelen var stängd. Det dröjde inte många timmar så fick jag pdf-kopior av de artiklar jag eftersökte från 1962. Det var jättefin service tycker jag. Kvaliteten var inte den absolut bästa, men det går att läsa och det är huvudsaken. Jag sände ett stort tack kundtjänsten som svarade till mig.

Nu hoppas jag även få läsa i trycksaken Genos från 1950 om någon har den versionen i sina gömmor.

Med vänlig hälsning
Bosse