Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Brita Larsdotter Månsus, Kovik, Vörå  (Read 409 times)

TeresaNikkari

• Ny
  • *
Brita Larsdotter Månsus, Kovik, Vörå
« on: juni 11, 2023, 01:19:20 am »

Hej,

undrar om någon har uppgifter om Brita Larsdotter Månsus från Kovik, Vörå. Hade henne att vara dotter till Lars Mattsson Knuts/ Palvis, men nu märkte jag att Lars och hustrun Gertrud enligt längder av födda/döpta fick två döttrar med namn Brita, den första f. 1695, den andra f.1700. Hittar ingen dödsnotis på någon av Britorna, men måste ju anta att den första dottern dött då Brita nr. 2 föds. Enligt KB 1750-1756 är Månsus Brita född 1695-03. Tacksam om någon har mer information om henne!

Teresa

Tom

• Ny
  • *
SV: Brita Larsdotter Månsus, Kovik, Vörå
« Reply #1 on: juli 08, 2023, 12:37:54 am »

Hej.
Brita Larsdotter, änka till Michel Mårtensson Månsus, dog i Kovjoki 16.8.1776 av ålderdom, vid en ålder på 82 år. Detta skulle peka på ett födelseår nära 1694.
Enligt kommunionsböckerna 1757-1763 och 1770-1775 skulle Brita vara född i augusti 1695.
Jag har ingen förklaring på Brita som är född 1700, men alla de andra noteringarna skulle peka på att Brita föddes 17.8.1695.
Enligt HisKi dog det ingen Brita i Palvis mellan 1695 och 1700. Då kunde man kanske tänka sig att prästen skrev fel namn i dopboken år 1700?

Tom

Siv Lövgren

• Ny
  • *
« Reply #2 on: oktober 18, 2023, 06:04:40 pm »

Jag har också dessa personer och det är klurigt med Brita.

I kom bok 1764-69, sid 150 (som jag har svårt att läsa pga "kletig" text). Vilka är de två översta personerna? Matts Mattsson och hustrun Brita? Födda när?

Och därunder Mickel Mårtensson f 1694 och hu Brita f 1695. Vad står framför deras namn?

Alla noterade barn är födda 1750-1760-talen dvs inte Mickel och Britas barn för de är väl födda 1719-1741

Tom

• Ny
  • *
« Reply #3 on: oktober 19, 2023, 05:54:01 am »

Hej.

Jag tyder det enligt följande:
Överst:
Matts Mattsson,  född 3. 1729
hustru Brita [Michelsdotter] född 12/2 1730
hon är dotter till Michel Mårtensson
Sedan:
swärfad: Michel [Mårtensson]
swärmod: Brita [Larsdotter]

Tom

TeresaNikkari

• Ny
  • *
« Reply #4 on: november 11, 2023, 02:18:40 am »

Hej och tack för svar! Jag har gått igenom faddrar till Britas och Mickels barn, speciellt dom med patronymet Lars. Bland faddrarna finns Erik Larsson och hustru Maria Larsdotter Skåtar i Palvis, Maria syster till Brita. Även andra paret på Skåtar finns bland faddrarna, Matts Eriksson och Margareta Larsdotter - Margareta är också syster till Brita. Men sen hittar jag bland faddrarna Matts Jakobsson Präst i Kaitsor med hustru Beata Larsdotter - och drar slutsatsen att också Beata antagligen är syster till Brita. Har någon annan kommit till samma slutsats? Månsus Brita är min mm mm mm mm m. Har också ndragit slutsatsen att Britas mor Gertrud Mårtensdotter var hem från Jåssis, dotter till Brita Hansdotter och Mårten Henriksson. Intresserad även här i fall någon annan kommit till samma slutsats?

h.Teresa

Tom

• Ny
  • *
« Reply #5 on: november 13, 2023, 11:53:33 pm »

Hej.
Din slutsats om Gertrud Mårtensdotter verkar nog trovärdig.
I mantalslängden 1692 är Lars Mattsson Knuts ogift och Gertrud Mårtensdotter finns på Jåssis. I mantalslängden 1695 finns inte Gertrud Mårtensdotter kvar på Jåssis, och Lars Mattsson Knuts är gift med Gertrud.
Gertud Mårtensdotter hittas första gången i mantalslängden 1683, så hennes födelseår kunde vara ungefär 1665. Mårten Henriksson levde enligt HisKi ungefär 1643-1701.
Brita Larsdotter är min fm mf ff mm m.

Tom

TeresaNikkari

• Ny
  • *
« Reply #6 on: november 15, 2023, 03:28:56 pm »

Hej.
Din slutsats om Gertrud Mårtensdotter verkar nog trovärdig.
I mantalslängden 1692 är Lars Mattsson Knuts ogift och Gertrud Mårtensdotter finns på Jåssis. I mantalslängden 1695 finns inte Gertrud Mårtensdotter kvar på Jåssis, och Lars Mattsson Knuts är gift med Gertrud.
Gertud Mårtensdotter hittas första gången i mantalslängden 1683, så hennes födelseår kunde vara ungefär 1665. Mårten Henriksson levde enligt HisKi ungefär 1643-1701.
Brita Larsdotter är min fm mf ff mm m.

Tom

Vad roligt Tom - då e vi ju släkt  :)  Gick just igenom paret Prästs barns faddrar, och även där ses som faddrar Brita, Maria och Margareta Larsdöttrar, så det stärker bara ytterligare min teori.

Och angående Jåssis så kom jag till samma slutsats med samma metod, och tittade även där på faddrar.

H.Teresa