Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Familjenotiser från tiden fram till stora ofreden / Kerklax by  (Read 657 times)

Kuhlberg

• Flitig
  • **

Hej!

Som känt har enges.org på ett utmärkt sätt försett oss med avskrifter av mantalslängder och andra kamerala källor från tiden före, under och efter den stora ofreden. Ett stort tack för dessa!

Jag har företagit mig att a) samla personuppgifter från dessa källor och b) om möjligt sammanföra dessa personuppgifter med uppgifterna i HisKi om födda och döpta samt döda och begravda från Maxmo-delen av Vörå församling. Sammanställningen berör tiden innan Maxmo blivit en separat kapellförsamling under Vörå, d.v.s. tiden före ca 1725. Första delen omfattar Kerklax by.

Det är en självklarhet, att en dylik sammanställning inte kommer att "berätta hela sanningen". Mantalslängderna är till sin natur listor över personer med skyldighet att betala skatt, och den som av någon orsak var befriad från skatten finns inte heller upptagen. Vissa samhällsgrupper var helt befriade från att betala skatt.

Som alltid mottas förbättringsförslag med tacksamhet!

Hälsningar
Göran

Kuhlberg

• Flitig
  • **
SV: Familjenotiser från tiden fram till stora ofreden / Kerklax by
« Reply #1 on: april 07, 2023, 10:16:36 am »

Då de nämnda familjenotiserna införs i matrikeln över Maxmo erhålls för avsnittet över bönder i Kerklax följande sammanställning. För vissa hemmans del har sammanställningen varit lättare att göra än för andras; som speciellt komplicerat har jag funnit Furunäs vara.

En förteckning över de vöråbönder som stupade i samband med slaget vid Napue skulle vara mycket användbar vid utforskandet av hemmanens personhistoria, men är det verkligen så, att någon sådan inte finns? Jag vet att det existerar förteckningar över stupade kyrobönder, och de stupade bönderna från byarna i Oravais kapell hittas via HisKi, men en förteckning över Vörå har jag aldrig sett.

Hälsningar
Göran

« Last Edit: april 07, 2023, 10:47:25 am by Kuhlberg »

Kuhlberg

• Flitig
  • **
SV: Familjenotiser från tiden fram till stora ofreden / Kvimo och Teugmo
« Reply #2 on: januari 19, 2024, 09:40:28 am »

Hej!

Jag bifogar en sammanställning över familjerna i Kvimo och Teugmo. Sammanställningen är gjord enligt samma principer som de tidigare.

En god fortsättning på det nya året önskar

Göran

Tom

• Ny
  • *
« Reply #3 on: januari 20, 2024, 10:11:29 pm »

Tack igen för en utmärkt sammanställning!

Jag bifogar Vörå mantalslängder för 1660 och 1669. Jag tror att du kan ha användning för dem.

Mvh
Tom

Kuhlberg

• Flitig
  • **
« Reply #4 on: januari 21, 2024, 07:06:05 pm »

Hej Tom!

Jag tackar för avskrifterna av mantalslängder!

Göran