Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Släkten Kalm  (Read 208 times)

LOE

• Ny
  • *
Släkten Kalm
« on: februari 04, 2023, 11:40:35 pm »

Jag söker ursprunget till en anfader vid namn Israel Nilsson Kalm, född senast 1605. Han var definitivt från Finland - möjligen, av namnet att döma, från Österbotten.

I Luukko, Armas: Vasa stads historia. 1, 1606-1721
kan man på sid 76 läsa
"Hur som helst har man kunnat visa, att Per Kalms [Linnés lärjunge Per Gabrielsson Kalm, son till kaplanen i Korsnäs, Gabriel Persson] släkt leder sina rötter via borgare i Vasa till landsköpmannen Henrik Kempus, som levde på 1500-talet i Tervajoki i Lillkyro”.

Denne Kempus uppträder mycket riktigt i domböckerna, under en period som nämndeman, död troligen 1629, och han har söner och döttrar som skulle kunna passa in i ett Kalmträd. Han bor i byn Tervajoki i LillKyro.

Nämnde Gabriel Persson ansåg Henrik Mangs 2008 vara son till mantalskommissarien Per Jönsson Kalm (1625-1711), som förmodades vara född i Småland. Hur kan detta gå ihop med härledningen till Henrik Kempus ? Hur sannolikt vore det, att en Kalmsläkt i Småland flyttar till en Kalmtrakt i Österbotten utan att ha släkt där ? Grundliga efterforskningar i Kalmar med omnejd har inte resulterat i någon Kalm alls.

Luukko styrker sitt påstående med fyra domboksreferenser till Vasa rådhusrätt 1679-1698. Jag har studerat dessa och andra notiser som leder fram till dem. De myllrar av svågrar och saliga styvmödrar ! Man får hålla för sannolikt, att Luukko hade rätt, men för att kunna avgöra detta måste man sätta dessa notiser i ett sammanhang av invecklade släktförbindelser, som han säkert hade helt klart för sig.

Det finns ju en rätt tilltalande förklaring till namnet Kalms uppkomst i just Österbotten: Ordet kalm betydde förr stenkummel. Trakten är känd för sina hundratals gravkummel från bronsåldern utmed Kyro älv, inte minst 83 gravhögar i just Tervajoki i Lillkyro socken.

Nämnde Henrik Kempus hade en son Nils, som åldersmässigt skulle passa som far till Israel Nilsson, men jag har inga som helst bevis för att han var det. Israel tycks ha lämnat hemmet i unga år för att enligt egen utsago i brev till myndigheter fr o m ca 1625 tjäna Johan Pontusson De la Gardie (och följa denne till Stockholm 1630).   

Det skulle vara intressant att höra forumets reflexioner om dessa iakttagelser.

BSV

• Flitig
  • **
SV: Släkten Kalm
« Reply #1 on: februari 05, 2023, 09:02:55 pm »

Enligt någon på Geni skulle Per Jönsson vara född i Karleby 1630. Hans svärfar kyrkoherden i Närpes skulle vara född i Småland.

LOE

• Ny
  • *
« Reply #2 on: februari 05, 2023, 09:35:35 pm »

(rättat första, feltänkta svar).

Jo, på Geni står det mycket, ofta utan källhänvisningar, ibland rena gissningar. Men jag ska kolla.

Nu uppger du, att det är Per Jönssons svärfar, som skulle vara född i Småland. Henrik ansåg, att även Per Jönsson själv "troligen var född i Småland".

Då är jag mindre förvånad.

Jag är rätt förtjust i härledningen av namnet ur bronsåldersgravarna också. Faktum är att i några av alla egendomstvister i domböckerna används begreppet calmarne som platsbestämning för någon äng.
« Last Edit: februari 05, 2023, 09:46:27 pm by LOE »

LOE

• Ny
  • *
« Reply #3 on: februari 05, 2023, 11:30:15 pm »

Det stämmer som du säger, dock utan källhänvisning. Samma uppgifter förekommer f ö i MyHeritage också. Inga källor där heller. Dessutom påstås, att Pers hustru också hette Kalm, vilket ju är omöjligt, om hennes far hette Gallius. Någon på MyHeritage uppger dessutom, att Per skulle varit född i Lochteå 1625, flera uppger, att han skulle varit född i Lochteå 1630 – flera av dessa uppgifter måste vara ostyrkta ! Mangs uppgav 2008 att Per skulle vara född 1625.

Dessutom fanns det faktiskt en mantalskommissarie Nils Jönsson Kalm, också, som jag hittat i Likvidationskommissionens handlingar. Möjligen en bror till Per.

Luukko påstår inte, att Per Kalm härstammade från Kempus på en agnatisk linje, snarare är det Henrik Kempus’ döttrar, som gifte sig med män, vars ättlingar omfattade Per Kalm. Någon gång på vägen från Henrik Kempus skulle en Kalm ha blivit ingift eller en ingift eller ättling ha tagit sig namnet Kalm. Henrik hade ju söner också. I något skede kan kusiner ha tagit sig namnet Kalm.

Man skulle behöva mantalslängder från början av 1600-talet !

Westadmin

• Administrator
  • Flitig
  • **
« Reply #4 on: februari 08, 2023, 09:50:46 am »

mvh.
Maggan Lindholm

LOE

• Ny
  • *