Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Eriksson, Mats Johan från Pörtom  (Read 435 times)

Korpenklo

• Ny
  • *
Eriksson, Mats Johan från Pörtom
« on: januari 03, 2023, 12:42:02 am »

Enligt församlingsboken för Ytterlännäs socken i Ångermanland (Sverige), skall Mats Johan Eriksson vara född i Pörtom den 15 februari 1860.
Han dog den 19 juni 1909 i på Bollsta bruk, Ytterlännäs. Ihjälklämd av strövagnar på Bollsta bruks kolplats.
Var arbetare och gårdsägare i Mo, Ytterlännäs.
Gift 1882-07-22 med Märta Stina Ehrengren (1856-1930)

Någon som kan ge upplysningar om i vilken by han var född och hans föräldrar med födelseår så jag har en ingång att forska vidare på hiski?
/Tony Korpenklo.

Stefan Nyman

• Gamyl
SV: Eriksson, Mats Johan från Pörtom
« Reply #1 on: januari 03, 2023, 09:17:24 am »

Mvh
Stefan Nyman

Siv Lövgren

• Ny
  • *
« Reply #2 on: januari 10, 2023, 01:47:49 pm »

hej. jag har inget att tillägga om din Mats Johan men jag slogs av tillfälligheter vad beträffar hans död. Min mormors morfar Per Persson Östlund Nordin föddes och levde hela sitt liv i Bollsta bruk, Ytterlännäs. Även han dog på Bollsta bruk i en olycka 1896. Enligt rykten arbetade han med att kärra malm för att fylla på i masugnen men föll med vagn och allt ner på golvet och krossades till döds. Han blev 60 år. Har försökt hitta bevis i tidning mm men inte hittat någon notis.
Siv Lövgren

Korpenklo

• Ny
  • *
« Reply #3 on: januari 12, 2023, 05:07:02 pm »

Stefan: Stort tack för ditt svar med länken till husförhörslängden! Nu har jag något att gå vidare på.  :D

Siv: Det verkar ha varit ett mycket riskfyllt arbete vid Bollsta bruk. Jag kan kika i lokaltidningen på rullfilm om du vill och se om jag kan hitta händelsen från 1896? Denne Mats dotterson Helge Söderberg, gifte sig med Mary Östlund från grannsocknen Gudmundrå, men det är väl ingen släkt antar jag? Hennes farfar kommer från Kullsta i Ulånger.
/Tony

Siv Lövgren

• Ny
  • *
« Reply #4 on: januari 12, 2023, 09:39:32 pm »

Tony, vore jättesnällt om du tittar i lokaltidningen! Han omkom 11 dec 1896.

Har letat bland mina Östlundare (mestadels i Ytterlännäs) och hittat en kvinna som föddes i Gudmundrå, Katarina Laurina Östlund, 1868, gift med Andreas Isaksson Ulin från Högsjö. De fick en son Albert Vilhelm Isodor 1890 i Fiskja! Fader, Johan Erik Östlund f 1844. Kan det vara någon gemensam?
Siv

Korpenklo

• Ny
  • *
« Reply #5 on: januari 12, 2023, 11:11:07 pm »

Jag tar mig en titt inom kort och återkommer men då genom mail då detta inte hör tråden till.  :)
Dina Östlundare är tydligen inte gemsamt med min svärdotters Östlund, vad jag ser nu i alla fall. Har nyligen påbörjat på hennes mors sida.
/Tony