Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Fredman Ragnar Wilhelm, Pörtom - Malax?  (Read 616 times)

Limmi

• Ny
  • *
Fredman Ragnar Wilhelm, Pörtom - Malax?
« on: juli 13, 2022, 03:38:24 pm »

Hej!

Jag försöker hjälpa en ättling till Ragnar Wilhelm Fredman. Enligt uppgift skulle han varit född 11.10.1906 i Malax eller Pörtom. Han utvandrade till Canada och dog där 1989. Han uppgav att hans mors skulle ha hetat Wendla (Wendela).
Jag hittar honom åtminstone inte bland födda i Pörtom (1905-1908). Malax böcker finns inte på nätet.
Ifall någon har en ledtråd till vems hans föräldrar kan vara tar jag tacksamt emot.

H Lillemor B-K

olles

• Ny
  • *
SV: Fredman Ragnar Wilhelm, Pörtom - Malax?
« Reply #1 on: juli 18, 2022, 08:35:05 am »

Ledtråd Till Ragnar Fredmans föräldrar. Mor Wendla Gabrielsdotter, f.2.11.1873 i Pörtom, flyttar Till Petalax 1901 och gifter sig med Karl Fredrik Johansson Fredman 17.2.1901. Han är född 7.1.1881 i Petalax. Paret bidee på Rusk i Petalax ännu 1905 (Petalax pers.böcker). Sedan flyttade de till Fiskars i Malax (Malax pers.böcker)

Olles

Limmi

• Ny
  • *
« Reply #2 on: juli 19, 2022, 11:22:24 pm »

Tack!
Alla ledtrådar tycks gå till denna Wendla. Jag har nu hittat hennes dödsannons och där finns nämnt en Ragnar. Fruns namn stämmer dock inte riktigt, men jag väntar på mer uppgifter från USA. Det kan ju inte ha funnits så många andra som hette Wendla Fredman. Enligt nya uppgifter så skulle Ragnar fötts i Malax, och Wendla i Pörtom - så det stämmer så bra överens.

H Lillemor B-K

Limmi

• Ny
  • *
« Reply #4 on: juli 21, 2022, 10:07:04 pm »

Tack Stefan!
Nu har jag fått det bekräftat, familjen i Canada säger att detta är rätt föräldrar.
Nu skulle det bara gälla att få tag i eventuella ättlingar i Finland... Ragnar Fredman hade flera syskon (har hittat Vendlas dödsannons). Han var dessutom gift (osäkert) med en dam som hette Elsa och de hade åtminstone en son, Helge. Paret skildes åt, Ragnar for till Canada och gifte där om sig och bildade familj. Jag tror inga syskon lever längre, men förmodligen barn.
Ifall någon har ledtrådar, kontaktuppgifter till nulevande får man gärna mejla mig; lillemor.koivusalo@gmail.com