Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Hur hitta information i Finland om man har födelsedatum men ej församling ?  (Read 541 times)

Rune_S

• Ny
  • *

Jag har problem att hitta en persons rötter i Finland. Familjens liv i USA går bra att följa, data hittas lätt i de olika census dateringarna , födelsedatum plus dödsdatum o  begravningsplatser där. Problemet är att hitta starten i Finland. I censusdatan framgår när de båda kommit till USA och att de är från finland med svenska som modermål.
Ingen data hittas var de kommit in i USA, ej heller mera detaljer i Finska  migrationsinstittutets pass och biljettlistor på nätet .
Ingen uppgift hittas ej heller om födelseförsamlingar.
Finns det någon smart databas eller något smart angreppssätt att komma framåt och hitta födelsekommunerna ? Tar gärna emot tips !

Kent Sten

• Ny
  • *

Hej!
De beror ju på när dom är födda, med Hiski går det att söka om dom är födda före 1880-talet beroende lite på församling, är dom födda på 1900-talet så är det svårare, annars kan du ju sätta ut namnen här så kanske nån känner till dem och evt kan hjälpa dig vidare.
Mvh, Kent

Rune_S

• Ny
  • *

Hej
tack för tipset .De är födda 1871 respektive 1872 så det kan finnas en chans att hitta dem där. Jag har också provat ancestry och Finland men det ger ju väldigt underiga resultat, mest äldre datum.
Skall prova Hiski  annars måste jag se om nån annan forskare kan hjälpa