Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Maria Johansdotter (hustru till Johan Mårtensson Esars)  (Read 866 times)

Maika

• Ny
  • *
Maria Johansdotter (hustru till Johan Mårtensson Esars)
« on: januari 20, 2022, 06:51:45 pm »

Maria föddes 1721-12-xx men var? Jag har sökt i historieböckerna och kommunionböckerna för såväl Maxmo som Vörå men inte hittat var hon var född eller vem hennes far var. Tacksam för information om någon känner till detta. Jag håller på att söka rötterna till min farfarsfar, Karl Johan Karlsson Finne, som flyttade till Sverige 26/6 1876 och som var son till Carl Michelsson Stagnäs.

Kuhlberg

• Flitig
  • **
SV: Maria Johansdotter (hustru till Johan Mårtensson Esars)
« Reply #1 on: januari 22, 2022, 01:41:59 pm »

Hej!

Det är nog allt annat än lätt att hitta anor till denna hustru Maria Johansdotter - historieböckerna ger ingenting, och vi vet ju inte ens när och var hon vigts vid Johan Mårtensson Esars. Vigseln bör i alla fall ha skett senast år 1743.

En analys av dopvittnen brukar kunna ge fingervisningar om varifrån oidentifierade hustrur och/eller äkta män kommit. Jag bifogar en fil innehållande namnen på de personer som fungerat som vittnen då Johan Mårtensson Esars och hustru Maria Johansdotters barn blivit döpta (1 dop i Vörå och 12 dop i Maxmo).

Det visar sig att listan innehåller en kavalkad över bönder och hustrur främst i Kerklax men även i Östermaxmo och i Vörå. Listan innehåller nog ingenting att ta fasta på, kanske då med undantag för paret Matts Andersson och Anna Johansdotter i Mäkipää, vilka är för mig helt okända personer. Någon känner kanske igen dem?

Tingsprotokoll och bouppteckningar är andra möjliga källor. Kanske någon har ytterligare information på hand?

Hälsningar

Göran

Maika

• Ny
  • *
SV: Maria Johansdotter (hustru till Johan Mårtensson Esars)
« Reply #2 on: januari 23, 2022, 10:57:38 am »

Hej och tack Göran!

Jag ska titta igenom listan och fortsätta fundera på var jag eventuellt kan hitta mer information. Släktforskning ska väl inte vara lätt har jag hört, men då man hittar nåt är det verkligen givande.