Hej!
Jag har vissa uppgifter om Johan Christersson och Brita Eriksdotter.
Johan Christerssons anor har Matti Lehtiö redogjort för i tidsskriftten "Eteläpohjalaiset Juuret 4/2005", sid. 25. Adressen till "Juurets" hemsidor är förövrigt
www.etelapohjalaiset-juuret.fi där det finns en del intressant information om släktforskning i finska syd-österbotten.
Åter till Johan Christersson, han var utrsprungligen från Latvala hemman i Storkyro och blev senare soldat Johan Trofast i Storkyro. Han dog troligtvis redan på 1740-talet och endast sonen Johan överlevde barnaåren. Efter Johans död återvände hustrun Brita till Rökiö.
Brita Eriksdotter var dotter till bonden på Svenns hemman i Rökiö Erik Jakobsson (~1679-1767) och dennes hustru Brita Johansdotter (~1676-1758). Erik och Brita var finskatalande och eventuellt (någon av dem) från Kauhava-Lappo-trakten. De hade t.ex. en son Thomas Eriksson (hb. å Svenns) som vigdes i Kauhava med en dotter på Kosola hemman där.
Johan Trofasts son hette alltså Johan Johansson och bosatte sig i "Brännars"/Komossa. Här har jag lite andra uppgifter än vad du har. Nu är det så att jag har inte "superkoll" på den här familjen, så du behöver "dubbelkolla" den, tycker jag. Johan Johanssons första hustru har jag att heta Lisa Jakobsdotter, enl. vigsellängden från Lotlax (evtl dotter till Jakob Henriksson Helsing och Lisa Eriksdotter). "Lisa Jakobsdotter" var född 1745 och borde ha dött redan omkring 1766 eftersom Johan Johansson då vigs i Oravais med "Lisa Andersdotter", som dotter till Anders Simonsson Agnisbäck (Anders enl. vigsellängden från Lappo). Ur första äktenskapet överlevde inga barn barnaåren. Johan Johansson "Bränn" gifte sig en tredje gång med Caisa Larsdotter som enl. vigsellängden skall ha varit från Bertby, hittas dock ej ännu där.
På Brännars finns förövrigt även Johan Johanssons moster Susanna Eriksdotter (~1714-1790) som var gift med en soldat Johan Nederman (~1708-1780)
Du behöver säkert alltså kontrollera uppgifterna för Brännars, det kan ju hända att jag har felaktiga uppgifter.
mvh
Fredrik Eriksson, Vörå
.