Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Christiernsson/ Cristiernsdotter?  (Read 8231 times)

hilmajohanna

• Flitig
  • **
Christiernsson/ Cristiernsdotter?
« on: Mars 17, 2009, 11:09:37 pm »

Hej!
Jag söker efter anor till Johan Christiernsson och hu. Brita Erichsdotter. De är vigda 04.01.1730 i Vörå, där står det att Johan kommer från Storkyrå och Brita från Rekio. De får barnen; Jacob född 02.09.1735 död 28.02.1735 och Johan född 11.08.1737. Johan Johansson vigd med 1. Lisa Jakobsdotter ifrån Lotlax. De får 10  st. barn på Brännars. Och vigd med 2. Caisa Larsdotter, har ej hittat deras vigsel datum. Har hittat 5 st. barn på Brännars.
m.v.h. Thea.
« Last Edit: Mars 17, 2009, 11:24:17 pm by hilmajohanna »

hilmajohanna

• Flitig
  • **
Re: Christiernsson/ Cristiernsdotter?
« Reply #1 on: Mars 20, 2009, 11:27:38 pm »

Hej!
Jag undrar om Johan Christiernsson anor är av Corell släkt? Har någon forskat i detta? m.v.h. Thea.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: Mars 21, 2009, 09:48:49 am »

Hej!

Jag har vissa uppgifter om Johan Christersson och Brita Eriksdotter.

Johan Christerssons anor har Matti Lehtiö redogjort för i tidsskriftten "Eteläpohjalaiset Juuret 4/2005", sid. 25. Adressen till "Juurets" hemsidor är förövrigt
www.etelapohjalaiset-juuret.fi där det finns en del intressant information om släktforskning i finska syd-österbotten.

Åter till Johan Christersson, han var utrsprungligen från Latvala hemman i Storkyro och blev senare soldat Johan Trofast i Storkyro. Han dog troligtvis redan på 1740-talet och endast sonen Johan överlevde barnaåren. Efter Johans död återvände hustrun Brita till Rökiö.

Brita Eriksdotter var dotter till bonden på Svenns hemman i Rökiö Erik Jakobsson (~1679-1767) och dennes hustru Brita Johansdotter (~1676-1758). Erik och Brita var finskatalande och eventuellt (någon av dem) från Kauhava-Lappo-trakten. De hade t.ex. en son Thomas Eriksson (hb. å Svenns) som vigdes i Kauhava med en dotter på Kosola hemman där.

Johan Trofasts son hette alltså Johan Johansson och bosatte sig i "Brännars"/Komossa. Här har jag lite andra uppgifter än vad du har. Nu är det så att jag har inte "superkoll" på den här familjen, så du behöver "dubbelkolla" den, tycker jag. Johan Johanssons första hustru har jag att heta Lisa Jakobsdotter, enl. vigsellängden från Lotlax (evtl dotter till Jakob Henriksson Helsing och Lisa Eriksdotter). "Lisa Jakobsdotter" var född 1745 och borde ha dött redan omkring 1766 eftersom Johan Johansson då vigs i Oravais med "Lisa Andersdotter", som dotter till Anders Simonsson Agnisbäck (Anders enl. vigsellängden från Lappo). Ur första äktenskapet överlevde inga barn barnaåren. Johan Johansson "Bränn" gifte sig en tredje gång med Caisa Larsdotter som enl. vigsellängden skall ha varit från Bertby, hittas dock ej ännu där.

På Brännars finns förövrigt även Johan Johanssons moster Susanna Eriksdotter (~1714-1790) som var gift med en soldat Johan Nederman (~1708-1780)

Du behöver säkert alltså kontrollera uppgifterna för Brännars, det kan ju hända att jag har felaktiga uppgifter.

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå
.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: Mars 21, 2009, 02:53:40 pm »

Tack Fredrik.
Skall kolla upp detta. Men nog skulle det smaka bra att Johan kom av vallonsläkt. Då skulle vi vara av vallonsläkt frå pappas sida också. Som han sade att han var. Men vi inte hittat det än. m.v.h. Thea.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #4 on: Mars 23, 2009, 09:57:37 pm »

Hej Fredrik!
Du har lite fel, när du menar att alla barnen från första giftet dör. Jag härstammar från Hendrich Johansson och det är första frun Lisa Jacobsdotter som är hans mor. Hendrich Johansson Svedelin torp. på Svens i Rökiö. mvh. Thea.

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #5 on: Mars 23, 2009, 10:13:05 pm »

Hej.
Är släktskapen via Knuts, Klerk eller Nylund.
MVH
Henrik Mangs

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #6 on: Mars 24, 2009, 12:59:45 am »

Hej Henrik!
Hendrich Svedelin vigd 21.12.1800 med Brita Mårtensdotter. De får 9 barn, varav vi kommer utav den yngsta dottern Gustafva.
Gustafva vigd 16.12.1849 med Trp.s. Isak Henriksson Klerck och via deras son Johannes född 22.09.1853 o.s.v. mvh. Thea.

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #7 on: Mars 24, 2009, 08:31:53 am »

Ok, då vet jag.
MVH
Henrik Mangs

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #8 on: Mars 24, 2009, 06:17:25 pm »

Hej Thea!

Ja, vad skall jag säga, det är nog nåt "skumt" med den här familjen. Jag "snabbkontrollerade" lite uppgifter och det verkar enl. födelselängderna som om "Lisa Jacobsdotter" mycket riktigt är moder till barnen...MEN i Vörå KB 1781-87 på Brännars står det klart och tydligt "Lisa Andersdotter" med födelsetid 18/5 1746 och vigsel 28/12 1766, dessutom som död år 1788...

Ingen lämplig "Lisa" i längderna över avlidna vad jag kan se...

Notisen i KB 1781-87 verkar dock ha skrivits in i efterhand (undrar av vem...?) så där finns ju faktiskt möjligheten att det är fel i kyrkboken och felet har gjorts av någon okänd betydligt senare...eller så är det fel i födslolängden...eftersom det ju faktiskt i vigda i Vörå 28/12 1766 är "dagswärk. Johan Johansson Brännar" med ort Kimo bruk och "Pig. Lisa Andersdr." med ort Agnisbäck.

Dessutom vet jag att "Kimo bruks dagsvärkaren Johan Johansson upptagit nybygge under Brännars", vilket han var i rätten med grannarna om redan 1773.

Jag har kontrollerat uppgifterna på Brännars åren ~1770-1793, samt på Svens i Rökiö åren 1750-1763. På Svens i KB 1750-56 är "dr.gåssen Johan", som född  i aug 1738, och ännu i KB 1757-63 som "drängen Johan", med samma födelsetid, med notis "bfl". Jag har ej letat efter Johan som dagsvärkare under Kimo bruk, varför alltså en lucka mellan ca. 1760-73 föreligger.

Ja, vad tror du? Vem var rätta modern till barnen i familjen??

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

Henrik Mangs

• Gamyl
    • Henrik Mangs Hemsida
« Reply #9 on: Mars 24, 2009, 07:06:16 pm »

Hendrich Svedelin vigd 21.12.1800 med Brita Mårtensdotter, vet du vilket år han är född.
Det kan ju avgöre vem modern är, eftersom fadern var gift tre gånger.
MVH
Henrik Mangs

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #10 on: Mars 24, 2009, 07:48:49 pm »

Hej Fredrik!

Joahn Joahnsson på Rökiö senare Brännars vigd 18.12.1763 med Lisa Jacobsdotter från Lotlax. De fick 11 st barn och Lisa Jacobsdotter står som mor till dem alla. Första sonen Johan född 28.08.1764 på Rökiö och sista dottern Anna Maria född 02.08.1785 på Brännars. Som du ser så är Lisa Jacobsdotter med ännu år 1785. Jag har kollat i föddas bok.
Johan Joahnsson och Caisa Larsdotter får 5 st barn. Den första sonen Matts född 20.07.1790 på Brännars och sista dottern Caisa född 12.04.1801 på Brännars.
Som du ser så är det " bara " 5 år mella Anna Maria och Matts.
Jag har inte hittat några barn mella Johan Johansson och Lisa Andrsdotter, inte i Oravais och inte i Vörå. Jag tror att Lisa Andersdotter var vigd med en annan Johan Johansson.

Hej Henrik!

Hendrich Svedelin född 29.11.1771 döpt 01.12.1771 på Brännars.

mvh. Thea.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #11 on: Mars 25, 2009, 07:05:40 pm »

Hej Thea,

du har säkert rätt, jag börjar tro att den som skrivit in "Lisa Andersdotter" i KB har skrivit in fel uppgifter.

Vid tillfälle skall jag även söka upp uppgifter om Johan Johansson o. Lisa Andersdotter för att se vad slags "filurer" dessa var...

mvh
Fredrik

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #12 on: Mars 25, 2009, 07:28:49 pm »

Hej Fredrik!

Har hittat i Lillkyo: Soldat Joh. Trofast och hu. Liisa Andd:r med barnen, Anna född 1736 döpt 17.10.1736 och Michel född 03.09.1745.
Månne denna Lisa vara samma Lisa Andersdotter som var piga på Agnisbäck?

mvh. Thea.