Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Behöver hjälp med svårläst text...  (Read 250 times)

stojetari

• Ny
  • *
Behöver hjälp med svårläst text...
« on: December 28, 2020, 10:34:18 pm »

Kan ngn hjälpa mig med denna text, som säkert prästen har skrivit längst upp i högra hörnet. Jag har försökt skriva ner det jag tror mig förstå, men det finns några frågetecken:

Fattigvården i Wörå sålt fadrens stuga å auktion för 100 mk, (warom?) fattigvården fick 50 mk å sonen Jakob 50 mk + för lösegendomen 13 mk. Jordfästningen om???? af son Jakob o. kostade c 20 mk. 1 säck mjöl ??? ??? vid fadrens död. Torparesonen Söder inropade stugan.
Jakob Kaustinen köpte stugan af ?? i Wörå på det vilkor att systern Johanna skulle få bo i den ? fattighjon men sålde den strax emot sitt afgifna löfte. Systern Johanna skötte gubben till döden. Jakob Kaustinen var ?? två nätter och gav honom icke det ringaste underhåll. Icke delat ngt fädernesarv? med systern.

http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=268&kuid=23525110&amnimeke=Maxmo+f%C3%B6rsamlings+arkiv&sarnimi=Huvud-+och+kommunionb%C3%B6cker&aynimi=Huvud-+och+kommunionb%C3%B6cker+1888-1897+%28IAa%3A12%29&ay=1615751&sartun=108935.KA&atun=165435.KA&ay2=211210

ViVet

• Ny
  • *
SV: Behöver hjälp med svårläst text...
« Reply #1 on: December 29, 2020, 02:23:15 pm »

Här ett försök till tolkning - åtminstone av en del av frågetecknen.

..hvaraf fattigvården fick 50 mk

Jordfästningen ombestyrdes af

köpte stugan af Krooks i Wörå

ss. fattighjon, där ss. kan stå för förkortningen såsom

var där endast två nätter

Icke delat något fädernearf med syskonen

Hoppas detta kan hjälpa.

stojetari

• Ny
  • *
« Reply #2 on: December 29, 2020, 04:49:40 pm »

Hjärligen tack, klarnade!
Nu återstår bara raden med fet stil som jag inte förstår. Mycket tacksam om någon orkar och har tid att försöka tolka den?

Fattigvården i Wörå sålt fadrens stuga å auktion för 100 mk hvaraf fattigvården fick 50 mk å sonen Jakob 50 mk + för lösegendomen 13 mk. Jordfästningen ombestyrdes af son Jakob o. kostade c 20 mk.

Ännu oklart: 1 säck mjöl ? ? vid fadrens död.

Torparesonen Söder inropade stugan.
Jakob Kaustinen köpte stugan af Krooks i Wörå på det vilkor att systern Johanna skulle få bo i den ss fattighjon men sålde den strax emot sitt afgifna löfte. Systern Johanna skötte gubben till döden. Jakob Kaustinen var der endast två nätter och gav honom icke det ringaste underhåll. Icke delat ngt fädernearf med syskonen.

JEÖ

• Ny
  • *
« Reply #3 on: December 29, 2020, 05:50:56 pm »

Kan det vara, med reservation.
1 säck mjöl o. pot. fanns vid fadrens död. Ordet som jag tolkat som "fanns" är jag osäker på.

stojetari

• Ny
  • *
« Reply #4 on: December 29, 2020, 07:30:05 pm »

Fanns, ligger närmast tillhands..., TACK!