Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Efterlyses fältväbel/hornorkesterledare Boije i Kaskö, slutet av 1800-talet  (Read 144 times)

PatrickP

• Ny
  • *

Hej och go'kväll på alla här! Tacksam för att ha hittat hit och blivit accepterad som medlem här!

Hoppas någon av er kan hjälpa med min följande fråga!!

Söker egentligen ALL INFORMATION angående fältbävel Boije som framgår av det bifogade fotot där han agerar som ledare för en hornorkester i Kaskö (i vissa sammanhang refererad som "Boijes hornorkester"). Enligt krigshistoriker som analyserat fotot tycks Boije vara klädd i ryska marinens uniform. Fotot är märkt taget år 1884, dock tycks detta vara aningen felaktigt på grund av födelsetiderna på många som är på fotot och troligare är att fotot har tagits typ 10 år senare, i varje fall mot slutet av 1800-talet.

För övrigt befinner sig på bilden sittande fr.v. maskinmästare Uno Åberg, bagare Anselm Palmroos, fältväbel Boije, fiskaren J Hollfast; stående fr.v.tullvakten Emil Häggblom, postiljonen Emil Rosenlöf, arbetaren Joel Åberg, polis Josef Anders Åberg, byggmästaren G Rosenlöf.

Mycket annan info har jag inte att gå på, speciellt förnamnet skulle intressera för att hitta vidare fakta. Givetvis också all annan information uppskattas väldigt högt! Om jag kan hjälpa till att hjälpa mig, hör gärna av er.

Med vänlig hälsning,
Patrick Palmroos från Vasa (släkt med Anslem Palmroos på bild)

Essimi

• Ny
  • *

Hej, Kålla i digitala tidningar och annat digitaliserat material här: https://digi.kansalliskirjasto.fi/search
Försök olika sökord och kombinationer. Lycka till!