Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Den kända aktören i tvserie Mac Gyver ( Richard Dean Anderson ) b 1950  (Read 1486 times)

Pentti L

• Ny
  • *

Den kända aktören i tvserie  Mac Gyver   ( Richard Dean Anderson )  b 1950
Hans anfäder är  från Munsala och Jeppo.
Kunskaper är  Facebook- Finnish Genealogy.

John    A Skrifvars  s  :)  28.6.1860   Munsala   och    Sofia   Silfvast  30.11.1860  Jeppo

Munsala  kyrkobok   1891-  s 675   Vexala by  nr   2  Skrifvars

Öllegård

• Flitig
  • **
SV: Den kända aktören i tvserie Mac Gyver ( Richard Dean Anderson ) b 1950
« Reply #1 on: Februari 22, 2020, 09:06:21 pm »

Ja, jag såg det på Svenska Yle, där det också visas ett släktträd: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/19/ett-rykte-som-visade-sig-vara-sanning-macgyver-harstammar-fran-svenskfinland#&gid=0&pid=39-6444335e4d25ed875cb

Jag måste givetvis kontrollera om jag är släkt med "MacGyver". Enligt min teori är alla österbottningar släkt med varandra.  8)

Mycket riktigt. Jag är inte släkt med Anders Hansson Skrifvars, däremot med hans fru Sanna Johansdr Fågel. Jag är sexmänning med hans far Stuart Jay Anderson. Jag är också släkt med Anders och Sannas son John Andersons fru Sofia Jakobsdr Böös (Sophia Boss i USA). Där är jag femmänning med Richard Dean Anderson.

Är ni också släkt med "MacGyver"?

Pentti L

• Ny
  • *
SV: Den kända aktören i tvserie Mac Gyver ( Richard Dean Anderson ) b 1950
« Reply #2 on: Februari 26, 2020, 11:23:14 am »

Jag inte är släkt till honom. Jag såg denna information i Facebook , Finnish Genealogy och sätt  på denna sida. :)

Öllegård

• Flitig
  • **

Jag har kollat upp personerna i HisKi och Digihakemisto.

Men i HisKi går böckerna i Munsala endast till 1849 när det gäller Födda. Så jag kan inte hitta Johannes Anderssons syskon. Drängen Anders Hansson och "bondredottern" Sanna Johansdotter gifte sig 4 dec 1860. Men sonen föddes redan 28 juni 1860, vilket jag finner något märkligt. Tvärtom hade varit rimligare.  Det hände ofta att barn föddes "för tidigt", men paren brukade iaf gifta sig före födseln.

Ute på "nätet" har jag hittat en syster Sofia Josefina Skrifvars, gift med Isak Jakobsson Blomqvist. De emigrerade till Nya Zeeland. Hon dog 1948 i Pigeon Bay, Canterbury, New Zealand.

Birgit Dahlbacka

• Flitig
  • **

Hej! Johannes Andersson Skrifvars föddes i juni , föräldrar var Anders Hansson och hans trolovade brud Sanna Johansdr
Med vänlig hälsning Birgit

Öllegård

• Flitig
  • **

Aha, det är det som står här: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9035744

"Föräldrar: bonds. Anders Hansson och (hans?) trolofvade brud bondedr Sanna Johansdotter Fågel"

Förr i tiden kunde ett par dömas för "tidigt sängalag", men det gällde nog inte om de var trolovade.

Öllegård

• Flitig
  • **

De var tydligen fem syskon:

Johannes/John 1860-1932

Lovisa Albertina Andersdotter Skrifvars, 1866-1869

Anders Vilhelm Andersson Skrifvars, född 1868

Maria Albertina Andersdotter Skrifvars, född 1871

Sofia Josefina Andersdotter Skrifvars, född 1873

Uppgifterna har jag fått av Stefan Nyman.

Om man ska lita på uppgifter på nätet så dog Anders Vilhelm 1888 i Amerika (USA antar jag).

Vidare gifte sig Sofia Josefina år 1897 med Isak Jakobsson Blomqvist (detta enligt Hiski). På nätet finns uppgiften att de fick fyra döttrar, varav iaf de två första föddes i Munsala. De emigrerade till Nya Zeeland.

Så minst tre av barnen emigrerade. Hur det gick med Maria Albertina vet jag inte. Hon kan ha gift sig i Finland och stannat kvar, hon kan ha dött ogift i Finland el emigrerat.

Kuhlberg

• Flitig
  • **

Jag inte är släkt till honom. Jag såg denna information i Facebook , Finnish Genealogy och sätt  på denna sida. :)

Hej!

Att Richard Dean Andersson aka MacGyver har finländska och österbottniska anor har uppmärksammats av många under den senaste tiden. Eftersom teorin säger att "alla österbottningar är släkt med varandra" borde ju således även undertecknad vara en avlägsen släkting, och mycket riktigt, teorin stämmer! Mitt släktskap löper via Anders Hansson Skrifvars, det visar sig nämligen att denne Anders är avkomling till Grels Caino som även hör till mina anor.

Jag har sammanställt en ansats till antavla för Anders Hansson Skrifvars. Märkena C#xx och T#yy hänför sig till motsvarande tabeller i boken om Caino och Torp. Jag kallar sammanställningen för ansats eftersom den äldsta generationen som förekommer i antavlan förblir något obestämd vad personernas födelsetider och -platser beträffar.

Hälsningar
Göran