Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Vem mördade Maria Gustafsdotter i Andiala?  (Read 91 times)

Öllegård

• Flitig
  • **
Vem mördade Maria Gustafsdotter i Andiala?
« on: September 12, 2019, 07:29:38 pm »

Jag kollade efter när Maria Gustafsdotter dött. Då såg jag till min förskräckelse att hon mördats den 31.8.1775. "Mördad av sin man" stod det. Som efterlevande stod det "Sold. Johan F. Löfgrens". Var det soldaten Löfgren som var maken och mördaren?

Nu verkar det inte vara "min" Maria Gustafsdotter som blev mördad. Hon föddes 1737 och ev gifte hon sig med soldaten Johan Tapper. Maria Gustafsdotter finns det många av. Men den mördade kvinnan var bara 24 år när hon mördades; alltså bör hon vara född 1750-51.

Jag har nu hittat två "misstänkta mördare":

Soldat Daniel Rosendahl, gift 26.6.1768 med pigan Maria Gustafsdotter från Lotlax
Warg.k. Johan Fredr. Frisk, gift 28.5.1769 med pigan Maria Gustafsdotter från Lomby

Men jag har svårt att spåra dem både bakåt (när de föddes) och framåt (när de dog). Kanske för att de ibland står utan soldatnamnet och i stället med farsnamnet, som jag inte vet.

metjipi

• Flitig
  • **
SV: Vem mördade Maria Gustafsdotter i Andiala?
« Reply #1 on: September 13, 2019, 04:06:15 pm »

Hej,
Enl L-O.Backmans avskrift var det maken, soldaten Johan Fredric Löfgren och kvinnspersonen Maria Johanna Verving som var gärningspersoner.  Natten mot den 31 augusti 1774 (bör ha varit 1775 enl kyrkböckerna) som han "avdagatog" hustrun och kastade henne i ån vid den sk Rasmusbron. Han gjorde detta i avsikt att därefter gifta sig med Maria Johanna Verving, som han även lägrat.

Maria Johanna Verving hade erkänt, att hon haft flera samlag med Johan Fredrik Löfgren, som överlagt med Maria Johanna Verving om hur hans hustru Maria Gustafvsdotter skulle avdagatas för att de skulle kunna gifta sig med varandra.

Johan Löfgren blev dömd till döden medan Maria Verving till livstids tukthus i Stockholm.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: September 13, 2019, 06:50:47 pm »

Verkar nog vara Johan Fredrik Frisk som blev Johan Fredrik Löfgren och tog livet av hustrun.

De hade en son Gustaf f.29maj1771. Denne Gustaf blev senare soldat i Rejpelt med tillnamnet "Unger" med en hel del nulevande ättlingar.

Var han befunnit sig mellan 1771 och 1803 har jag ej letat efter.

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: September 14, 2019, 03:13:53 pm »

Tack, det är alltså förklaringen till att jag inte hittat någon Johan Fredric Löfgren. Hittade däremot en Johan Löfgren som var gift med en Anna. Johan Fredric Frisk hittade jag i kommunionsboken för 1770-1775. I den boken står dock varken att Maria mördades el att Johan Fredric avrättades.

Hittade inget om Johan Fredrics död i Hiski heller. Men han dog förstås inte i Vörå. Avrättades han skedde det väl i närmaste stad, dog han i fängelse var det också i en stad.

Konstigt att han bytte namn. Eller han kanske föddes som Löfgren och fick namnet Frisk som vargeringskarl. Iofs hittade jag ingen Johan Fredric Löfgren bland de döpta heller.

Hittade ingen Maria Johanna i Vörå, däremot i Jacobstad. Född 1745, dotter till Handelsman Lars Wärfving och Brita Sundman. Det stämmer ju bra rent åldersmässigt.

En förklaring men ingen ursäkt till mordet är att det troligen var svårt att få skilsmässa på den tiden. Iofs har jag sett många sådan mord även i nutid i true crime-program. Fast där ville mannen även ha ut livförsäkringen på hustrun och s a s slå två flugor i en smäll.