Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Giösta Mattsson Gräggs två (?) kvinnor i Mäkepå, Vörå  (Read 86 times)

Öllegård

• Flitig
  • **
Giösta Mattsson Gräggs två (?) kvinnor i Mäkepå, Vörå
« on: September 11, 2019, 12:11:43 am »

Enligt Hiski hade Giösta (Gustaf) Mattsson åtta barn födda mellan 1741 och 1752. Inget ovanligt. Men fyra av barnen hade hade han med Karin Andersdotter (Anders, Giösta, Margeta, Anna) och fyra med Karin Mattzdotter (Mårten, Joseph, Lisa, Johan).

Visserligen var det säkert inte ovanligt att gifta män hade barn vid sidan om, men det brukar inte stå i kyrkböckerna.

Alla barnen är födda olika år. Misstänker att det bara finns en Karin. Prästen har skrivit fel i böckerna (hela fyra gånger). Men vem var det Giösta gifte sig med? Giösta borde ha gift sig senast år 1741. Men det enda jag hittar är att en Giösta Mattzson i Mekepe gifte sig 1737 med "Enckan". Det var ju inte särskilt upplysande, fanns det bara en enda änka i byn?

metjipi

• Flitig
  • **
SV: Giösta Mattsson Gräggs två (?) kvinnor i Mäkepå, Vörå
« Reply #1 on: September 11, 2019, 06:41:31 pm »

Hej,
han skall nog ha varit gift med kvinnan Karin Andersdotter.

Av någon anledning verkar det i Vörås vigsellängder vara ganska vanligt att det felaktigt noteras samma farsnamn på hustrun. Samma problematik finns i många familjer.

Änkan Karin Andersdotter var möjligen gift första gången med Johan Mårtensson från Rejpelt, vigsel i Oravais 17dec1732. Evtl en gemensam dödfödd son född i Rejpelt 6jan1734.

Fredrik.

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: September 12, 2019, 06:44:45 pm »

Tack för svaret!

Jag vet ju att kvinnorna inte tar med sig gårdsnamnet när de gifter sig och flyttar till mannens gård. Men farsnamnet trodde jag var orubbligt, de byter ju inte far när de flyttar.

Kanske prästen var ung och slarvig el gammal och glömsk. Vid vigseln sade väl prästen "Tager du Karin ..." utan fadersnamn. Och sedan skrev han slentrianmässigt samma farsnamn på både man och kvinna.

Så nästa gång en man tycks ha två fruar samtidigt så ska jag kolla om ett av farsnamnen är samma som mannens.

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: September 13, 2019, 04:06:40 am »

Ja, nu upptäckte jag samma problem igen. Gustaf Jacobsson Hirsal tycktes ha två fruar, Maria Johansdotter och Maria Jacobsdotter, men det är förstås bara en: Maria Johansdotter.