Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Mantalslängder Kelviå Socken  (Read 6291 times)

Tom

• Ny
  • *
SV: Mantalslängder Kelviå Socken
« Reply #15 on: juli 13, 2023, 05:53:06 pm »

Här kommer mantalslängden för 1696.

Observera att mantalslängderna som jag renskriver från, nuförtiden finns på digihakemisto.net. Där väljer man sedan ”Voudin- ja läänintilit”, och sedan ”Pohjanmaan läänin tilejä”.

Jag berättar här om ett fynd som jag gjorde en tid sedan.

År 1688 dyker det upp en ny familj på hemmanet Tuunala i Kelviåby: Anders och hans hustru Gertrud, samt sonen Anders och hans hustru Brita. I mantalslängden 1692 finns med sonen Matts och i längden 1695 även dottern Malin som är gift med mågen Johan Johansson. I den bifogade mantalslängden 1696 är det ett skrivfel för Anders hustru; det står Walborg i stället för Gertrud, men i de följande längderna är detta fel korrigerat.

Johan Johansson och hustrun Malin Andersdotter flyttar 1697 till Hyyppä hemman där de är dräng och dränghustru 1698-1699. Därefter flyttar de till Luoto hemman i Ruotsalo, som blivit öde under den stora hungersnöden, då alla som bodde där dog mellan åren 1696 och 1698. Johan Johansson är husbonde på Luoto från 1700 framåt. Under Stora ofreden blev han inkallad till armén och dog i januari 1719 tillsammans med många andra soldater i snöstormen på de norska fjällen på ”Karolinernas dödsmarsch”, efter Karl XII:s misslyckade anfall mot Norge. I generalmönsterrullan 1719 för Majorens kompani står det för Johan Luoto: ”Bortkommen på fjällen med gevär och hela monteringen”. Enligt rykten fanns det de följande åren ovanligt mycket vargar i de trakterna, eftersom det fanns så mycket människokött och hästkött tillgängligt…

Efter att Anders Tuunala dött flyttade änkan Gertrud på sina gamla dagar till sin dotter Malin på Luoto. I HisKi står det att ”Gla Gertrud Påhlsdotter Luoto” dog 1729, 92 år gammal. I HisKi står det även kommentaren ”baruf i Pedersöre…”. Men när jag kontrollerade detta i längden för döda och begravna, så står där: ”…begrofz gamla Gertrud Pehrsdr Luoto barnfödder i Pedersöhre marken...“. Det verkar alltså vara ett par fel i HisKi. Modern heter alltså Gertrud Persdotter, inte Påhlsdotter, och hon kommer från Pedersöre marken, vilket brukar betyda någon av byarna längre in i landet. (När jag nu tänkte kontrollera detta på nytt från nya digihakemisto, så säger det “Ei digitoitu“! Har material försvunnit i samband med flyttningen till nya digihakemisto?).

När jag söker Anders och Gertrud Persdotter i Pedersöre mantalslängd 1686, så hittar jag Anders Larsson och Gertrudh Pedersdr i Evijärvi på Lassila hemman. Och mycket riktigt, 1688 finns de inte kvar där längre, eftersom de har flyttat till Kelviå. Anders Larsson och Gertrud Persdotter flyttade alltså ca 1687 från Evijärvi i Pedersöre Socken till Kelviå tillsammans med åtminstone sonen Anders med hustru, sonen Matts och dottern Malin, som enligt HisKi föddes i Evijärvi 1671. Fadern var enligt HisKi Anders Larsson.

Föräldrarna till Anders Larsson var troligen Evijärviborna Lars Larsson Lassila (dog 1668) och Malin Mårtensdotter (dog 1685). Föräldrarna till Gertrud Persdotter har jag ännu inte listat ut.

Johan Johansson och Malin Andersdotter fick minst 10 barn mellan 1694 och 1714. Malin dog 1735.

Tom