Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Sjölander, Karl Fredrik  (Read 1758 times)

Shögga90

• Ny
  • *
Sjölander, Karl Fredrik
« on: mars 12, 2019, 09:32:05 pm »

Hej, är ny här!

Ok först, jag vet inte alls vad jag ska göra för att utreda vad som hände med min morfars far. Min morfar föddes Nils Erik Sjölander 15 apr. 1928 i Vasa. Hans far, Karl Fredrik Sjölander föddes 2 aug. 1889 i Selånger, Sundsvall. Men Karl Fredriks far, Matts Fredriksson Ahlholm (Tog Sjölander senare) föddes i Pörtom, och släktet går vidare i Solf i Korsholm (Rimal), och Lepplax i Pedersöre, och vidare till Thomas Rijf.
Morfars mor var Ester Sofia Nyman, född 30 jun. 1889 i Gerby Korsholm, med sin tvillingsyster Alina. Morfars mor Ester Sofia dog 24 mars 1934 när morfar var 6 år. Och då kunde hans far Karl Fredrik inte ta hand om morfar och hans bröder mer. Så han skickade morfar till Sverige för att leva med moster Alina och hennes man i Nordmaling. Och de två andra bröderna, Karl Johan Sjölander f. 1926 och Sven Harry Sjölander senare Nykvist f. 1930, skickades till andra delar av Finland.
Men morfar hade ingen vidare kontakt med sin biologiska far. Så vi vet inte vad som hände med honom sen. Det senaste vi vet är när han boddei Vasa 1934 och modern dog och han skickade iväg morfar. Någon som vet, eller vet hur jag kan få reda på vad som hände med Karl Fredrik?
Vasa Centralarkiv har stängt tills de har flyttat färdigt till nya lokaler.