Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Matrikel över befolkningen i Maxmo  (Read 6728 times)

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
Re: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #15 on: Juni 25, 2019, 12:49:20 pm »

Hej.

Här är mantalslängden 1701.

Mvh
Tom


Tack ska du ha!

Göran
Logged

Tom

  • Ny
  • *
  • Posts: 65
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #16 on: Augusti 01, 2019, 10:23:23 pm »

Här kommer mantalslängden 1702.

Mvh

Tom
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #17 on: Augusti 07, 2019, 10:46:27 am »

Här kommer mantalslängden 1702.

Mvh

Tom


Tack ska du ha för renskrivningen, än en gång!

Göran
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #18 on: Augusti 17, 2019, 06:03:29 pm »

Hej!

Avsnittet av matrikeln omfattande Kvimo och Teugmo byar är bifogat. Kompletteringar och korrigeringar tas som alltid emot med tacksamhet!


Hälsningar

Göran
Logged

Tom

  • Ny
  • *
  • Posts: 65
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #19 on: Augusti 20, 2019, 12:22:21 pm »

Tack för denna!
Mycket intressant läsning.

Här har jag några kommentarer/kompletteringar.


Kvimo No1 Rådman:

Erik Larsson hittas redan i jordeboken 1623.

”Erich Larssons heman”
http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=2648502&kuvanumero=279&ay=2142121&sartun=259086.KA&atun=316279.KA&amnimeke=Pohjanmaan+voutikuntien+tilej%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat&aynimi=Etel%C3%A4-Pohjanmaan+voutikunnan+maakirja+1623-1623+%284946%29&ay2=59462

I röktalslängden 1633 anges han vara 30 år gammal. Således är han möjligen född ca 1603.

Ännu i jordeboken 1621 hette husbonden Lars Mårtensson, som kunde vara far till Erik Larsson.


Kv1.1

Carin Michelsdotter Rådman-Heinull dog enligt HisKi 5.2.1737,  77 år 6 månader gammal.
Således kunde hon vara född 1659.
I mantalslängden finns hon i Kvimo 1690, men inte längre 1691. 1691 är hon gift med Anders Eriksson Heinull i Jörala. På basen av att hon är nämnd 1690 i MTL bör hon vara född senast 1675, eftersom barn under 15 år inte upptas i mantalslängderna.



Kvimo No2 Borgmästar:

Kv2.2

Enligt Hiski dog Matts Hansson Borgmästar i Maxmo 15.2.1738,  75 år gammal.
Det skulle betyda ett födelseår ca 1662. Men denna verkar nog lite osäker om han blev husbonde redan 1677.
Du har detta dödsdatum på Mats Carlsson Borgmästar. Jag ser i Maxmo kommunionsbok att han nog dog ca 1738, men i Maxmo längder över döda och begravna tycker jag det står Matts Hansson den 15.2.1738. Kanske detta är ett skrivfel av prästen.

Finns det uppgifter om varifrån Matts Carlsson kom?



Teugmo No  Holm:

Te1.1 – Te1.2

Enligt släktföreningen Teugmo-Holm
(http://www.netikka.net/teugmo-holm/slakten)
, skulle Hans Perssons hustru heta Margeta Jakobsdotter, och modern möjligen Helga Markusdotter. Men jag vet inte varifrån de har fått denna information.


Te1.2

Anna Hansdotter Holm-Abrahams dog enligt Hiski 29.5.1747, 82 år gammal. Det skulle betyda att födelseåret är 1665.
På basen av mantalslängderna kan man anta att hon gifte sig med Mickel Andersson Abrahams ca 1701.


Mvh
Tom
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #20 on: Augusti 21, 2019, 05:29:05 pm »

Tack för denna!
Mycket intressant läsning.

Här har jag några kommentarer/kompletteringar.

[----------]

Mvh
Tom


Tack för kompletteringarna! Jag skall föra in dem snarast i min sammanställning.

Beträffande Teugmo-Holm blir jag nödgad att avslöja, att jag inte besökt deras hemsida de senaste åren. Det är självfallet intressant att jämföra hur de första generationerna har framställts; vissa skillnader förekommer varför det blir aktuellt med ytterligare analys.


Hälsningar
Göran
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #21 on: September 11, 2019, 04:25:29 pm »


Kvimo No2 Borgmästar:

Kv2.2

Enligt Hiski dog Matts Hansson Borgmästar i Maxmo 15.2.1738,  75 år gammal.
Det skulle betyda ett födelseår ca 1662. Men denna verkar nog lite osäker om han blev husbonde redan 1677.
Du har detta dödsdatum på Mats Carlsson Borgmästar. Jag ser i Maxmo kommunionsbok att han nog dog ca 1738, men i Maxmo längder över döda och begravna tycker jag det står Matts Hansson den 15.2.1738. Kanske detta är ett skrivfel av prästen.

Finns det uppgifter om varifrån Matts Carlsson kom?


Det är verkligen ett problem med dessa Matts Hansson och Matts Carlsson vid Borgmästar i Kvimo!

Följande personer med namnet Matts Hansson påträffas i Maxmo församlings längd över döda och begravda personer:
A: Matts Hansson död 13.8.1735; ingen ålder angiven (personer avlidna före september månad år 1737 har i längden över döda och begravda inte fått sin ålder angiven):  [1735] 13 augusti dödde Matts Hansson i Qvimo begrofs 31 dito på Kyrkiogården
B: Matts Hansson död 15.2.1738; 75 år gammal och således född omkring år 1663: [1738] Februari 15 – 26 gamla bonden Matts Hansson ifrån Borgmästars i Qvimo. 75 åhr.
C: Matts Hansson begravad 21.2.1742; 105 år gammal och således född omkring 1637: [1742] Febr –  – 21 begrofs gl bonden Matts Hansson i Kierklax hemma ifrån Pedersöre 105 år [Menas med Pedersöre här i själva verket Penesor?]

Ingen person med namnet Matts Carlsson förekommer i ovanskrivna längd.

I kommunionbokens avsnitt för åren 1736 - 1742 påträffas följande personer av intresse:
1: Matts Hansson vid Gutt i Kerklax. Begick HHN 1736 – 1738 och ånyo 1741 – 1742. Förekommer inte i följande avsnitt av KMB. Vid närmare särskådande märker man, att namnet föregås av ett kors indikerande att personen i fråga har avlidit. Identifieras som avlidna personen ”C”.
2: Bonden Matts Carlsson vid Borgmästar i Kvimo. Begick HHN 1736 och ännu 1737. Förekommer inte i följande avsnitt av KMB.
3: Matts Hansson vid Borgmästar i Kvimo. Begick HHN ännu 1737. Förekommer inte i följande avsnitt av KMB.
4: Rotesoldaten Matts Hansson Kruskopp i Kvimo. Begick HHN 1737 – 1742. Soldaten Matts Kruskopp dog 12.3.1742 vid Itis under kriget Ryssland och kan omöjligen vara någon av personerna A, B eller C.

Vidare kan det konstateras, att varken Matts Carlsson ”2” eller Matts Hansson ”3” kan identifieras som Matts Hansson ”A”. Personen ”A” är således en oidentifierad Matts Hansson som dött år 1735 vid vuxen ålder.

Matts Hansson ”B” är således endera av paret Matts Carlsson ”2” och Matts Hansson ”3”. Utifrån ovanstående fakta är det inte möjligt att avgöra vilken av de två som är den avsedda. Om man utgår ifrån att prästmannen skrivit in rätt namn är det fråga om Matts Hansson, men i så fall har Matts Carlsson blivit onoterad.


Ovanstående resonemang föranleder följande ändringar i matrikeln:
---
Familj Kv2.2
Hb Matts Hansson Borgmästar   födelsetid okänd   död efter 1702
---
Familj Kv2.4
Hb Matts Carlsson Borgmästar   födelsetid  och -plats okänd   död efter 29.9.1737


Hälsningar
Göran
Logged

metjipi

  • Flitig
  • **
  • Posts: 236
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #22 on: September 11, 2019, 07:00:59 pm »

Hej,
en mycket fin sammanställning över "Maxmo-bouan".

Har nog inte så mycket att kommentera, men i diskussionen om Matts Hansson behöver även han Matts Hansson på Holm i Teugmo som ryssen tog sättas in i ekvationen. Hans hustru hette Kerstin Mårtensdotter och var från Bertby, dottern Beata föddes 12jul1704 (med dop i Oravais, jfr fast http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=840302

Så finns ju även den Matts Hansson i Kvimo som var gift med en Karin Andersdotter. Barn födda i Kvimo 1699 och 1701 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8391359, 1699 med Matts Hansson [Borgmästar] som fadder...
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8391370

Denne Matts Hansson i Kvimo bör ha varit drängen under Rådmans hemman (jfr. Toms suveränt renskrivna mantalslängder ovan).


Så, är detta då den fjärde, eller femte (?) Matts Hansson i samma begränsade region. Alternativt kan det faktiskt vara Matts Hansson (A_enligt Görans resonemang ovan) som i så fall överlevt "ryssen"...(och haft tvenne hustrur)?

Eller någon helt annan lösning. Inte lätt med alla Matts Hanssöner...

(finns även några fler kompletterande uppgifter att sätt in hos lämplig Matts Hansson i Kvimo från Vörås längder över avlidna).

Fredrik.
« Last Edit: September 11, 2019, 07:26:52 pm by metjipi »
Logged

Tom

  • Ny
  • *
  • Posts: 65
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #23 on: September 14, 2019, 10:40:54 pm »

Hej.

Ett par frågor/kommentarer:

Tidigare trodde jag att det var samma Matts Hansson Borgmästar som var husbonde 1677–1702+, och igen 1723-1726. I Maxmo kommunionbok 1736-1742 står det alltså Mats Carlsson. Men finns det någon som helst annan dokumentation för Mats Carlsson, än omnämnandet i denna kommunionbok? Eftersom ingen Matts Carlsson finns i längden över döda och begravda, så får jag tanken att kanske detta är ett skrivfel och borde vara Matts Hansson?
Hustru för husbonden 1677-1702 är alltså Gertrud Mickelsdotter som dog 1703.

Fredrik nämner Matts Hansson i Kvimo som var dräng på Rådmans 1699-1702, med hustrun Karin Andersdotter. Observera att den tidigare nämnda Matts Carlssons hustru också hette Karin Andersdotter. Är detta en slump, eller är Matts Hansson drängen 1699-1702 samma person som Matts Carlsson?
I alla fall kan man se att det var Matts Hansson husbonden 1677-1702 som var fadder åt sonen till Matts Hansson drängen 1699-1702. Detta ser man från att bådas hustrur är nämnda i längden över födda och döpta.

Tom
Logged

Tom

  • Ny
  • *
  • Posts: 65
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #24 on: September 28, 2019, 11:56:21 am »

Här är mantalslängden 1703.

Mvh
Tom
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #25 on: September 30, 2019, 09:57:04 pm »


Tack ska du ha för även detta avsnitt!

Göran
Logged

Tom

  • Ny
  • *
  • Posts: 65
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #26 on: November 17, 2019, 12:55:01 am »

Hej.

Mantalslängden 1704 kommer här.

Mvh
Tom
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #27 on: November 28, 2019, 09:18:35 am »

Hej.

Mantalslängden 1704 kommer här.

Mvh
Tom

Tack ska du ha!

Göran
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 234
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #28 on: December 10, 2019, 06:28:47 pm »

Hej igen!

Avsnittet om torpare i Västermaxmo följer här. Ett stort antal familjer varav en del verkligt svårfångade, familjer som kommit någonstans ifrån, vistats en tid i Maxmo och sedan flyttat vidare. Familjer som varit stationära förekommer naturligtvis också. Dessutom har man det eviga problemet med namngivningen: Vilket är 'det rätta namnet' för en torpare som flyttat på sig många gånger och således bott på ett flertal orter? Mitt schema för namngivning löper från vänster till höger på så sätt att det kronologiskt sett nyaste (släkt)namnet står längst till vänster.

Precis som tidigare mottas kommentarer och eventuella kompletteringar / rättelser med tacksamhet!

Hälsningar
Göran
Logged

Tom

  • Ny
  • *
  • Posts: 65
SV: Matrikel över befolkningen i Maxmo
« Reply #29 on: December 12, 2019, 11:17:06 pm »

Hej.

Ett mycket intressant avsnitt igen. Jag uppskattar det arbete som du har satt på detta!

Det verkar som att jag är ättling till endast en av torparfamiljerna, nämligen VmT23, Mårten Michelsson och hustru Margeta Henriksdotter.

Här är några kommentarer till dem:


1.Namnet Brams hör inte hit, tycker jag.
Antagligen har det namnet kommit från Enges avskrift av kommunionsboken 1750-1756:
https://www.enges.org/gene/bok.php?fil=cb_1750-56#id3045

Men jag anser att detta är ett fel. I originalet står det nog Ströms:
http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=9712931&kuvanumero=208&ay=2609096&sartun=312044.KA&atun=165818.KA&amnimeke=V%C3%B6r%C3%A5+f%C3%B6rsamlings+arkiv&sarnimi=Huvud-+och+kommunionb%C3%B6cker&aynimi=Kommunionbok+1750-1756&ay2=130434

Mårten var född på Ströms hemman. Den slutsatsen kommer jag till på basen av mantalslängderna 1740, 1744 och 1745, där hans far Mickel finns upptagen:
http://sv-dot-digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=12242933&kuvanumero=1327&ay=1982332&sartun=236064.KA&atun=316780.KA&amnimeke=Pohjanmaan+l%C3%A4%C3%A4nin+tilej%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat&aynimi=Tositekirja+1740-1740+%289333%2C+f.+1-2089%29&ay2=160116

http://sv-dot-digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=13306427&kuvanumero=275&ay=1978477&sartun=236064.KA&atun=316780.KA&amnimeke=Pohjanmaan+l%C3%A4%C3%A4nin+tilej%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat&aynimi=Henkikirjat+1744-1744+%289351%29&ay2=165034

http://sv-dot-digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=13299184&kuvanumero=285&ay=1978482&sartun=236064.KA&atun=316780.KA&amnimeke=Pohjanmaan+l%C3%A4%C3%A4nin+tilej%C3%A4&sarnimi=Asiakirjat&aynimi=Henkikirjat+1745-1745+%289355%29&ay2=165015



2.Mårten var född 28.9.1740. 29.9.1740 var dopdatum:
http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=8391523&kuvanumero=215&ay=2608655&sartun=312045.KA&atun=165818.KA&amnimeke=V%C3%B6r%C3%A5+f%C3%B6rsamlings+arkiv&sarnimi=L%C3%A4ngder+%C3%B6ver+f%C3%B6dda+och+d%C3%B6pta&aynimi=L%C3%A4ngder+%C3%B6ver+f%C3%B6dda+och+d%C3%B6pta+1688-1751&ay2=122700



3.Hustru Margeta Henriksdotter hette ursprungligen Grönfelt.
Jag fick hjälp av Fredrik Eriksson i utredningen av detta för några år sedan:

http://www.malax.org/westside/forum/index.php?topic=2080.0


Vänliga hälsningar,
Tom
Logged