Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Anna Mattsdotter (Renbäck)!  (Read 974 times)

hilmajohanna

• Flitig
  • **
Anna Mattsdotter (Renbäck)!
« on: Februari 07, 2019, 11:12:53 pm »

Hej på Er!

Nu kommer jag med en terori angående Anna Mattsdotter född ca 1709 död 1781, vigd med Matts Jöransson Renbäck.

Och det är att Anna Mattsdotter skulle vara dotter till Matts Mattsson Ehrs född 1678 död 1757 och hustru Maria Johansdotter född ?  död före 1750.

Om man tittar på Enges avskrifter; mantalslängden år 1727 och går bakåt, då finns det en dotter Anna där på Ehrs hemman.

Matts Mattsson är son till Matts Påhlsson Ehrs och hustru Margareta Eriksdotter.

Så nu vill jag ha Era åsikter om min terori.

M.v.h. Thea Bertils.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
SV: Anna Mattsdotter (Renbäck)!
« Reply #1 on: April 23, 2020, 11:33:55 pm »

Hej på Er alla släktforskare!

Nu kommer jag att röra om i grytan, gällande Anna Mattsdotter och Matts Jöransson (Renbäck).

Jag börjar med Anna Mattsdotter,
hon är född 1709 i Korvolain Rekipeldo, död 25.02.1781 i Råneå Sveige.
dotter till Matts Andersson Korfwolain och hustru II Maria (vigd ca 1691 - 92).
Matts I hustru var Anna Andersdotter född 1621, död 1691.
Matts är son till Anders Israelsson Korfwolain och hurstru Lijsa Eriksdotter.

Nu till Matts Jöransson,
han är född 06.08.1709 döpt 08.08.1709 i Låukola Lappo, död 29.07.1796 i Kimo Oravais.
son till Jöran Mattsson Öfv. Normo (Pormo) vigd 24.06.1706 i Låukala Lappo och hustru Brijta Thomasdotter Thomala.

Denna nöt har varit svår att knäcka!    :)

M.v.h. Thea Bertils.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: April 24, 2020, 04:19:32 pm »

Hej,
intressant!

Tror du att du kan beskriva hur du kommit fram till detta resultat?

Jag har nämligen försökt rekonstruera personerna utan att lyckas.

Fredrik.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: April 26, 2020, 07:36:10 pm »

Hej!

Anna Mattsdotter och Matts Jöranssons barn:
1.  Annas faddrar;
Johan Mattsson Rekipeldo Korvolain (bror till Anna M), Mårten Johansson Rekipeldo (son till Johan M), Johan Johansson Rekipeldo (son till Johan M), Hu. Maria Mårtensson Rekipeldo, Hu. Lisa Mattsdotter Rekipeldo (syster till Anna M och gift med Mårten Andersson Jörala Heinull), pig. Anna Johansdotter Rekipeldo (dotter till Johan M).

2. Marias faddrar;
Johan Påhlsson Rekipeldo, Mårten Andersson Jörala Heinull (make till Lisa M), Mårten Isaksson Koskeby Caminen (make till Maria M), Maria Mattsdotter Rekipeldo, Maria Mattsdotter Koskeby (syster till Anna M och gift med Mårten Isaksson Koskeby Caminen), pig. Maria Sigridsdotter Rekipeldo.

3. Mathias faddrar;
Hindrik Hindriksson Rekipeldo måg på Clemets (kusin till Matt Jöransson, make till Maria Jacobsdotter Clemets och son till Hindrik Thomasson Jörala måg på Kattil, Hendrik är bror till Brijta/Beata Thomasdotter), Johan Hindriksson Rekipeldo (kusin till Matts Jöransson och son till Hindrik Thomasson), Hu. Margeta Åkesdotter Rekipeldo, Maria Jacobsdotter Rekipeldo Clemets (gift med Hindrik Hindriksson), pig. Maria Sifridsdotter Rekipeldo.

Som jag skrev här åvan, så kommer Thomasdotter/son från Lappo.
Det finns en till bror, Carl Thomasson Jörala måg på Bertils (gift med Maria Göstasdr).

Hittade Matts Jöransson som född i Lappo, har nu försökt att hitta hans föräldar i Lappo kyrkbok, men det går dåligt. Det finns många Jöran Mattsson i Lappo men de har andra fruar, inte Brijta/Beata Thomasdotter.
Men Jöran Eriksson finns, hittat en bror och en syster till honom på Sonnila.

När man tittar på alla dessa pars barns faddrar, då dyker allas namn upp och man får en aha upplevelse.
M.v.h. Thea Bertils.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #4 on: April 26, 2020, 09:08:14 pm »

Hej,
börjar med Matts Jöransson. Det finns ju en Matts Jöransson som är född i Lappo församling år 1709, som son till Jöran Mattsson och Brita Thomasdotter. Det stämmer. Men hur lyckas du få han att bli till "Rehnbäck"? Vad jag förstår känner vi enbart till att det föds en Matts år 1709 i Lappo.

Sonnilas Jöran Eriksson bosatte ju sig i Jörala. Det stämmer. Han var gift med Brita Thomasdotter, det stämmer också. Men denne har ju inget att göra med Jöran Mattsson.

Varifrån får du att mågen på Klemets i Rejpelt är kusin med Matts Jöransson? Och att denne Henrik Henriksson (som bör varit född omkr feb 1714) är son till Henrik Thomasson (mågen på Kattil) (och att denne Henrik Thomasson är bror med Brita/Beata Thomasdotter??)

Varifrån får du att Carl Thomasson på Bertils också är bror med Henrik Thomasson o Brita/Beata Thomasdotter?

Fredrik.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #5 on: April 26, 2020, 09:27:51 pm »

Hej igen!

Nu har jag hittat på Sonnila Lappo;

Erik Larsson född 1656 död 1712 och hustru Agneta Jöransdotter
Barn:
Maria döpt 21.03.1684
Matz " 13.09.1685
Sophia " 13.10.1689
Jöran " 19.03.1693 gift med Beata Thomasdotter
Jacob " 01.03.1696
Brita " 04.03.1700

Matz Larsson född 1663 död 1726 och hustru Brita Simonsdotter
Barn:
Vendela döpt 16.01.1689
Jöran " 20.04.1690 gift med Brijta Thomasdotter
Jacob " 18.03.1694
Agneta " 07.06.1695
Maria " 19.02.1699
Brita " 26.08.1700
Hendrich " 08.01.1705
Mattz " 23.02.1708

Erik och Matz Larssöner är bröder.

Då blir ju Jöran Eriksson kusin till Jöran Mattsson!

Men... enligt vad andra har hittat så skulle Jöran Mattssons vara gift med en Lisa Jonasdotter Ojala (född Latva-Kalistaja)!! ?
och att Matts Jöransson skulle vara gift med en Lisa Mårtensdotter Ojala (född Erkkilä)!! ?

Det skulle förklara varför jag inte hittar Jöran Mattsson och Brijta Thomasdotter i kyrkboken!!!
Även fast jag hittade dem vigda och att de fick två söner!!!
Hm....
Är det prosten som har skrivit fel sonnamn på maken/fadern????
Ska det vara Eriksson????

Om det är någon som har forskat, har ideér, m.m.
Skriv ner det här på sidan, Tack!

M.v.h. Thea Bertils.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #6 on: April 27, 2020, 09:40:24 am »

Hej,

Verkar ju iallafall mer troligt att Jöran Mattsson från Sonnila bosatte sig på Ojala iaf.  Kan ju vara så enkelt att ofreden tog hustrun o barnen och han gifte sig en gång till under ofreden.

Tyvärr känner jag Lappo/Nurmo dåligt, bäst vore om tingsnotiser hittades. Har du läst Eteläpohjalaiset Juuret tidskrifterna. Där har en hel del Lappo-relaterat funnits på sistone, tex om Liuhtari släkten. Carl Liuhtari kom som måg till Tuomaala, kanske finns där information?

Korvolain.
Tja, om Matts Anderssons första hustru beräknas ha varit född 1621 kan man kanske tänka sig att Matts även var född däromkring, då borde han varit rejält över 80 år när Anna föddes....dessutom om han gifte sig en andra gång ~1691/2 kunde man ju tänka sig att några barn föddes 1691-04 i familjen...så rätt osannolikt enligt mig...

Tyvärr tycker jag det finns alltför många lämpliga familjer i Rejpelt att placera in henne i, så hennes ursprung kan nog vara en hel del "bättre och sämre teorier", enligt mig.

Inte lätt med Rehnbäck.

Fredrik.

hilmajohanna

• Flitig
  • **
« Reply #7 on: April 27, 2020, 04:50:37 pm »

Hej Fredrik!

I frågan om varifrån jag får att Beata Thomasdotter, Carl Thomasson och Hendrich Thomasson är släkt!
Därför de är faddrar till varandras barn. Brukligt är ju att ta släkten först till faddrar vid barndop.

Hendrich Thomasson kommer till Vörå 1723 Kattil hemman Jörala.
Carl Thomasson kommer till Vörå 1725 Bertils hemman Jörala.
Beata Thomasdotter kommer till Vörå 1725 Johans hemman Jörala.

M.v.h. Thea Bertils.

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #8 on: April 27, 2020, 06:37:27 pm »

Jo,
visserligen är det ofta brukligt att ta släkt till faddrar, men också lika brukligt att använda sig av grannar, eller andra bekanta. Man borde alltid få flera indikationer som kompletterar varandra. T.ex. genom kyrkböcker, mantalslängder eller tingsprotokoll.

I detta fallet skulle jag nog vara försiktig eftersom, åtminstone jag, inte lyckas hitta fler indikationer än likheter i namn.

Det som dock jag beaktar i det här fallet är att alla de här individerna befinner sig i Jörala, sedan att alla är inflyttade "finnar" under och genast efter ofreden. Dock att hitta bevis för släktskap blir svårare.

Detta vet vi Beata Thomasdotter kommer till Johans hemman från Nurmo
Henrik Thomasson borde ha varit hemma från Tervajoki och
Carl Thomasson vigs i Storkyro.

Evtl släktskap återstår.

Fredrik

Tom

• Ny
  • *
« Reply #9 on: April 30, 2020, 01:47:51 am »

Hej.

Intressant diskussion.

En kommentar angående Korvolainen.
Matts Anderssons första hustrus födelseår 1621 baserar sig troligtvis på HisKi. Hon dog 12.10.1691 och hennes ålder anges i HisKi som 70 år.   1691 – 70 = 1621.

Matts Andersson och Anna Andersdotter hade även en son som hette Johan. Han var född 1677  (dog 9.5.1756 i en ålder på 78 år och 6 månader).
Då tror jag inte att Anna Andersdotter var född 1621, för då skulle hon ha varit 56 år gammal när Johan föddes.

När man tittar Annas ålder direkt i längden över döda och begravda, så tycker jag att det inte alls är klart att det står 70:

http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=7&kuid=9710812&amnimeke=V%C3%B6r%C3%A5+f%C3%B6rsamlings+arkiv&sarnimi=L%C3%A4ngder+%C3%B6ver+d%C3%B6da+och+begravda&aynimi=L%C3%A4ngder+%C3%B6ver+d%C3%B6da+och+begravda+1689-1771&ay=2608666&sartun=312050.KA&atun=165818.KA&ay2=130424

Siffran är otydlig, men lika bra kan man tolka det till 40, tycker jag.
Åldern 40 skulle passa mycket bättre in i sammanhanget. Då skulle hon ha varit född 1651 och varit 26 år gammal när Johan föddes.

Anna Andersdotter nämns i mantalslängden första gången 1675. 1674 nämns bara Matts Andersson. Troligtvis gifte de sig alltså ca 1674. Anna var då troligen ca 23 år gammal om hon var född 1651.

Dessutom skulle ett födelseår runt 1651 passa bättre också för Matts Andersson. Hans morfar Erik Larsson Korvolainen var 26 år gammal i röktalslängden 1633. Hans födelseår är därför ca 1607.
Då kunde Lisa Eriksdotter (Matts mor) vara född runt 1630.

Rätta mig om jag har fel.

Mvh
Tom

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #10 on: April 30, 2020, 09:36:59 am »

Hej,
jag har nog också att Matts Andersson (Korvolains) hustru Anna Andersdotters beräknade födelseår är 1651. Var kanske lite otydlig iom jag tänkte mig att Thea skulle inse att en födelsetid 1621 nog är orimlig.

Det som nu ännu är intressant med Korvolains är att inga barn överhuvudtaget finns registrerade för Matts Andersson, varken som födda el begravda. Tyder detta på att inga barn alls fötts under perioden 1692-1704 (eller att de döpts i Storkyro...?).

Såg lite på mantalslängderna på 1730-talet. Det är synd att åren 1736-39 saknas. Åren före finns det i Rejpelt en hel del pigor Anna o drängar Matts. I ML 1740 på Storknäck en dräng Matts med hu. (vet ju ej om det är "Anna" som "hu").

Det är ju även en aspekt på hur faddrar valdes. Det är ju fullt möjligt de bägge varit dräng o piga på flera hemman i Rejpelt/Jörala och då utökas ju faddersalternativen rejält.

Det att Matts är en "Jöransson" pekar ju lite mera på att han kommit från "finnnan". "Jöran" är ju betydligt vanligare som namn i finska socknarna. Som känt var det ju en "enorm" inflyttning av personer från finska socknar till (främst södra) Vörå där efter ofreden.

Tror nog att det är "turen" om vi hittar säkert ursprung. Med "turen" menar jag fynd i tex bouppteckingar eller andra tingsnotiser (svaret kan ju förekomma i någon notis från egentligen vilket ting som helst i socknarna i södra Österbotten..).

Fredrik.

Tom

• Ny
  • *
« Reply #11 on: April 30, 2020, 01:21:15 pm »

Såg lite på mantalslängderna på 1730-talet. Det är synd att åren 1736-39 saknas. Åren före finns det i Rejpelt en hel del pigor Anna o drängar Matts. I ML 1740 på Storknäck en dräng Matts med hu. (vet ju ej om det är "Anna" som "hu").

Hej.

Vad menar du med att 1736-39 saknas? Vörå mantalslängder för dessa år finns ju.

Tom

metjipi

• Flitig
  • **
« Reply #12 on: April 30, 2020, 03:26:39 pm »

Hej,
jo, menade ju "i avskrifterna".

Borde ha hjärnan med innan man "postar". Beklagar.

Fredrik.