Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
January 20, 2019, 04:09:32 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Erik Carlsson Nybonde  (Read 573 times)
hilmajohanna
Flitig
**

« on: November 08, 2018, 12:18:50 AM »

Hej!

Nu undrar jag om denne Erik Carlsson Nybonde och frun Lisa från Oravais,som åkte till Sverige 1746.
Var de hamnade? Fick de fler barn i Sverige?
Har inget data på dem, men de fick en dotter Barbro ca. 1703 i Oravais.
Erik Carlsson är husbonde på hemmanet Nybonde åren 1735 -1745.

Tacksam för svar.
M.v.h. Thea Bertils.
metjipi
Flitig
**

« Reply #1 on: November 08, 2018, 06:50:15 AM »

Hej,
har nog intet mycket att tillägga annat än att Erik verkar leva vid bodelningen efter modern Barbro Mickelsdotter som dog 1755. Eftersom han nämns där. Inga uppgifter dock om var han befinner sig.

Erik verkar varit bonde på Nybonde säkert redan vid faderns död 1723.

Var har du hittat uppgifter om att Erik hade barn? Jag har nämligen inga sådana uppgifter.

Fredrik
metjipi
Flitig
**

« Reply #2 on: November 08, 2018, 04:25:22 PM »

Hej,
Erik Carlssons hustru torde varit en "Lisa Eriksdotter".

Tingnotisen jag hänvisade till tidigare finns här §46.  http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22644931 Som synes inga ytterligare detaljer.

Jag undrar över om Erik o hustrun kan ha gift sig i Sverige under (utifall flykten) ofreden....? I så fall kanske de flyttat över till hustruns hembygd.  Inga belägg-bara ett förslag. Kan kanske kolla om det finns spår i längder över flyktingar i Sverige. Finns tex här https://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting1.htm

Fredrik.
hilmajohanna
Flitig
**

« Reply #3 on: November 08, 2018, 08:07:53 PM »

Hej Fredrik!

Tittar man på kommunionboken 1735 - 1763.
Åren 1735 - 1741 så står det på Nybonde:
Erik Carlsson
Hu Lisa
Mod Barbro
Mågen Jacob
Hu Barbro
pig Susanna

Så Jacob Mårtensson är måg på Nybonde och hustrun är dotter i huset, Barbro Eriksdotter.
Jacob och Barbros barn:
Carl Jacobsson född 1731, hu Maria Mattsdotter född 02.09.1731.
Carl och Maria får 13 st. barn, en av dem är:
Erich Carlsson född 26.05.1759, hu Lisa Ericsdotter från Kimo född 28.07.1757.

Det är många som blandar ihop dessa två Erik Carlsson, men som sagt, den första Erik är farmors far till den andre Erik.

M.v.h. Thea Bertils.
metjipi
Flitig
**

« Reply #4 on: November 08, 2018, 08:40:01 PM »

Hmm.
Tror du borde kontrollera lite.

Barbro är nog syster till Erik Carlsson och alltså en Carlsdotter. "Måg Jacob" är måg till Barbro (Mickelsdotter).

Framgår även av tingsnotisen jag länkade till. Jfr. även vigsellängder, födelselängder.

Finns ännu en tingsnotis från 1752 (§11) där framgår att Jakob Nybond köpt halva Nybond av sin svåger samt ärvt andra halvan med sin hustru. Fastebrev år 1748. Vill du läsa själv börjar notisen här: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=22617929

Känner du till "mågen Jakob Mårtenssons" ursprung?

Fredrik
Henrik Mangs
Gamyl

« Reply #5 on: November 11, 2018, 09:09:19 AM »

Hej.
Såhär uppfattar jag Nybonde se pdf fil.

*  (58.21 KB - downloaded 37 times.)

MVH
Henrik Mangs
metjipi
Flitig
**

« Reply #6 on: November 11, 2018, 04:02:57 PM »

Henrik,

jag har nog också samma uppgifter, intressant med Njutånger. Tänkte som i tidigare inlägg att det kunde vara värt för Thea att kontrollera Njutånger med omgivande församlingar om hon verkligen vill göra ett försök att leta reda på Erik Carlsson o hustrun Lisa Eriksdotter. Erik bör helt rimligt kunna varit i "giftasmogen" ålder under ofreden och kan säkerligen ha gift sig under flykten...

Dessutom har vi ju Nils Iggström från Iggesund, Njutånger. Han var ju gift i Oravais, sonen flyttade ju tillbaka till Njutånger. Vem vet vad kontakter som förekom på den tiden. Åtminstone mellan bruken hade de ju uppenbarligen kontakt.

Har du Henrik någon uppfattning om mågen Jakob Mårtenssons föräldrar. De var ju Mårten Johansson (Seiplax) o Sofia Mårtensdotter (Jakobs), men vad hände dem (dog väl antagligen under ofreden) och vem tog hand om barnen isåfall. Åtminstone jag har noterat fyra barn födda 1702-08 vilka alla överlevde barnaåren.

Som jag ser det var visst Mårten o Sofia bönder en tid på Jakobs i Kimo, jag har tolkat att Mårten o Sofia hade husbondskapet så länge som Sofias bror Anders var för ung för att axla ansvaret. Sedan kom Mårten och Sofia till Mårtens hemman i Oravais by och var där framemot ofreden. Efter ofreden övertog Sofias svåger Johan Mattsson (Joupers) husbondskapet på Mårtens.

Hur ser Henrik & Thea på denna tolkning?

Fredrik
Henrik Mangs
Gamyl

« Reply #7 on: November 12, 2018, 04:43:37 PM »

Hej.
Din tolkning ser rimlig ut. Men för att vara säkrare borde man söka i mantalslängder och eventuella bouppteckningar.

MVH
Henrik Mangs
metjipi
Flitig
**

« Reply #8 on: November 12, 2018, 09:02:43 PM »

Jo,
skulle helt klart vara bra med bättre "kött på benen". Har inte lyckats hitta spår efter Mårten o Sofia efter 1713.

Då Sofia var dotter till Mårten Jakobsson (Jakobs) bör de ha varit sex systrar (borde finnas tingnotiser om detta). Men som sagt dåligt med spår efter Sofia, maken Mårten Johansson borde nog ha tagits av ryssen.

Fredrik
Henrik Mangs
Gamyl

« Reply #9 on: November 13, 2018, 10:45:12 AM »

Hej.
Jag undrar om Runfor är aktiv, du brukar ha mycket fakta om tidiga förbindelser. mellan Österbotten och Västerbotten. Vore intressant att få dina synpunkter!

MVH
Henrik Mangs
runfor
Flitig
**

« Reply #10 on: November 14, 2018, 04:51:26 PM »

Enda gången jag hittar familjen i hfl för Njutånger är 1720; flykting Carl Giöstasson, hu Barbro, dot Barbro.
Men det finns ju flera bevis på att de funnits där tidigare också, sonen Carl dör 27 maj 1717. Föräldrarna anges som flyktingen från Österbotten, Vörå sokn och Nygårds by Carl Gustafsson och Barbro Michelsdotter.
Och redan 1716 finns Carl G upptagen som dopvittne.
Sista gången de nämns i Njutångers kyrkoböcker ( f ö väldigt noggranna de här åren) är 16 maj 1722 då flyktingarna från Vörå och Oravais by hemreste; Carl Gustafsson, Daniel Gabrielsson, Erik Mårtensson med deras hustrur och barn och änkan Susanna Mårtensdotter och hustru Maria Matsdotter.

Rune
Henrik Mangs
Gamyl

« Reply #11 on: November 14, 2018, 06:01:20 PM »

Hej och tack för informationen.
Carl Gustafsson har sina rötter från Carls (Paris) blev bonde på Nybonde hemman hustrun var Barbro  Mickelsdotter. De borde ha haft fem barn födda mellan 1702-1710. Sonen Carl finnes inte omnämnd i
Oravais efter stora ofreden. Det jag har utrett är dottern Barbro Carlsdotter Nybonde född 14/3 1708 och död 10/11 1782 gift i Oravais 1728 med blivande Mågen och Bonden på Nybonde hemman Jacob Mårtensson Jacobs född 24/3 1702 i Kimo död 14/2 1757. Paret fick 10 barn födda mellan 1730 -1749 näst äldste sonen Carl Jacobsson Nybonde  f.1731 d.1798 övertog hemmanet efter föräldrarna. Han hade stor familj, fick 12 barn.

MVH
Henrik Mangs
metjipi
Flitig
**

« Reply #12 on: November 15, 2018, 05:46:50 PM »

Tack för uppgifterna Rune.

Jo, det var ju så att gamla "Parijs" hemmanet i Oravais by med tiden blev delat i de tre nuvarande hemmanen Carls, Carlsback och Nybonde. Kan ju bra tänka sig att "Nybonde" lätt kallades "Nygårds" också. Delningen framgår av tingsnotisen jag hänvisat till tidigare.

Carl Gustafsson och Barbro Mickelsdotter hade även dottern Brita Carlsdotter, hon var gift med Jakob Johansson Mårtens i Oravais by.

Fredrik.

Pages: [1]
  Print  

Jump to: