Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
August 20, 2018, 11:20:44 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Lifgardet-soldater Forsdahl  (Read 561 times)
Marita
Ny
*

« on: March 24, 2018, 02:40:24 PM »

Finns det någon lista på soldater i" Lifgardet" och hur hittar man den?I Korsholms äldsta kommunionsbok 1769-1776 finns under" Lifgardet",nr 21 en Forsdahl,utan förnamn,dessutom är han överstruken.Jag har en Johan Mattsson Forsdahl,som var kronofiskare i Sundom,han fanns 1791-1796 under Husfolk i Sundom,1797-1802 på Hortans i Sundom. Han var född enligt kom.böckerna 18 januari 1766,tyvärr saknas födda under just de åren i Korshom.Han gifte sig med Maria Michelsdotter Granholm från Wijken den 4 januari 1795.Jag har Johans senare öden under någotsånär kontroll,det var han som kom till Replot till Nygård  (efter en mellanlandning i Wiken på hustruns hemman där han först var husbonde sedan torpare) Efter honom kallades Nygård hemman i Replot "Forsdahlas",i folkmun ända in på 1900-talet.Det är hans far jag undrar över,det är kanske hans far Matts,som var krigare.Vad är det för skillnad på Lifvgarde och andra soldater?
M.v.h.

Marita Jåfs
Kuhlberg
Flitig
**

« Reply #1 on: March 24, 2018, 09:13:17 PM »

Hej!

Den rotesoldat Forsdahl som påträffas i KMB för Mustasaari 1769-76 på pag 103 hittas även via HisKi och är Erik Forsdahl född ca 1719. Han är soldat nr 21 vid Livkompaniet av Österbottens infanteriregemente från omkring år 1743 men inte längre år 1775.

Livkompaniet är det kompani som av hävd nämns först inom ett regemente och som kanske även ansågs förnämare än andra kompanier.

Ytterligare fakta om soldater och militära rullor får man tillgång till om man blir medlem av Finlands släkthistoriska förening http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm.

Hälsningar

Göran Kuhlberg
Kuhlberg
Flitig
**

« Reply #2 on: March 25, 2018, 11:43:25 AM »

Ytterligare fakta om soldater och militära rullor får man tillgång till om man blir medlem av Finlands släkthistoriska förening http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm.

En kommentar till föregående: Man kan numera även göra en sökning i det digitala materialet vid Riksarkivet i Sverige https://sok.riksarkivet.se/generalmonsterrullor?RegementeIndex=%C3%96sterbottens%20regemente&page=1#tab

Kompanierna vid regementet är som synes listade i alfabetisk ordning.

Göran
Marita
Ny
*

« Reply #3 on: March 25, 2018, 09:58:27 PM »

Tack så mycket,det verkar som om den soldat nr 21 i Livgardet inte var far till "min" Forsdahl,men jag skall kolla från Riksarkivet i Sverige om det eventuellt fanns en till.
Tack!
Marita
runfor
Flitig
**

« Reply #4 on: June 12, 2018, 02:48:17 PM »

Det fanns en tidigare soldat Mats Bertilsson Forsdahl, avsked redan 19 sep 1743. Hans första hustru (Brita Jacobsdotter) dog i Böle och han gifte om sig 16 dec 1764 med Malin Johansdotter Nyman i Böle.
När födelsebok saknas kan man ibland få en viss hjälp av kyrkoräkenskaperna. Den 16 feb 1766 betalas 30 öre för gl soldaten Mats Forsdahls hustru, bör gälla kyrktagning. Mats måste ha dött innan 1769, då första kommunionboken finns. Där finns Marcus Johansson  med bl a änk Malin Johansdotter under Nyman. Malin noteras till 1779. 21 dec 1779 gifter sig en änk Magd Johansdotter med Johan Ersson i Sundom (det står Sundom även för MJ, men det bör röra sig om änkan från Böle i alla fall).
Under Hortans i Sundom finns så Johan Ersson, hu Malin Johansdotter och från 1781 noteras också en Johan Matsson. I en längd faktiskt noterad som son, överstruket och skrivet dr istället.

Rune
Pages: [1]
  Print  

Jump to: