Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
October 22, 2018, 07:59:49 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Sundom  (Read 7407 times)
Sven G
Ny
*

« on: March 08, 2009, 12:19:14 PM »

Jag har kollat en del mikrokort från 1800-talets första hälft. Där finns Sundom angivet som Övre eller Undre Sundom. Det står Öfre eller Yttra Sundom. Användes dessa beteckningar fortfarande eller har det blivit nya namn? Vet någon om det finns någon karta på nätet där man kan se dessa och intilliggande byar eller platser?
Tacksam för information.

Sven G
Ulla Höglund
Ny
*

« Reply #1 on: March 08, 2009, 04:38:50 PM »

Hej!
Sundom heter fortfarande Sundom, numera stadsdel i Vasa. Var tidigare indelat i Övre Sundom och Yttre Sundom, begreppen finns fortfarande, men det räknas inte mera som två byar. Karta och många andra uppgifter finns bl.a. på adressen
www.sundom.fi/document.asp?id=11442
Google tar upp en hel del om Sundom, men där finns också Sundom nära Luleå.
mvh
Ulla Höglund
Sven G
Ny
*

« Reply #2 on: March 08, 2009, 06:03:09 PM »

Det var ett snabbt svar. Tack för det Ulla. Ja, naturligtvis var det Sundom i Vasa. Jag vet att Sundom också finns i Luleå.
Kartor kan alltid vara intressanta. Det kanske finns mycket mera att finna på Google. Jag får kolla.

Jag har en del släkt som kommer från Sundom och närmast skulle en karta med gårdsnamnen utsatt vara intressant.
Det har dykt upp gårdsnamn som Jofs, Schöring, Backholm och Östergård. Kanske kan man hitta någon Lantmäteri-karta
eller liknande där gårdarna finns.

Sven Grandell

Ben-Eric Pahlman
Ny
*

« Reply #3 on: March 08, 2009, 06:38:48 PM »

Hej
Här hittar du Sundom.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?query=hae&hakutapa=paikannimihaku&nimi=Sundom&kunta=Vasa&cx=3840153&cy=7066161&scale=8000000&tool=siirra&styles=normal&lang=sv-FI

mvh
Ben-Eric Pahlman
Christina
Flitig
**

« Reply #4 on: March 08, 2009, 07:24:13 PM »

Ulla
Vet du  mellan vilka år Sundom har hört till Korsholm och vilka till Solf?

Mvh
Christina Nordback
Sven G
Ny
*

« Reply #5 on: March 08, 2009, 10:12:18 PM »

Tack Ben-Eric. Vad kan man mer önska sig. Mycket intressant att få denna karta. Trodde inte att så gamla gårdsnamn fanns kvar idag.

Tack än en gång.

Hälsningar
Sven Grandell
Ulla Höglund
Ny
*

« Reply #6 on: March 09, 2009, 12:16:56 PM »

Hej Christina!
Sundom (och också Munsmo) hörde till Korsholm till 1857, därefter båda till Solf tills Sundom överfördes till Vasa 1973 och Solf inkl. Munsmo sammanfördes med Korsholm.

Vad namnen på kartorna beträffar, så finns i allmänhet gamla gränder, backar m.m. kvar. Alla vägar har fått namn på senare tid också och i vissa fall tar de upp de gamla gårdsnamnen, men det finns också helt nya. De äldre gårdsnamnen lever kvar och används också av äldre människor, men de yngre generationerna känner knappast till dem mera - det är dessutom så stor inflyttning till Sundom och så många nya familjer utan tidigare anknytning till Sundom.
mvh
Ulla Höglund
Sven G
Ny
*

« Reply #7 on: March 12, 2009, 07:16:16 PM »

Jag har just sökt igenom två tredjedelar av Korsholms kommunionböcker (mikrokort) 1857-1863 för att leta efter Sundom. Men det fanns inte!
Då kom jag på att du, Ulla, hade skrivit något om att Sundom hade förändrats. Det stämmer tydligen! Inte hörde Sundom till Korsholm under dessa år
i varje fall.
Har köpt dessa mikrokort från SVAR och de verkar tyvärr inte ha något från Solf alls. Så jag måste tydligen hålla mig till korten före 1857.

Mvh
Sven G
Pages: [1]
  Print  

Jump to: