Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: söderena Helga Maria 1896 04 11 född i perho  (Read 4302 times)

söderena

• Ny
  • *
söderena Helga Maria 1896 04 11 född i perho
« on: februari 08, 2009, 11:10:47 pm »

hej .

Finns det någon som har en aning om Helga Maria? Hon är gift med Gustaf Salomonson Tarvonen ( f i lappajärvi 1884 06 09 ).Det intressanta skulle vara om hon bara heter Söderena i efternamn. För det är väll gårdsnamnet? Åter till Helga Maria. Det jag vet är att hon jobba som kokke i sutithjelma. (gruva i norge) Kom till sverige och karlstad c:a 1915 med en dotter, Anna.
Hjälp uppskattas.  :)

r-l.huuki

• Ny
  • *
Re: söderena Helga Maria 1896 04 11 född i perho
« Reply #1 on: februari 10, 2009, 11:24:34 am »

Finns det någon som har en aning om Helga Maria?
Hej!

Detta är faktiskt bara en aning.
Det här paret kunde vara Helga Marias föräldrar och Junia Amanda kunde vara hennes syster...

Perho - döpta - HisKi
Född      Döpt        Gård        Far                                                        Mor                                               Barn
1.5.1898 9.5.1898   Laajala    Talollisen Väwy Matti Antinp. Söderena    w:o Anna Maria Salomonintr.   22    Junia Amanda

http://hiski.genealogia.fi/hiski/1jdaxb?se+0386+kastetut+4533
Talollisen vävy = Husbondens måg

Döpta, vigda och begravda för Perho på HisKi finns enda till år 1899.
Helga Maria är antagligen döpt i någon annan församling före deras flyttning till Perho.
Man borde kolla kommunionboken för Perho - kanske har jag tid inom en vecka, om någon annan inte svarar före detta.

Mvh
Raija-Leena H

r-l.huuki

• Ny
  • *
Re: söderena Helga Maria 1896 04 11 född i perho
« Reply #2 on: februari 16, 2009, 10:27:19 am »

Hej!

Jag ringde till Perho församling och fick veta att de har gjort ett par år sedan en släktutredning om Helga Marias släkt. Jag beställde en kopia (den kostar bara ca 2 €).
Hur skall jag skicka släktutredningen till dig?
Släktutredningen är på finska – jag kan översätta den om behövs och sända också kopian av den originala som en bifogad fil till din e-post.

Matti Antinpoika Söderena  och Anna Maria Salomonintytär (Matts Andersson och Anna Maria Salomonsdotter) är föräldrarna till Helga Maria.
Junia Amanda, född 1.5.1898,  är hennes syster. Familjen flyttade till Perho 1896.

Mvh
Raija-Leena H