Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Torpare Johan Henriksson (Hindrichsson) f. 1730 el 1731. Bodde i Maxmo.  (Read 5649 times)

crönnlund

  • Ny
  • *
  • Posts: 5

Söker efter uppgifter på varifrån Johan Henriksson (Hindrichsson/Hindricksson) kom. Han borde ha varit född 1730 el 1731, dog 1812 i Maxmo.
Från och med 1750-talet omnämns han i Maxmo kyrkböcker.

1751 gifte han sig med med Pigan Maria Mattsdotter 1724-1767.
Tillsammans fick de barnen:
Matts f. 1751
Johan f. 1754
Carin 1757-1759
Margareta f. 1758
Maria f. 1759

1770 gifte Johan sig med Pigan Maria Mårtensdotter 1733-1809 (Korsholm??).
Tillsammans med den andra frun fick de sonen Israel Johansson Rönnlund Ulot 1772-1833.


Det vore intressant att veta om någon har mera uppgifter om Johan Henriksson och Maria Mårtensdotter samt deras ursprung.

//C Rönnlund

Logged

Henrik Mangs

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 1533
    • Henrik Mangs Hemsida

Maria Mårtenasdotter var född 25/8 1734 i Singsby Korsholm.
Far Mårten Eriksson gift 29/12 1733 i Korsholm med Ingrid Eriksdotter.
Logged
MVH
Henrik Mangs

crönnlund

  • Ny
  • *
  • Posts: 5

Tack Henrik! ;)
Logged

K-O Reinlund

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 521

Hej!
Jag föreslår följande för Johan Henriksson:
Kurikka - döpta
*18.12.1730 20.12.1730 Hendrih Homi Johannes

hälsningar
Karl-Olof
Logged

crönnlund

  • Ny
  • *
  • Posts: 5

Karl-Olof: Har du uppgifter på att han skulle ha tagit sig till Maxmo?
Logged

K-O Reinlund

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 521

Hej!
Det finns inga ut- och inflyttningsböcker så tidigt i Kurikka och Maxmo.
Men han finns 1750 på Homi hemman i Luoma by Kurikka och därefter är han borta. Så därför föreslår jag honom.
Här på sidan finns han senast:  http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut_sve/jasenille/paikat.php?bid=10741&pnum=67

hälsningar
Karl-Olof
Logged

metjipi

  • Flitig
  • **
  • Posts: 261

Hej,
har nog intet speciellt mycket att tillägga om Johan. Det jag dock tror är att han INTE kom från Kurikka. Det jag också tror är att han INTE kom från Maxmo. Däremot misstänker jag att han möjligen kan ha varit från Västerbotten.

När jag kontrollerade faddrarna var merparten kyrkfolk, soldater på Tottesund och andra som eventuellt varit tillfälliga besökare på Tottesund.

Vid Israels dop 22mar1772 förekom följande faddrar http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5408668 Intressanta personer...

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå
Logged

K-O Reinlund

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 521

Hej!
För det mesta brukare det stå Sverige eller Västerbotten efter födelsedatumet då.
Varför INTE från Kurikka det finns otaliga personer som kommer från finska trakter. Jag själv har sådana i min antavla.

hälsningar
Karl-Olof
Logged

metjipi

  • Flitig
  • **
  • Posts: 261

Jo,
stämmer det du säger, jag har säkert minst 50 inflyttade finnar bara till Vörå...och flera till Maxmo...

...men...

Johan från Homi i Kurikka skulle jag dock vilja ha till soldat Ahlrot i Jalasjärvi.
Se själv.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8603053
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8603087

tycker iallafall detta känns mer sannolikt än att Johan från Kurikka blev torpare på Ulot.


Fredrik
Logged

Kuhlberg

  • Flitig
  • **
  • Posts: 255

Hej!

Den här torparen Johan Henriksson är en svårfångad person. Maxmo kyrkoarkiv har inga uppgifter om honom, om man inte räknar den notering som förekommer i KMB 1808-14 om att han skulle vara kommen ifrån Mustasaari, men jag misstänker att den noteringen är något som prästen skrivit in av bara farten då han skulle skriva in varifrån dåvarande hustrun kommit. Hustru Maria Mårtensdotter var ju kommen ifrån Lax i Singsby av Mustasaari som här redan påpekats.

Den första hustrun Maria Mattsdotter är lika svårfångad. Inga uppgifter föreligger om varifrån hon kommit. En analys av faddrarna ger heller inga entydiga ledtrådar tycker jag. Det är i och för sig intressant att några av dopen skedde i Vörå. Kanske kan det vara en fingervisning om varifrån Maria Mattsdotter kommit?

Jag har nedtecknat faddrarna i en fil som jag bifogar. Dessutom en översikt över Johan Henrikssons familj som jag har den noterad.


Hälsningar
Göran
Logged

crönnlund

  • Ny
  • *
  • Posts: 5

Hej!

Om det är denna Johan Henriksson Ahlrot (Homi) som du Karl-Olof menar så kan det inte vara samma Johan som jag söker efter. Johan från Kurikka dog 1774 i Jalasjärvi enligt denna info: https://www.geni.com/people/Johan-Ahlrot/6000000014765529497.

Metjipi: i slutet av 1700-talet bodde på Ulot i Maxmo skärgård under en kortare tid även en som hette Martha (Märtha) Henriksdotter, hon var gift med fiskaren Nils Larsson Krook. Bägge kom från Västerbotten. Det tycks ha varit två-tre familjer på Ulot under den tiden. Är det då en slump att det finns en Henriksson och en Henriksdotter i samma gårdsgrupp, eller kan de ha varit syskon? I så fall skulle din teorin om att Johan kom från Västerbotten stämma.

Mvh
Christoffer
Logged

crönnlund

  • Ny
  • *
  • Posts: 5

Tack Göran för bifogad info! :)
Logged