Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
June 23, 2018, 10:56:04 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Oxkangar by  (Read 947 times)
Kuhlberg
Flitig
**

« on: February 07, 2018, 10:04:23 AM »

Hej!

Arbetet med kommunionböckerna för Maxmo har gett mig fingervisning om att det inte vore dumt att undersöka de genealogiska förhållandena i Oxkangar. Förbindelserna mellan Oxkangar by och byarna i Maxmo har varit omfattande, något som självfallet får sin förklaring av det geografiska läget för dessa byar.

Intressant nog finns folket i Oxkangar inskrivna i kommunionböckerna för både Oravais och Vörå, vilket ger möjligheter till jämförelser. Uppgifterna om Oxkangar i Oravais KMB är för de äldsta årtiondena synnerligen knappa, något som inte underlättat arbetet.

Jag har för avsikt att vid tillfälle komplettera arbetet med kommunionböckerna för Oxkangars del så att det kommer att omspänna tiden fram till början av den ryska tiden.

Hälsningar
Göran

P.S. Jag har bifogat två filer i pdf-format, men endast en av dessa två verkar att synas med namn, den andra innehåller materialet ifrån Vörå KMB.

* Oxkangar Oravais KMB_v1.pdf (94 KB - downloaded 75 times.)
*  (319.98 KB - downloaded 52 times.)
Birgit Dahlbacka
Flitig
**

« Reply #1 on: February 07, 2018, 11:55:05 AM »

Tack Göran för Oxkangar finns också många förbindelser till Munsala
Birgit
Kuhlberg
Flitig
**

« Reply #2 on: February 07, 2018, 02:02:01 PM »

Tack Göran för Oxkangar finns också många förbindelser till Munsala
Birgit

Hej Birgit!

Jag får nog bekänna att jag i första hand tänkt på Maxmo, Oravais och Vörå - Munsala ligger mera 'på sidan om' för min del. Men tack för påminnelsen!

Jag bifogar en ansats till analys av vad man kunde kalla fadderskapsförhållanden omfattande de barn som fötts åren 1700 - 1714 i Oxkangar. I vilken grad dessa fadderskap avslöjar verkligt släktskap är svårt att säga men man ser ju nog 'vem som vill vara med vem' och ännu klarare vilka som inte är i nära relation till något visst hemman. Materialet utvisar t. ex. att Fusius verkar att hänga ihop med Abrahams, vilket knappast är någon överraskning, eftersom Carl Mattsson Fusius ursprungligen var son på Abrahams. Den avslutande matrisen skall avläsas kolumnvis.

Hälsningar
Göran

* Oxkangar fadderanalys.pdf (74.08 KB - downloaded 57 times.)
metjipi
Flitig
**

« Reply #3 on: February 07, 2018, 04:42:10 PM »

Hej,
återigen ett mycket omfattande och intressant arbete du gjort.

Fredrik Eriksson, Vörå
Tom
Ny
*

« Reply #4 on: February 07, 2018, 07:54:55 PM »

Tack för dessa!

Mycket intressant!

Tom
Tom
Ny
*

« Reply #5 on: February 09, 2018, 09:41:16 PM »

Hej.

Det fanns mycket information som var nyttigt i filerna.

Nu har jag jag några frågor som jag funderat på:
-Anna Isaksdotter (född 1715), hustru till Erik Pehrsson Fusius, var hon dotter till Isak Eriksson Nissus?
-Var Anna Hansdotter Holm dotter till Hans Persson Holm från Teugmo?
-Var det faktiskt så att Gustaf Isaksson Skratars hustru, mor och svärmor, alla tre hette Maria Mattsdotter? De två sistnämnda tycks inte hittas i längderna över döda och begravda?

Mvh

Tom
metjipi
Flitig
**

« Reply #6 on: February 09, 2018, 11:18:30 PM »

Anna Hansdotter var SANNOLIKT dotter till Hans Persson Holm på Teugmo och gift med Mickel Andersson Abrahams.

Gustav Isaksson Skratars hustru hette Maria Mattsdotter, hans mor hette Maria Mattsdotter. Svärmodern tillsvidare okänd (i alla fall för mig...).

Erik Pehrsson Fusius hustru Anna Isaksdotter är MÖJLIGEN dotter till Isak Eriksson Nissus  (men något "skumt" föreligger där, slutliga bevis borde hittas (i alla fall för mig...)).

Återkommer

Fredrik
Tom
Ny
*

« Reply #7 on: February 10, 2018, 12:05:00 AM »

Tack för snabba svar!

Korta kommentarer till dessa:

Anna Hansdotter Holm. Som du säger, så låter det mycket sannolikt. Men jag har sett en förteckning på Hans Perssons barn (6st), och där var Anna inte omnämnd. Vilket iofs inte behöver betyda något.

Gustav Isaksson Skratars svärmor hittas i Vörå KB Oxkangar 1750-1756. Där nämns Gustaf Gustafsson, hans far Gustaf och mormor Maria. Det borde ju betyda Gustaf Isakssons svärmor. Hon är född 1659, då återigen Gustaf Isakssons mor var född 1656. Eller är dessa ändå samma person??

Jag har trots flera försök inte heller hittat bevis för Anna Isaksdotter. Men det mesta skulle passa in, namn, ort, ålder, etc.

Tom
metjipi
Flitig
**

« Reply #8 on: February 10, 2018, 11:13:28 AM »

Alltså, Anna Hansdotter förekommer mycket lämpligt på Holm i Teugmo där i slutet av 1690-talet.

Däremot Anna Isaksdotter får jag inte alls att kopplas ihop med Isak på Nissus. Inga mantalsnoteringar eller faddrar som funkar heller...

Fredrik
Tom
Ny
*

« Reply #9 on: February 12, 2018, 08:33:06 PM »

Tack för hjälpen!

Tom
Pages: [1]
  Print  

Jump to: