Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
December 18, 2017, 10:32:50 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Vigselort  (Read 123 times)
MartinH
Ny
*

« on: December 07, 2017, 11:53:56 AM »

Hej! Som nybörjare i släktforskning märker jag att jag har använt två sätt att ange vigselort. Ena är bostadsorten vid vigseln, andra är vigselkyrkan som inte är samma som bostadsorten. Om de är samma är det ju lätt. Vad är kutym?
Mvh. Martin
Kent Sten
Ny
*

« Reply #1 on: December 07, 2017, 05:23:34 PM »

Hej!
Det är väl nog orten där kyrkan finns, som man använder inte byn där dom bor, i allmänhet så fanns det bara en kyrka i kommunen.

h. Kent
MartinH
Ny
*

« Reply #2 on: December 07, 2017, 09:02:42 PM »

Om jag bor i Vasa men gifter mig i Replot kyrka eller bor i Replot och gifter mig i Brändö kyrka. Var är vigselorten?
Mvh. Martin H
Kent Sten
Ny
*

« Reply #3 on: December 08, 2017, 06:10:11 PM »

Jaa, det kanske är inte så lätt alla gånger, förr i tiden så var det ju församlingen som man hörde till där man vigde sig, ibland så var det i prästgården eller kyrkan där vigseln ägde rum.
Det är kanske lite annorlunda nu för tiden, man behöver väl inte heller ha vigseln i en "kyrklig byggnad" det kan vara fast ute i naturen om man så vill.
Då du bor i Vasa men vigseln är i Replot, så då är ju vigselorten Replot, och tvärtom om du bor i Replot och vigseln sker Brändö, så är vigselorten Vasa (Brändö kyrka).
Men det är nu bara mina funderingar kring det hela, vet nu inte om det finns nåt rätt eller fel sätt.

h, Kent
Kuhlberg
Flitig
**

« Reply #4 on: December 08, 2017, 07:57:36 PM »

Om jag bor i Vasa men gifter mig i Replot kyrka eller bor i Replot och gifter mig i Brändö kyrka. Var är vigselorten?
Mvh. Martin H

Hej!

Kanske kan man tänka såhär gällande vigslar på 1700- och 1800-talen: En vigsel finns ju noterad i någon enskild församlings arkiv. Vanligen är det ju också så, att den skett i just den församling vars arkiv den noterats (inom parentes: oftast den församling i vilken bruden var skriven, men inte alltid så!) och då är det ju inget problem, eller hur? Någon gång har vigseln noterats i bägge församlingarna och då får man ju välja som man vill. Jag har stött på fall då den ena kontrahenten kommit ifrån Maxmo och den andra ifrån Vörå och vigseln noterats i bägge församlingarnas arkiv.

Beträffande fallet med vigseln i Brändö kyrka skulle jag skriva att den skett i Vasa. Om man vill så man man ju tillägga att det var i Brändö kyrka. Valet är fritt, man kan knappast göra fel!

Hälsningar
Göran Kuhlberg
Pages: [1]
  Print  

Jump to: