Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
December 18, 2017, 10:32:32 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Thel/Tel, Mickel  (Read 325 times)
TeresaNikkari
Ny
*

« on: October 06, 2017, 02:49:45 AM »

Hittade i kyrkböckerna en farbror till min morfar som ingen visste något om. Denna Mickel var född i Maxmo, Särkimo 8.12.1883. Han var halvbror till resten av syskonen, hans mor dog 1887. Jag har hört många historier om alla andra i syskonskaran, min morfars far och 4 helsyskon men inget om denna Mickel. I kyrkböckerna står det att han for till Amerika, och hittade uppgifter om att han reste dit 11.1.1902. Inget annat vet jag och det finns ingen att fråga heller. Det mest sannolika är att han dött i unga år iom att ingen vet något om honom. Men tänk om han fick barn och i så fall kan det finnas relativt nära släkt till oss i Amerika.

Undrar om någon kan hjälpa mej och hitta fler uppgifter?
metjipi
Flitig
**

« Reply #1 on: October 06, 2017, 04:41:23 PM »

Hej,
känner inte till Mickel,
men kika på detta https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-6LTS-F3B?i=3&cc=1823240 på rad 141 såsom inrest via Canada (Halifax, el New Brunswick), med en slutdestination Stephenson, Michigan. Som ressällskap till Stephenson, Mich. John Finne, 20år. John Finne kan säkert varit Maxmo-bo också....

Sedan vid gränsövergången till USA https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89D9-CWB5?i=173&cc=2185163 framgår att Mike (hittas på rad 6) har som kontaktperson sin "father Johan Michelson" Johannes Finne skall till sin "friend Simon Söder". Ännu en österbottning är på väg till Stephenson, Mich, nämligen "Johannes  [otydlit]ngman, på väg till sin "Brother in law Simon Söder".

Återstår att se om någon nånsin kom fram till Stephenson, Mich...

Stämmer det att Mickel Thel var son till Johan...? (bara för att försäkra om att det är rätt person...).

mvh
Fredrik Eriksson, Vörå.
« Last Edit: October 06, 2017, 04:56:10 PM by metjipi » Logged
TeresaNikkari
Ny
*

« Reply #2 on: October 07, 2017, 04:28:00 AM »

Tusen tack för hjälpen, Fredrik! Jo det stämmer bra, Mickels pappa var Simon Johan Mickelsson Thel/Dalaholm f.1864, kallades Johan. Och Mickels mor var Maja Sofia Esaiasdotter Finne, f.1865 i Maxmo.  Så Mickels resesällskap kan gott vara någon släkting till honom.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: