Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Vikeus i Sideby  (Read 5778 times)

Osterhot

  • Ny
  • *
  • Posts: 2
Vikeus i Sideby
« on: april 21, 2017, 02:31:58 pm »

Anders Matsson Vikeus kommer som "reserv.karl" till Sideby 1773 och gifter sig med Margaretha Mattsdotter Kars. Han skall vara född i Stockholm 1745 enligt Karl Axel Holmberg i boken "Mål och bygd i Sideby" Är det någon som spårat Anders i Sverige eller i mönstrinsrullor?. Är ättling i Vikeus/Lindahl grenen. /Tom Österholm
Logged

runfor

  • Flitig
  • **
  • Posts: 402
Re: Vikeus i Sideby
« Reply #1 on: maj 06, 2017, 01:45:30 pm »

Om Anders verkligen kommer från Stockholm, så finns det en möjlig faderskandidat. Stockholms stadsarkiv har några sökbara registerhttp://stadsarkivet.stockholm.se/, bl a mantalslängden från 1760. Där finns kortfabrikören Math Wikeus med familj i de södra och västra kvarteren. Hustru och 3 söner. I kyrkoboken motsvarar det Storkyrkoförsamlingen (Nikolai). I registret för döda där ser vi att Matthias Wikeus dör redan 26 jun 1764, 62 år. Hustrun Christina Charlotta Orm dör 26 jan 1781, 54 år. (Åldersuppgifterna stämmer inte riktigt med de i mantalslängden.)
Paret fick tre barn i Nikolai, de två yngre sönerna och en dotter (som dog ung), ett dopvittne att notera; traktören Gabriel Orm. Den äldste sonen föddes dock 14 feb 1751 i Västerås, och han hette faktiskt Anders.
Om nu detta verkligen är rätt Anders Matsson Wikeus är kanske lite tidigt att avgöra, säkert är dock att det var ett verkligt ovanligt namn. I Stockholm hittar jag bara den här familjen under 1700-talet. Jag hittar ingen bouppteckning efter föräldrarna.

Rune
Logged

Osterhot

  • Ny
  • *
  • Posts: 2
Re: Vikeus i Sideby
« Reply #2 on: december 27, 2017, 11:12:35 pm »

Tack för uppgifterna, definitivt ett spår att följa, han kan mycket väl vara född 1751. Det står 1745 i Sideby  komm bok men det brukar ju inte alltid stämma. Han gifte sig 1773 och skulle då ha varit 22år. Jag har glömt att kolla detta forum, trodde jag skulle få meddelande när mitt inlägg kommenteras.
Logged