Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Julius John Letson  (Read 2714 times)

Julius John Letson
« on: April 06, 2017, 02:09:24 pm »

Jag undrar vem en person som kallade sig Julius John Letson egentligen var. Han var sjöman och emigrerade till Australien. Enligt hans sonson var han född 24.3. 1852 i Vasa och rymde iväg på ett skepp år 1865 som 13-åring. Han kom senare till Australien med sin familj, där de slog sig ner i Melbourne.
Jag hittade honom på Migrationsinstitutets sidor under finländare i Australien, med just det namnet, födelseåret och -orten: maine.utu.fi/emreg/aus_engdetail.asp?snimi=1968.
I Vasa föddes 4.7. 1852 en Johan Julius Dahlin, men jag hittar inte honom med familjen i kommunionböckerna, så kanske han dog som barn.

Stefan Nyman

• Gamyl
Re: Julius John Letson
« Reply #1 on: April 06, 2017, 02:41:32 pm »

Familjen finns här:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5384299

Ser ut som Johan Julius dog som liten.
Mvh
Stefan Nyman
Re: Julius John Letson
« Reply #2 on: April 06, 2017, 03:22:22 pm »

Det var som jag befarade. Då är det fråga om någon som antingen inte var född i Vasa eller var född något annat år, eller som inte hette Johan Julius. Det finns för litet bakgrundsfakta. 
SV: Julius John Letson
« Reply #3 on: Augusti 11, 2020, 03:45:51 pm »

Det är länge sedan jag frågade om detta, och nu tror jag att jag funnit Julius John Letson. Det verkar säkert att det är fråga om Johan Mattsson Julin (Jåfs), född 23.2. 1845 i Lisedahl, Munsala. Hans far Matts Mattsson Jåfs-Julin f. 1797, dog 1853, och 1856 flyttade Johan till Nykarleby som dräng. Kanske han redan där också började jobba på skepp. 1861 flyttade han till Vasa och jobbade där tillsammans med sin bror som dräng. Senare blev han sjöman, och fick betyg till sjöss 1864. Han hade uppgett att hans far heter Matthew och modern Mary Anderson, och detta stämmer bra in.