Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
February 21, 2018, 09:03:08 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Johan Diedrich Gyllen, Regementswäbel.  (Read 472 times)
Hella
Ny
*

« on: January 16, 2017, 12:13:00 PM »

Jag kan se i gamla forum från 2004 till 2008 att man tidigare fört diskussioner om Johan Diedrich Gyllen, och jag undrar om någon kommit något längre än det som finns nämnt i de gamla diskussionerna. För övrigt så har man ju också hans hustru i andra giftet, Brita Gillander, Calandra, Argillander. Där skulle jag kunna tänka mig att hustrun hette Brita Calander, född i Gamlakarleby 08.12.1705 som dotter till länsman Joseph Calander och hans hustru Christin Helsing, men det är nu bara ett antagde.

Jag har också i gamla forum lagt märke till efterlysningar på anfäder till en Ewa Elisabeth Gyllen, som skall vara född i Finland 1690 talet. Sedan har vi ju också Gertrud Gyllen som var gift med prästen Florin i Kangassala. Finns det eventuella kopplingar?

MVH
Erik, (ny på forumet och ny som släktforskare)
Hella
Ny
*

« Reply #1 on: February 13, 2018, 08:03:11 PM »

Hittade en Jöran Michelsson Gyllen i Åbo på följande sida http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=30969052. Vet inte om denne Jöran har någon koppling till Johan Diedrich Gyllen. Men finns det någon som vet om man kan gå vidare och leta utgående från "Saköresländen" på den bifogade sidan.

MVH
Erik
Hella
Ny
*

« Reply #2 on: February 14, 2018, 09:45:46 PM »

På följande sida "http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=30969059" nämns en Kornett Jöran Michelsson Gylden. Det kan mycket väl vara samma person som i mitt tidigare inlägg. Gyllen skrevs ju ganska allmänt också Gylden på 1600-talet. Att Jöran Michelsson Gylden/Gyllen är Kornett gör ju saken lite intressant, med tanke på eventuella kopplingar till Johan Diedrich Gyllen som ju enligt militärarkiven var Åbolänning. Men vem Kornett Jöran Michelsson Gylden/Gyllen var, kanske redan någon därute vet?

MVH
Erik
Pages: [1]
  Print  

Jump to: