Westside Indexsida
Gamla Westside
Old Westside
October 17, 2017, 09:41:09 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!
 
 
   Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Anor från Larsmo (Kackur, Styrmans etc)  (Read 816 times)
Öllegård
Flitig
**
Posts: 248


« on: December 31, 2016, 04:24:01 PM »

En del av släkten kom från Larsmo. Jag började med barnen till Carl Johansson Kackur och hans hustru Maria Mattsdotter Tarvos.

(Vad betyder egentligen "Kackur"? Verkar inte vara ett gårdsnamn som överlevt som efternamn till våra dagar.)
,
Carl Johansson verkar vara född 1740 el 1741, hans hustru 1739. Hittar inte Tarvos bland Larsmo hemman, hon kanske kom från någon annan by. Paret hade iaf nästan 20 barn, varav 10 överlevde till vuxen ålder. De ville verkligen ha en dotter döpt till Maria (efter modern antar jag); fem flickor föddes och fick namnet men alla dog som små. Detta är de barn som blev vuxna:

Margareta f 1762
Catharina f 1763
Beata f 1766
Lisa f 1767
Sara f 1773
Matts f 1774
Carl f 1778
Hans f 1780
Erik f 1783
Anders f 1784

Nu har jag hittat de flesta i kyrkoböckerna. Men fastnar på vissa saker.

Erik Carlsson gifte sig med Lisa Andersdotter Styrmans. Men när jag kollar när i Hiski står det bara om ett sådant par, som gifte sig 1809. Där står det att Eric Carlsson är soldat. Var hittar jag mer info om det? I kommunionsboken för Larsmo 1813-1821 (tidigaste jag kan hitta honom ) står det bara att han är bonde på Styrmans hemman. och avled 1849. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8475289 (Tydligen fick han plikta för åverkan 1819, säkert berusad.) Det senaste jag hittat om honom är i kb 1839-1849, där det står att han dog 1849. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8475619 I anm.kolumnen står något jag inte kan läsa, kan någon annan det?

Hans Carlsson är omöjlig att hitta. Han ska ha flyttat till Jakobstad men han tycks varken ha gift sig el dött där, iaf inte i Hiskis register.
Logged
JaskaS
Ny
*
Posts: 17


« Reply #1 on: December 31, 2016, 06:04:08 PM »

Hans Carlsson: bf? för 1a resan fylleri och svordom å landsväg 24/7 1837.
gissade bf = bötfälld

Smiley Jaska
Logged
Öllegård
Flitig
**
Posts: 248


« Reply #2 on: December 31, 2016, 09:52:48 PM »

Tack för uttydningen! Smiley  Tror knappast det var första gången Eric var full. Mina forntida manliga släktingar verkade vara fyllbultar allihop. Det som jag tycker är märkligt är att de blev fulla och galna så högt upp i åldern, när de borde varit stadgade familjefäder, kunna dricka lagom och vara förebilder för sina söner.  Men i stället söp de utan all måtta och det ledde inte bara till svordomar och åverkan utan även till misshandel och dråp.

De i södra Österbotten var värst, sa en släkting (som ansåg att gränsen gick någonstans vid Nykabi).

Jag har hittat att äldsta barnet Margareta Carlsdotter gifte sig med Per Johansson Strang, och sedan bodde de tydligen på Kackur. Men det är svårt att räkna ut vilka som är deras barn enligt Hiski:
Larsmo - Luoto - döpta

Quote
Född   Döpt   By   Gård   Far   Mor   Barn
*30.3.1786   2.4.1786   Larsmo   Kackurs   Petter Johansson     Greta Carlsdotter   24   Carl
*12.2.1793   17.2.1793   Larsmo   Kackur   Pehr Johansson     Greta Carlsdotter   30   Jonas
*24.11.1794   30.11.1794   Larsmo   Kackur   Petter Johansson     Greta Carlsdotter   32   Maria
*17.10.1799   20.10.1799   Larsmo   Kackur   Pehr Johansson     Greta Carlsdotter   39   Anna

Men skulle de bara fått fyra barn, det var litet på den tiden.

Är det här samma par:
Quote
Pedersöre - döpta
Född   Döpt   By   Gård   Far   Mor   Barn
*6.4.1785   6.4.1785   Larsmo   Kackors   Pehr Johanson     Marg. Carlsdr.   24   Johan
*5.5.1787   7.5.1787   Catternöö   Strang   Pehr Johanson     Marg. Carlsdr.   25   Anna

Hittade dem i Larsmo kb 1787-1812: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8474943

Där står Pehr och Margareta med men det står något jag inte kan läsa alldeles till höger om namnen?

Under deras namn står barnen Carl (död) och Johan. Men det står att Johan är född 1789. Kan den förste Johan ha dött? Men varför står inte den andre Johan med i Hiski? Men man kanske ska lita mer på kyrkoboken än på Hiski.
Logged
jmpelo
Flitig
**
Posts: 131


« Reply #3 on: January 01, 2017, 01:05:23 AM »

I found Kackur and Tarvos in S&B 6, T. 11 and 27.  Maria Mattsdotter Tarvos was the daughter of Matts Gabrielsson Östensö, 1711-1780 and wife Margeta Jakobsdotter Kivilös, 1711-1761, married in Pedersöre 1728.

June
Logged
Öllegård
Flitig
**
Posts: 248


« Reply #4 on: January 01, 2017, 06:03:58 PM »

Tack, nu hittade jag dem under vigda i Hiski. Svårt så länge jag bara visste att fadern hette Mats. Nu borde jag alltså hitta dem och dottern Maria Mattsdotter i Pedersöre kb, t ex här: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24316497, men jag kan inte läsa texten från den tiden, den  är svår att förstå i sig och dessutom svag och otydlig.

Vad betyder S&B?
Logged
jmpelo
Flitig
**
Posts: 131


« Reply #5 on: January 02, 2017, 12:29:49 AM »

S&B = Släktforskarföreningen I Jakobstad    http://www.multi.fi/jbs/historik/historik_50.html
Logged
Öllegård
Flitig
**
Posts: 248


« Reply #6 on: September 28, 2017, 05:13:55 PM »

Jag har nu boken Släkten Kackur-Hilli av Manne Nygård framför mig. Den utgår från Carl Carlsson Kackur (senare Hilli) och hans efterkommande. Men i början står det en sida om hans syskon och de som föregått honom.

Hans far Carl Johansson Kackur ska ha gift sig med Maria Mattsdotter Tarvos den 21.6.1758, men enligt Pedersöre vigda i Hiski gifte de sig den 26.11.1758. Men även Hiski kan ha fel, bäst att gå till urkunden, Pedersöre vigsellängder 1751-1854. Och där står det rätt tydligt också 26 november. (Plus några mystiska siffror längst till höger som jag inte fattar 1 16  8 -- 4 16)

Nå, det är ju mindre viktigt, året stämmer ju. Jag försöker spåra vad som finns längre bakåt.

Johan Hansson Kackur medför två mysterier. Dels tycks han vara enda barnet. Det stämmer knappast men han föddes 1711 och så långt tillbaka går inte Hiski. (För Döpta börjar uppgifterna från 1722.) Kommunionsböcken finns från 1693, men just 1702-1712 saknas. Dessutom är stilen mycket svårläst. I kb 1713-1727 hittar jag Matts Mattsson (Johans farfar), Hans Mattsson (Johans far) och Johan själv. Dessutom Britta Mattsdotter (en faster?), men inga syskon till Johan. De brukade ju ha stora barnaskaror på den tiden. Hans mor Sara Johansdotter Sämskar dog först 1751.

Det andra mysteriet är Johan Hanssons andra fru. Den första frun hette Maria Carlsdotter (1708-1761).  Med henne fick han (minst) tre barn. (Söker jag i Hiski och anger Kackur hittar jag tre, men misstänker att det finns fler.) Enligt Hiski gifte “enk. B. Joh. Hansson” om sig den 26.9.1761 med Maria Andersdotter från Sämskar. En något opassande brådska tycker jag, eftersom den första hustrun enligt Hiski dog 3.5.1761. (Det står “W.Hustru Maria Carlsdotter”; vad betyder “W”?) Skulle inte ett sorgeår passera innan man gifter om sig?

Det mystiska är att det står i Larsmo kb 1787-1812 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8474944) att Maria Andersdotter är född 1707 men att paret har en son Andreas född 1762.

Söker jag i Hiski på Johan Hansson Kackurs barn utan att ange kvinnans namn, så hittar jag fyra barn födda mellan 1762-1766 som Maria Andersdotter är mor till. Det går inte ihop med att Maria Andersdotter är född 1707. Hon skulle då varit 55 år vid första barnets födsel och 59 vid sista barnets födsel. Det måste röra sig om ett annat yngre par. Men var finns då “min” Johan Hansson Kackur? Men födelseåret för Johan Hansson i Larsmo kb 1787-1812 stämmer med Nygårds bok. Eller kan det vara så att födelseåret för Maria Andersdotter inte stämmer, att hon är född mycket senare?

Tittar i tidigare kb, Pedersöre kb 1752-1765 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24317058). Under den tiden dog Johan Hanssons (första el enda) hustru Maria Carlsdotter. Men det hittar jag inget om, däremot att hans far Hans Mattsson dog 1759. (Det dog ännu en person år 1759 men det namnet kan jag inte uttyda.) Maria Andersdotter står med, men inga födelseår anges här.

Slutligen står det i boken att Matts Mattsson (1660-1730) är son till en Mårten Mårtenson. Men det går ju inte ihop. Antingen borde han då hetat Matts Mårtensson el så borde hans far hetat Matts Mårtensson.

I den tidigaste kb, Pedersöre kb 1693-1701 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24316156) hittar jag Matts Mattsson med hustru Anna. Hans mor Malin Mattsdotter tycks också stå med (hon dog först 1714). Likaså borde hans son Hans Mattsson stå med (han föddes 1688) men jag hittar inte honom. Däremot en Michel Mårtensson. Kan det vara Matts Mattssons bror, och ett skrivfel gjorde att Matts Mårtensson blev Matts Mattsson?

Några andra Kackur-ättlingar el andra som kan sprida ljus över dessa mysterier?
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!