Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Guarnieri, Antonio & Sven Johan  (Read 4981 times)

Tommie73

• Ny
  • *
Guarnieri, Antonio & Sven Johan
« on: november 02, 2016, 07:12:59 pm »

Hej,
Håller på med att skriva en släktbok åt dottern till jul och har nu hamnat i Finland på hennes mammas sida. Finland är något nytt för mig.
Har ett par frågor kring en gren av den släkten som troligtvis bodde i trakterna kring Korsholm/Vasa.
Det gäller Antonio Guarnieri, född 28 april 1874 i Italien och död 15 janauari 1924 i Finland. Denna person är jag relativt säker på men vill gärna ha fram hans barn. Ett av hans barn ska då vara pappa till Sven Johan Guarnieri, född 4 juni 1926 i Vasa och död 1988 i Sverige.
Tar tacksamt emot all hjälp kring detta. Sven Johan har jag koll på men det är eventuella syskon till honom och föräldrar jag skulle behöva hjälp med.

Tommie

BSV

• Flitig
  • **
Re: Guarnieri, Antonio & Sven Johan
« Reply #1 on: november 02, 2016, 07:46:32 pm »

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #2 on: november 07, 2016, 09:43:22 am »

Hej!
Efter vad det ser ut kan inte Antonio Guarnieri dog 1924 vara Sven Johans  fader för han är född 1926.

hälsningar
Karl-Olof

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #3 on: november 07, 2016, 03:38:41 pm »

Hej igen!
Det finns en Frans Albert Guarnieri född 20 december 1904 död 11.11.1959 Vasa. Gift med Aili Jenny född 11 jnu 1901 död 31.10.1980 i Vasa
Kan dessa vara föräldrar till Sven Johan?
Bifogar gravvården i Vasa.

hälsningar
Karl-Olof

Tommie73

• Ny
  • *
« Reply #4 on: november 07, 2016, 07:16:08 pm »

Hej,

Antonio ska vara Sven Johans farfar om jag har rätt. Det jag skulle uppskatta väldigt mycket är att ta reda på vem som var Sven Johans pappa. Kan det vara Frans Albert? Går det att kolla upp?

Essimi

• Ny
  • *
« Reply #5 on: november 18, 2016, 01:10:10 am »

Hej,
Du kan läsa tidningar i heltext här: http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/search?language=sv
Överraskande mängd av finska tidningar är på svenska. Om du söker namnet Guarnieri, får du ganska många träff om Antonio G. i Kristinestad, där han vigdes och levde sitt liv. Tyvärr kan vi inte läsa Kristinestads kyrkoböcker från 1900-talet på nätet ännu.

K-O Reinlund

• Gamyl
« Reply #6 on: november 20, 2016, 04:36:27 pm »

Hej!
Finska tidningar är på finska och de är finländska tidningar är på SVENSKA för de svenskspråkiga ännu idag. Finland är ett tvåspråkigt land med språken FINSKA och SVENSKA.
De tycker jag även de rikssvenska folket borde också enkelt förstå. Vi hörde till Sverige ända till år 1809. Då kunde inte den svenska armen ge oss det stöd som behövdes för att mota ryssarnas angrepp från öster.

hälsningar
Karl-Olof