Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856  (Read 36273 times)

metjipi

  • Flitig
  • **
  • Posts: 261
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #30 on: oktober 14, 2017, 10:11:55 am »

Hej,
måste säga att du utför ett utmärkt och intressant arbete i återgivandet av rättsfallet och alla de vedermödor som blev till konsekvens.

Intressanta tankar och aspekter som sällan behandlas!


Fredrik
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #31 on: oktober 15, 2017, 01:35:58 pm »

Tack, kul att folk läser och uppskatter min "forskning". Det mesta har jag fått från Lars-Otto Backmans bok men har kompletterat med vad jag funnit i kyrkoböckerna.

Just barnens situation intresserar mig. I detta fall hade makarna Warg inga barn, däremot makarna Sand. Man har ju läst om att fosterbarn varit utsatta, tvingats till hårt arbete (mer än de egna barnen) och setts i första hand som arbetskraft, inte som barn. Men sådant förtäljer inte kyrkoböckerna. De uppnådde iaf vuxen ålder, sådant var inte självklart förr.
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #32 on: oktober 29, 2017, 03:48:54 pm »

Jag funderade över att det bara var en enda släkting som åtog sig att ta hand om barnen. Johan Erik Simonsson Sand hade ju fem vuxna syskon, men endast Wilhelm tog hand om ett barn. Iofs var sonen 12 år och kunde då tänkas vara rätt arbetsför. Wilhelm hade också bara ett eget barn i sitt första äktenskap och ingen son. Anna Fredriksdotter hade ju också syskon, men ingen av dem erbjöd sig tydligen heller att ta hand om något syskonbarn.

Jag har inte hittat så mycket om Anna Fredriksdotters familj, men hennes far hette Fredrik Isaksson Hjort (f 1781). I Kvevlax kb 1827-1833 under hemmanet Hjort nämns hennes far, hennes mor och syskonen Johannes (f 1811), Lisa (f 1818), Ulrica Fredrica (f 1821) och Isaac Eric (f 1824). Modern Beata och två syskon dog under perioden. I nästa kb är inte familjen kvar på Hjort. Enligt Hiski gifte sig Lisa med Johan Andersson från Replot och Ulrica Fredrica med Benjamin Andersson Lustig, men jag hittar ingen av dem sedan. Sönerna tycks inte ha gift sig, iaf inte före 1850 (då Hiski tar slut) i Kvevlax, och dem hittar jag inte heller.

Familjen Simonsson är lättare att hitta, flera av dem nämns i referatet av rättsfallet.

Familjen Simonsson (Kvevlax hb 1841-1849, sid 44)
Simon Simonsson Svarfar (Back) (1799-1842) gm Anna Johansdotter Back (1792-1851) gifta 24.12.1817
Barn:
Johan Erik Simonsson f. 23.2.1818 gm Anna Fredriksdotter Hjort f 9.12.1814
Wilhelm Simonsson 3.9.1821 gm Anna Beata Israelsdotter Wiik f 1816, dotter Anna Maria f 1843
Anna Stina Simonsdotter f. 2.2.1824 till Wasa 1843 (sid 219 i Kvevlax Längder över från församlingen utflyttade 1805-1890, nr 31), sjömansänka (hittade inte hennes man)
Maja Lisa Simonsdotter 15.8.1826 gm Matts Johansson Back 1849
Simon Simonsson f. 23.1.1828 flyttat till Vasa 1848, gm Anna Maria Finnas (f 1832) från Solf
Margaretha Simonsdotter f. 29.7.1830 gm Johan Eriksson Gammal från Replot
Ulrica Simonsdotter f. 4.9.1833, död 28.7.1849 i ”nerffeber”
Logged

Stefan Nyman

  • Gamyl
  • ***
  • Posts: 625
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #33 on: oktober 29, 2017, 05:22:27 pm »


Fredrik Isaksson Hjort finns i Kvevlax kb 1834-1840 bland inhyses, längst ner på sidan:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10056278

I Kvevlax kb 1841-1849 är de bland torpare under Hjort:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10056338
Logged
Mvh
Stefan Nyman

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #34 on: oktober 31, 2017, 06:27:45 pm »

Tack Stefan för länkarna! Den första i kb 1834-40 skulle jag aldrig upptäckt själv. Sidorna är så mörka och texten så kladdig. Jag brukar söka efter födelseåret när jag vet det, men här hjälper inte ens det. Jag letade efter 1781 men tycker det står 1786. Men här står då fadern Fredric Isaacsson och döttrarna Anna, Lisa och Ulrica Fredrica med. Och även sonen Isaac Eric men den andre sonen Johan är försvunnen, kanske död.

Den andra länken till KB 1841-49 går ju till ett Hjort-hemman, så det borde jag kunnat hitta, men jag tappade modet när jag inte hittade dem i förra kb:n. Här dör många. Först yngste sonen Isaac Eric, bara 22 år, i “collik”. Sedan dör dottern Lisa vid 25 års ålder i “blodstörtning”, ett par veckor efter att hon fått barn. Barnet dör också. Kan tänka mig att ett spädbarn som förlorade sin mor var dömt att dö, fanns ju ingen modersmjölksersättning på den tiden.

Sedan får den olycksaliga Anna ett barn före äktenskapet som får heta Isaac Eric. Han dör också. (Spädbarn dog ofta och jag tycker att “oäkta spädbarn” el barn som fötts “för tidigt” ofta dör. Jag har några teorier om orsaken. En är att första barnet får en ovan mor. Har ju läst om att djurhonor ofta inte vet hur de ska ta hand om första ungen, kanske samma sak med människor förr i tiden.) Hon verkar haft otur med sina män. Den förste tog inte sitt ansvar, den andra drog in henne i mord och mordbrand.

I nästa kb 1850-57 hittar jag inte fadern Fredric Isaacsson. Kanske han är död. Lika bra det, mtp att hans dotter och svärson dömdes som mördare. Den enda som finns kvar av syskonskaran var Ulrica Fredrica, som nu hade fyra egna barn. De står med under Lustig (sid 139) och där står en lång mening “... till Weikars by i Mustas. och afflyttar med hustru och barn”. De flyttade alltså till Korsholm. Inte så konstigt kanske att inga av Anna Fredriksdotters syskon erbjöd sig att ta hand om något av barnen, det fanns bara ett kvar och hon hade väl fullt upp med sina egna barn. Dessutom bodde hon inte längre i samma församling/socken/kommun.
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #35 on: november 02, 2017, 05:33:13 pm »

Tack Stefan Nyman, nu hittade jag Fredric Isaacsson i Kvevlax kb 1857-63, sid 172.

Han dog alltså år 1860, nästan 79 år gammal. Han tycks ha överlevt alla sina barn förutom Ulrica Fredrica, men hon flyttade med sin familj till Korsholm, så han fick inte leva sina sista år omgivna av barn och barnbarn. Han överlevde även sina barnbarn, dvs Lisas två barn och Annas första (oäkta) barn. Anna levde ju men satt på Villmanstrands spinnhus och kom ut först 1869. Många råkade ut för att deras barn dog, men inte så många för att dessa dömdes som (i praktiken) mördare. Vad är värst, att få sina barn mördade el sina barn dömda för mord? Omöjligt att säga, men de förra brukar iaf få all sympati. Medan man ser på mördarnas föräldrar med misstänksamhet "Hur har de uppfostrat sina barn, de måste ha gjort något allvarligt fel". Fast kanske man inte tänkte så på den tiden.
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #36 on: november 02, 2017, 06:02:05 pm »

Här kommer det sista jag hittat om “mördarmakarnas” barn:

Johan Erik Johan-Eriksson/Johansson (född 10.10.1845)
Kvevlax huvudböcker 1857-1863 del 1, sid 27
Petsmo by 1 Back (Matlax) Lärppi torp Wilhelm Simonsson, Anna Maria Israelsdr (död 8.1.1859 ihjälfrusen)
Det står en hel del om Wilhelm Simonsson, som jag inte kan läsa. Bl a om BrB (brottsboken). Troligen alkoholrelaterade brott.
Johan Erik Joh.sson Pluntin (Baskrot),  från sid 318.

Hittade sedan familjen i Solf. Wilhelm Simonsson hade gift om sig den 15.3.1860 med änkan Anna Lisa Johsd:r Falk från Yttersundom i Solf, och Wilhelm flyttade dit med sin dotter och fosterson. Solf kb 1858-1864 (I), sid 330/72. I anmärkningskolumnen står något om “blodsår”, antar att det var ännu ett fylleslagsmål.
Det står något i de två kolumnerna längst till höger för Johan Erik, men jag kan inte läsa dem, bara årtalet 1862. Men i Solfs Längder över utflyttade 1847-1903, sid 130, hittar jag honom, nu med efternamnet Sandell, under 1862 nr 7 flyttat till Mustasaari. Hans farbror med familj flyttade som nr 6 men det ser ut som de flyttat till “Själf”.

I Korsholms Längder över till församlingen inflyttade 1842-1865, 2id 121,  hittar jag Johan Eric Johansson Sandell som nr 35. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9057620
Sedan hittar jag honom som dräng i Korsholms kb 1857-1863 (T-Ö) sid 1046 och sid 933 (Woitby, Braxenholm). Jag hittar även hans farbror Wilhelm Simonsson och hans fru och barn inkl äldsta dottern Anna Maja på sid 933. Även i kb 1864-1870 sid 949. Men nu har Anna Maja gift sig med bonden Jonas Wilhelm Isaksson Holm och återfinns på sid 957 på Holms hemman.
I kb 1871-1880, sid 1013, Braxenholm finns farbrodern med familj (äldsta dottern Anna Maja finns inte längre med, däremot dottern Anna Lisa, född 1863, med nya frun). Men Johan Erik har flyttat till Woitby, Forsman, KB 1864-1870, sid 968 och har en fru, Johanna Karl-Gustafsdotter, och en son som också heter Johan Erik (född 1869). I nästa KB hittar jag honom inte. Men det är tydligt att det flyttas väldigt ofta. För Johan Erik kunde det varit en extra fördel, i Korsholm kände grannarna inte till vem hans far var.


Anna Johan-Eriksdotter/Johansdotter (född 3.2.1848)
Kvevlax huvudböcker 1857-1863 del 1, sid 140:
Kvevlax by No 7 Norrgård, Johan Erik Eriksson (född 1812)
fosterbarn Anna Johansdr Pluntin Backrot f 3.2.1848, från sid 318
Kvevlax huvudböcker 1857-1863 del 1, sid 35:
Petsmo nr 2 Fant,  Johan Eriksson Gammal f 1829, hu Greta Simonsdr f 1830
Anna Johansdr Pluntin, från sid 140
Konfirmationslängd sid 141
1864, Petsmo
Anna Johansdotter Raderoth från Back, Matlax

Anna togs alltså först hand om av Isak Warg, sedan av Johan Erik Eriksson Norrgård och till sist av Johan Eriksson Gammal. Troligen var hans hustru Greta Simonsdotter hennes faster.


Maria Elisabeth Johan-Eriksdotter/Johansdotter (född 25.8.1850)
Kvevlax huvudböcker 1857-1863, sid 310
Wassor Å byns mark Torp Friberg, Matts Mattsson Friberg
fosterbarn Maria Lisa Johansdr f 25.8.1850, från sid 318


Fredrika Johan-Eriksdotter/Johansdotter (född 9.4.1853)
Kvevlax huvudböcker 1857-1863, sid 390:
Österhankmo by no 1 Björk hb Johan Erik Johansson, hu Maja Greta Simonsdr
fosterbarn Fredrika Johansdotter, Basklot f. 9.4.1853
Konfirmationslängder sid 162, 1870 Österhankmo
Björk, fosterdotter Fredrika Johansdr, Basklot


Brita Johan-Eriksdotter/Johansdotter (född 21.8.1855)
Kvevlax huvudböcker 1857-1863, sid 386:
Österhankmo by no 1 Björk, torp Johan Wilhelm Johansson Häggström, hu Caisa Mattsdotter
fosterbarn Brita Johansdotter Baskrot f 21.8.1855, från sid 318
Konfirmationslängder sid 162, 1870 Österhankmo
Björk, Brita Johansdr Baskrot Häggström
(hon konfirmerades alltså samtidigt med sin två år äldre syster Fredrika)


Hur har det gått för döttrarna, har de “gift sig och fått barn” som verkade vara det normala livet? Har jag inte lyckats utröna. Kvevlax kommunionböcker finns bara utlagda t o m 1863. Vigda i Hiski går bara fram t o m 1850.
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #37 on: november 07, 2017, 06:51:40 pm »

Tack vare information från Stefan Nyman vet jag nu att Anna Johansson Backrot flyttade till Svans hemman i Kvevlax (därifrån hennes morfar Fredric Isaacsson ursprungligen kom). Anna var den äldsta dottern Sand, hon som hade växt upp i tre olika fosterhem. Det gick inte bra för henne, hon fick flera oäkta barn. Det måste ha inneburit låg status och ekonomiska problem.


Jag har hittat en gemensam anfader med Anna Beata Israelsdotter Wik, Wilhelm Simonssons första hustru som frös ihjäl. Hennes far var Israel Johansson Wasberg och hennes mor Elisabet Karlsdotter Wik. Anna Beatas mors far var Karl Johansson Wik, hans far Johan Karlsson Wik, hans far Karl Hansson Wik. Karl Hansson Wik är alltså vår gemensamme anfader. Dessutom var hennes farfar Johan Isaksson son till Isak Karlsson Wik, bror till Johan Karlsson Wik. Hennes morfars far och farfars far var alltså bröder och hennes föräldrar följaktligen sysslingar. Gifte man sig med en i byn den tiden, gick det väl inte att undgå att gifta sig med en släkting.

Känner någon annan till en släkting/ana bland dem som nämnts i tråden?


Logged

BSV

  • Flitig
  • **
  • Posts: 429
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #38 on: november 08, 2017, 08:57:46 pm »

maria född 25.8.1850 finns på fol nr 392 i Kvevlax 1871-1880

frågan är om hon inte gifter sig i Sverige 1880.

Brita flyttar till Sverige 28.9.1873

Fredrika får ett oäkta barn 7.1.1885 som dör 9.3.1885
Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #39 on: november 11, 2017, 01:31:44 am »

Tack BSV, det gick kanske bäst för Maria Elisabeth och Brita, om de bägge flyttade till Sverige och fick en ny start.


Logged

Öllegård

  • Flitig
  • **
  • Posts: 304
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #40 on: november 13, 2017, 12:06:36 pm »

Anders Johansson Söder el Norrgård och Jonas Nygård från Replot

Ett sidoprojekt blev när jag såg i Hiski att Anna Fredriksdotters äldre syster Lisa Fredriksdotter gift sig med Anders Johansson, “Bs Anders Johanss Söder ell Norrgård (fr Replot kap)”. Var han från Replot, kanske rentav av en vallonsläkting? Syftade Norrgård på ett hemman i Replot el i Kvevlax? I Kvevlax kb 1841-49 står det att han är född 1820, men jag hittar honom ingenstans, varken i Replot el Kvevlax. Det står en hänvisning till sid 68 (Lunelund), dit han flyttat med dottern och gift sig med Anna Lisa Simonsdotter. Det står att han kommer ifrån Replot men när? Och varifrån kom han närmast innan han kom till torpet under Hjort och gifte sig med Lisa Fredriksdotter? Även hans andra hustru Anna Lisa dog i barnsbörd, år 1848.

I september 1849 flyttar han till Sundom i Korsholm. I Kvevlax flyttningslängd står “läser försv. (alltså försvarligt), ärlig, enk med minderårig”, dvs dottern Anna Maria född 15.4.1842 som han fått med sin första hustru; med sin andra tycks han inte ha fått några överlevande barn. Men Anna Maria tycks inte heller ha överlevt länge. I Korsholms inflyttningslängd står att han flyttat in 29 sep 1849, men då står inte dottern med. Och redan den 9 dec 1849 gifter han sig för tredje gången med Vilhelmina Morney. (Här kommer släktkopplingen, hon är dotter till Anders Andersson Mornie från Replot.)

Det var raskt marscherat. Börjar spekulera om de kände varann tidigare från Replot och om hon skrivit till honom att hon behövde en dräng (och make) till gården. Hon hade ett överlevande barn från sitt första äktenskap med Jonas Nygård el Snåls och fick ytterligare två barn med Anders Johansson (ett överlevde till vuxen ålder) utan att dö i barnsäng. Vilhelmina dog 1868 och år 1875 flyttade han till Sverige. Varför flytta vid så hög ålder (55 var en aktningsvärd ålder på den tiden)? Hade han månne släktingar där? Hur som helst vet jag inte när han dog.

Jonas Nygård hade också rötter i Replot. Han föddes i Sundom som oäkta barn till Beata Michelsdotter Nygård som kom från Replot. Men jag hittar inte vilka hennes föräldrar är. Hon och Jonas står med i Korsholms kb 1833-1840 sid 377, men av någon anledning är hennes födelseår överstruket. Hon lämnade Replot år 1823 enligt boken, men det måste hon ha gjort tidigare eftersom Jonas är född i Sundom. På samma sida står en torpare Elias Michelsson, kanske hennes bror.
Logged

HenrikH

  • Ny
  • *
  • Posts: 11
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #41 on: januari 07, 2018, 09:08:22 pm »

Hej! Jag vet inte om min fråga kommer att vara relaterad till detta ämne, men jag fann någonting egendomligt i min släktforskning.

Gabriel Edberg (född 1841 eller 1842 enligt olika källor) hette min farfars morfars far och han hörde hemma i Kvevlax, Västerhankmo. Däremot var inte Edberg det namnet han föddes med, utan som Gabriel Andersson Warg. Någonstans på vägen har ett efternamnsbyte ägt rum. Det konstiga är att vissa kyrkböcker verkar kunna ha förfalskats i att försöka mörka att släkten någonsin hette Warg. Edberg var alltid namnet. Alternativt så kanske böckerna bara är väldigt svåra att tyda?

"Förfalskningen": https://www.geni.com/people/Gabriel-Edberg/6000000002614790535
Genuina: https://www.geni.com/people/Gabriel-Warg/6000000025720636089

Warg och Näsman verkar ha varit väldigt vanliga namn i byn och jag tror inte att Gabriel var närmare släkt med offren och de inblandade. Frågan är om det kan ha varit så att den här incidenten gjorde så alla slutade använda Warg som efternamn? Eller var det så att det var ett så kallat gårdsnamn och Edberg ett efternamn?
Logged

Kent Sten

  • Ny
  • *
  • Posts: 96
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #42 on: januari 08, 2018, 02:27:35 pm »

Hej!
Gabriel Andersson Warg är född (enligt födda boken i Kvevlax) 06.01 1842 i Västerhankmo angående efternamnet så var det allmänt före 1900-talet att man använde hemmansnamnet som efternamn, i slutet av 1800-talet så började man byta ut efternamnen till andra än hemmans namnen.
Gabriel har tydligen bytt efternamnet till Edberg efter att han gifte sig (6.7 1862) och blev måg på Warg Edisback, det var ovanligt att man tog så kallade vanliga efternamn på 1860-talet redan. Kanske Warg namnet förknippades med ett visst rykte, så han ville byta ut det till ett annat (Edisback och Edberg påminner ju lite om varandra också).

P.s man skall inte lita på allt som man hittar på nätet, det gäller nog att kolla upp så det stämmer i kyrkoböckerna.

h, Kent
Logged

HenrikH

  • Ny
  • *
  • Posts: 11
Re: Morden och mordbranden i Västerhankmo, Kvevlax, år 1856
« Reply #43 on: januari 13, 2018, 04:03:28 pm »

Hej!
Gabriel Andersson Warg är född (enligt födda boken i Kvevlax) 06.01 1842 i Västerhankmo angående efternamnet så var det allmänt före 1900-talet att man använde hemmansnamnet som efternamn, i slutet av 1800-talet så började man byta ut efternamnen till andra än hemmans namnen.
Gabriel har tydligen bytt efternamnet till Edberg efter att han gifte sig (6.7 1862) och blev måg på Warg Edisback, det var ovanligt att man tog så kallade vanliga efternamn på 1860-talet redan. Kanske Warg namnet förknippades med ett visst rykte, så han ville byta ut det till ett annat (Edisback och Edberg påminner ju lite om varandra också).

P.s man skall inte lita på allt som man hittar på nätet, det gäller nog att kolla upp så det stämmer i kyrkoböckerna.

h, Kent

Man tackar så mycket för informationen. Nej, du har rätt. Tråden fick mig att bli lite uppspelt och månne fanatisk vid tillfället jag fann den. Jag har förstått att namnet Warg skall ha varit väldigt vanligt och att kanske en väldigt stor fraktion av byn kan ha använt det. Enligt ett utdrag ur kyrkböckerna skall Gabriel i första hand ha kallat sig för Andersson innan han tog Edberg. Om jag nu förstod det rätt.

Mvh Henrik
Logged