Westside

Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

News:

Nu kan du välja språk i Westside - engelska/svenska!

Author Topic: Står det "bråkig till kropp och själ"?  (Read 3131 times)

Öllegård

• Flitig
  • **
Står det "bråkig till kropp och själ"?
« on: November 08, 2016, 03:06:52 pm »

Det gäller familjen på Bejar i Kvevlax kb 1841-1849. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10056369

Om äldsta dottern Maja Cajsa står det "attest till Martins" (?) och "attest till Lillkyro" Jag antar att det gäller flyttningsbetyg.
Om andra dottern Johanna tycks det stå "tråkig och ? till kropp och själ" men det kan inte stämma.
Om den gifte sonen Johan Eric står det "ingifört" ? och "Bet från Wasa 28/4 1844". Samma sak står det för hans hustru Brita Stina Stolpe utom att det står Malax.

Egentligen står det rätt tydligt skrivet, men jag har ändå svårt att tyda texten. Kanske för att jag inte kan se sammanhanget.

Kuhlberg

• Flitig
  • **
Re: Står det "bråkig till kropp och själ"?
« Reply #1 on: November 08, 2016, 03:53:32 pm »

Det gäller familjen på Bejar i Kvevlax kb 1841-1849. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10056369

Om äldsta dottern Maja Cajsa står det "attest till Martins" (?) och "attest till Lillkyro" Jag antar att det gäller flyttningsbetyg.
Om andra dottern Johanna tycks det stå "tråkig och ? till kropp och själ" men det kan inte stämma.
Om den gifte sonen Johan Eric står det "ingifört" ? och "Bet från Wasa 28/4 1844". Samma sak står det för hans hustru Brita Stina Stolpe utom att det står Malax.

Egentligen står det rätt tydligt skrivet, men jag har ändå svårt att tyda texten. Kanske för att jag inte kan se sammanhanget.

Hej!

Jag läser texten angående Johanna som "bräcklig och klen till kropp och själ"!

Hälsningar
Göran

Öllegård

• Flitig
  • **
« Reply #2 on: November 08, 2016, 04:52:00 pm »

Tack, det låter mycket rimligare.  :)

Men vad står det egentligen för ord som jag läser till "ingifört"? Har funderat på "ingivet" men sammanhanget är oklart. Först tänkte jag att de fick böta för att sonen fötts före äktenskapet (om de gifte sig först 1844). Men det ser ju ut som Wasa och Malax har betalt till dem, inte tvärtom?

Torbjörn Nikus

• Flitig
  • **
« Reply #3 on: November 08, 2016, 05:13:52 pm »

Det står "ingifvit (flyttnings)Betyg"

Och jag tror inte att Maja Cajsa flyttade till Martins, utan till Martois.
h Torbjörn